Kølepasta på hardwareprint.
Fra : Leony

Dato : 14-07-04 19:03

Hej gruppe.

Jeg har et grafikkort som er købt som ufunktionelt (købt pga køleren).

Da jeg ville skille køleren fra kortet, opdagede jeg, at den tidligere
ejer var lidt af et "kølepastasvin".
Der er pasta på selve printet. Min tanke er nu at rense denne pasta af
(noget pasta skulle jo være elektrisk ledende), da det måske er årsagen
til at det ikke fungerer.

Mit spørgsmål er nu:
Hvordan renser jeg kortet?

Acetone, sprit, en tør klud/køkkenrulle, noget helt 5.?
Kan noget af dette skade printet (der udvises naturligvis største
forsigtighed)?

Ved godt det lyder desperat, men 50 kr for et 9700Pro er for billigt til
at lade være med at forsøge.

Alle forslag modtages med kyshånd. pft.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-07-04 19:13

Leony wrote:

> [...]
> Der er pasta på selve printet. Min tanke er nu at rense denne pasta af
> (noget pasta skulle jo være elektrisk ledende), da det måske er

Hehe, du kan jo håbe det er Arctic Silver fjolset har forsøgt med.

> Mit spørgsmål er nu:
> Hvordan renser jeg kortet?
>
> Acetone, sprit, en tør klud/køkkenrulle, noget helt 5.?

Jeg ville forsøge sprit på vatpind.

> Kan noget af dette skade printet (der udvises naturligvis største
> forsigtighed)?

Acetone kan skade.

Fra : Leony

Dato : 14-07-04 19:24

"Egil Solberg" <egilso@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hehe, du kan jo håbe det er Arctic Silver fjolset har forsøgt med.

Det håber jeg, men man ved jo ikke.

> Jeg ville forsøge sprit på vatpind.

Det lyder som et godt bud.
Det prøver jeg.

> Acetone kan skade.

Det var jeg lige ved at prøve med.
Godt jeg spurgte.

Fra : Leony

Dato : 14-07-04 20:09

> Det lyder som et godt bud.
> Det prøver jeg.

OK, så har jeg møjsommeligt siddet med vatpinden.

Har prøvet kortet i maskinen.
Der kommer nu nogle biplyde (ikke som de normale fra den interne
højttaler) som lyder som var de taget fra et ældre tv spil.

Kortet blev afsindigt varmt og det lugtede varmt (ikke brændt).
Det ekstra strømstik var sat i (floppydrevsstik).

Biplydene kunne måske være overhedning, eller?

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-07-04 20:13

Leony wrote:

> Kortet blev afsindigt varmt og det lugtede varmt (ikke brændt).
> Det ekstra strømstik var sat i (floppydrevsstik).
>
> Biplydene kunne måske være overhedning, eller?

Det lyder godt nok skummelt. Er kølingen som den skal være? Hvad siger det
dersom du lader være med at tilslutte det floppystik? Jeg tænkte måske det
kunne være et problem med strømforsyningen videre fra det stik der.

Fra : Leony

Dato : 14-07-04 20:34

> Er kølingen som den skal være?

Nej.
Så det kan godt være problemet.

> Hvad
> siger det dersom du lader være med at tilslutte det floppystik?

Det har jeg ikke testet endnu.
Jeg tror dog ikke det er et problem med stikket (det bliver brugt til
diskettedrevet).

Jeg prøver det i morgen.

Fra : Martin Johansson

Dato : 15-07-04 00:27

> [...]
> Det ekstra strømstik var sat i (floppydrevsstik).
>
> Biplydene kunne måske være overhedning, eller?

Har du husket at komme lidt ekstra kølepasta på kernen?
Der sidder en shim rundt om VPU kernen, på R9700 er den lidt højere end
selve kernen.
Derfor skal der lidt ekstra pasta på for at opnår kontakt, alternativt kan
man fjerne shimmen.
Men det er ikke ligetil.
Prøv med lidt mere pasta først.

Fra : Leony

Dato : 15-07-04 09:30

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:40f5c111$0$190$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Har du husket at komme lidt ekstra kølepasta på kernen?

Jeg må jo være ærlig og indrømme at jeg ikke monterede køleren igen,
inden jeg prøvede.
Når man gerne vil have det afprøvet og bliver lidt ivrig, så ryger al
fornuft åbenbart ud af vinduet (også selvom man har set Onkel Tom's AMD
videoer).

Jeg tror dog ikke at kortet på noget tidspunkt har virket, så jeg har
ikke ødelagt noget.
Prøver at montere det en sidste gang senere i dag eller i morgen, hvis
det så ikke virker, så afskriver jeg det.

Jeg har senere opdaget at forrige ejer under monteringen har været
uheldig med noget værktøj og har beskadiget printbaner omkring
monteringhul til køleren.

Fra : Martin Johansson

Dato : 15-07-04 10:32

> [...]
> Når man gerne vil have det afprøvet og bliver lidt ivrig, så ryger al
> fornuft åbenbart ud af vinduet (også selvom man har set Onkel Tom's AMD

Hmm, dat var jo så (/ærlig snak on) dumt (/ærlig snak off).
Jeg kan garantere dig at det ikke kan køre uden blæser, særligt ikke hvis
man prøver noget 3d.
Har selv haft en død blæser på mit R9700, køle profilen blev nok ca. 80-90
grader, ihvertfald fik jeg ét brandsår på min finger.
Men kortet viker stadig.

> Jeg tror dog ikke at kortet på noget tidspunkt har virket, så jeg har
> ikke ødelagt noget.
> Prøver at montere det en sidste gang senere i dag eller i morgen, hvis
> det så ikke virker, så afskriver jeg det.

Husk så det med pastaen.

> Jeg har senere opdaget at forrige ejer under monteringen har været
> uheldig med noget værktøj og har beskadiget printbaner omkring
> monteringhul til køleren.

Ikke så godt, men behøver ikke at være "dødeligt"

Fra : Leony

Dato : 15-07-04 16:07

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:40f64f0a$0$260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Hmm, dat var jo så (/ærlig snak on) dumt (/ærlig snak off).
> Jeg kan garantere dig at det ikke kan køre uden blæser, særligt ikke
> hvis man prøver noget 3d.

Jeg skulle blot se om der var billede.
Hurtig sluk osv, men det blev varmt.

> Har selv haft en død blæser på mit R9700, køle profilen blev nok ca.
> 80-90 grader, ihvertfald fik jeg ét brandsår på min finger.
> Men kortet viker stadig.

Det tror jeg gerne efter min erfaring.
Sidste sætning er jo positivt.

> Husk så det med pastaen.

Jepper.
Det er slut med hurtige genveje.

Fra : Martin Johansson

Dato : 15-07-04 16:22

> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
> meddelelse news:40f64f0a$0$260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Jeg skulle blot se om der var billede.
> Hurtig sluk osv, men det blev varmt.

Husk at en god gammel Tbird dør hurtigere end man kan nå at skrige
(hvadmannuharlysttil), uden køling.
Det er nok ikke meget anderledes for et grafikkort.
Omend de har det med at blive meget varme med standard kølere.

> Det tror jeg gerne efter min erfaring.
> Sidste sætning er jo positivt.

Bestemt, men der gik flere uger før min finger så normal ud igen.
Jeg fik en lille væskefyldt vabel.
Det var ret spøjst, det virkede fint på skrivetbordet i Windows (2D) men
ligeså snart jeg startede noget 3D så det herrens ud.

> Jepper.
> Det er slut med hurtige genveje.

Fornuftigt.
Du kan jo øve dig i at fjerne shimmen på det døde kort.
Så risikerer du ikke noget, hvis du en dag skal fjerne den på et
fuldtfunktionsdygtigt kort.

Fra : Thomas

Dato : 14-07-04 22:09

"Egil Solberg" <egilso@hotmail.com> wrote in message

> Hehe, du kan jo håbe det er Arctic Silver fjolset har forsøgt med.

Hm undskyld jeg lige bryder ind, men er ikke netop Arctic silver mere
ledende end alm pasta?

Mvh

Thomas

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-07-04 22:18

Thomas wrote:

> Hm undskyld jeg lige bryder ind, men er ikke netop Arctic silver mere
> ledende end alm pasta?

Jo, derfor får vi håbe den uheldige oprindelige pastasmører har brugt det,
så kan Leony måske få kortet op at køre igen ved at fjerne det, selv om
chancen er ringe.

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 22:40

Egil Solberg wrote:

> Jo, derfor får vi håbe den uheldige oprindelige pastasmører har brugt
> det, så kan Leony måske få kortet op at køre igen ved at fjerne det,
> selv om chancen er ringe.

Enig, er det ledende pasta og har ligget ud over det hele, så er
sandsynligheden for kortslutninger og deraf afbrændte komponenter meget
stor, og på sådan et kort er det BGA kredse, og andre meget svære (læs
næsten umuligt) kredse at lodde på, uden udstyr i +10000 klassen.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jakob M

Dato : 15-07-04 11:28

> Hm undskyld jeg lige bryder ind, men er ikke netop Arctic silver mere
> ledende end alm pasta?

Varmeledende jo, men ikke elektrisk ledende.
"Not Electrically Conductive"
http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Mvh
Jakob

Fra : Dan Mørkbak Sørensen

Dato : 16-07-04 08:48

det er kun gældende for as5 og ikke as3 som sikkert er det der sidder derpå
hvis det er as.

As 5 er nemlig stadig ret nyt.

--

Dan Mørkbak Sørensen
www.Laptop4u.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 16-07-04 12:00

Dan Mørkbak Sørensen wrote:
> det er kun gældende for as5 og ikke as3 som sikkert er det der sidder
> derpå hvis det er as.
>
> As 5 er nemlig stadig ret nyt.

Hvad svarer du på ? Hint hvis du skriv under det du svarer på, er det meget
nemmere at læse *S*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jakob M

Dato : 16-07-04 12:14

Dan Mørkbak Sørensen wrote:
> det er kun gældende for as5 og ikke as3 som sikkert er det der sidder
> derpå hvis det er as.

Det gælder hele Arctic Silver serien, både 1,2,3 og 5.
"Not electrically conductive."
http://www.arcticsilver.com/as3.htm
Det tog 3 sekunder at finde det vha. google. Du burde tjekke sådan noget
inden du løber med en halv vind.

Mvh
Jakob

Fra : Dan Mørkbak Sørensen

Dato : 16-07-04 12:16

og jeg citerer:
Arctic Silver 3 was formulated to conduct heat, not electricity. It is only
electrically conductive in a thin layer under extreme compression.

altså var det IKKe en halv vind jeg løb med...

Fra : Jakob M

Dato : 16-07-04 19:23

Dan Mørkbak Sørensen wrote:
> og jeg citerer:
> Arctic Silver 3 was formulated to conduct heat, not electricity. It
> is only electrically conductive in a thin layer under extreme
> compression.

Er din køleprofil sat på din CPU med extremt tryk ?

> altså var det IKKe en halv vind jeg løb med...

Jo, for de 99,99% der bruger en almindelig køleprofil kommer ikke op på
"extreme compression". Jeg har set flere processorer smurt ind i kølepasta
(AS2 og AS3), og de virkede uden problemer, men kønt er det ikke.

Mvh
Jakob

Fra : Egil Solberg

Dato : 16-07-04 12:25

Jakob M wrote:

> [...]
> "Not electrically conductive."
> http://www.arcticsilver.com/as3.htm
> Det tog 3 sekunder at finde det vha. google. Du burde tjekke sådan

Det ligger i sagens natur at AS er elektrisk ledende. Det bliver det
naturligvis da de hævder at have sølvpartikler i. At de bestræber sig på at
minimere dette er naturlig, og de har nok klaret det til en vis grad i de
sidste udgaver.
Den ledende egenskab er velkendt for dem der har været med i dette game en
stund. Blandt andet er denne egenskab en af årsagene til at garanti
bortfalder hos AMD ved brug af kølepasta mer eller mindre generelt (tror det
er en enkelt kølepasta de har godkendt, hvis ikke mindet spiller mig et
pus). En anden årsag er jo at folk selv skal smøre dette på, hvilket giver
gode muligheder for fejlbrug.
Dersom du har fundet dokumentation der hævder AS 1 og 2 ikke er ledende, vil
det forbløffe mig, og vil miste min tiltro til AS, når hævder AS3 og AS5 er
bedre og ikke ledende i det hele taget.

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-07-04 12:39

> [...]
> pus). En anden årsag er jo at folk selv skal smøre dette på, hvilket giver

Jeg mener det er noget Shin Etsu der er godkendt som det eneste.

> [...]
vil
> det forbløffe mig, og vil miste min tiltro til AS, når hævder AS3 og AS5

Jeg mener at AS (ihvertfald AS3 og AS5) er kapacitiv og ikke ledende.
Står her:
http://www.arcticsilver.com/as5.htm
Citat:"Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases,
Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads.
While it is not electrically conductive, the compound is very slightly
capacitive and could potentially cause problems if it bridges two
close-proximity electrical paths.)"

Fra : Egil Solberg

Dato : 16-07-04 12:57

Martin Johansson wrote:

> Jeg mener at AS (ihvertfald AS3 og AS5) er kapacitiv og ikke ledende.

Ja, det har jeg også set. Men dersom det er riktig som det fremføres op i
tråden, at AS har sagt at de tidligste AS-udgaver er på samme måde, dvs
meget lidt ledende, svekker det min tiltro til AS' dokumentation vedrørende
AS3 og AS5.

Fra : Jakob M

Dato : 16-07-04 19:26

> [...]
> op i tråden, at AS har sagt at de tidligste AS-udgaver er på samme
> måde, dvs meget lidt ledende, svekker det min tiltro til AS'

Hvorfor ?.

Mvh
Jakob

Fra : Egil Solberg

Dato : 16-07-04 20:34

Jakob M wrote:

> Hvorfor ?.

Hvis firmaet har sagt at tidlige utgaver ikke var ledende, og de var det,
hvorfor skal jeg tro på at de senere utgavende ikke er ledende?
Men det får jo ingen praktisk betydning, da jeg ville brugt AS i alle
tilfælde, man skal da heller ikke svine med pastaen.

Fra : Jakob M

Dato : 16-07-04 21:22

Egil Solberg wrote:
> Hvis firmaet har sagt at tidlige utgaver ikke var ledende, og de var
> det, hvorfor skal jeg tro på at de senere utgavende ikke er ledende?

Men hvornår har firmaet bag produktet Arctic Silver sagt at produktet Arctic
Silver var elektrisk ledende ?. Har de ikke hele tiden sagt at det ikke er
elektrisk ledende ?.

Mvh
Jakob

Fra : Anders Lund

Dato : 16-07-04 21:24

Jakob M wrote:

> Men hvornår har firmaet bag produktet Arctic Silver sagt at produktet Arctic
> Silver var elektrisk ledende ?. Har de ikke hele tiden sagt at det ikke er
> elektrisk ledende ?.

Læs lige hvad han skriver, én gang til. De har netop sagt at det IKKE
var ledende, selv om det ikke passede.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jakob M

Dato : 16-07-04 21:38

> Læs lige hvad han skriver, én gang til. De har netop sagt at det IKKE
> var ledende, selv om det ikke passede.

Ikke passede ?. Hvem andre en Egil Solberg siger at AS er elektrisk ledende
?.

Mvh
Jakob

Fra : Egil Solberg

Dato : 16-07-04 22:25

Jakob M wrote:

> Ikke passede ?. Hvem andre en Egil Solberg siger at AS er elektrisk
> ledende ?.

http://www.xtremetek.com/info/index.php?id=14&page=1

AMD gør, men det betyder vel ikke så meget.

Jeg har læst igennem en del litteratur, og finder ikke nogen der har udført
målinger på hvor godt AS leder elektrisk strøm.
Dog er der både i AS' dokumentation og diverse historier og vejledninger
taget højde for at man kan gøre et stykke elektronik ikke-operabel pga
kapacitans.
Og det er selvfølgelig der man kan plukke løs i min tidligere argumentation,
om man er tilstrekkelig interesseret i det.
Selve det faktum at AS har lavet AS ceramique skulle tale for at der er
noget om snakken, ellers ville der vel slet ikke have været et behov for
produktet.

Selv kan jeg ikke se behovet for AS i det hele taget, benytter alm silicone
goop, og det fungerer udmærket. AS var ikke riktig tilstede i shg for de
flere år siden, da jeg købte min bittelille pose som har været tilstrækkelig
til mange CPUer.

Fra : Jakob M

Dato : 16-07-04 22:36

> http://www.xtremetek.com/info/index.php?id=14&page=1
>
> AMD gør, men det betyder vel ikke så meget.

Nej, AMD siger at garantien bortfalder hvis man bruger alt andet end Shin
Etsu G 749. AMD siger ikke at AS er elektrisk ledende.

> Jeg har læst igennem en del litteratur, og finder ikke nogen der har
> udført målinger på hvor godt AS leder elektrisk strøm.

Er der så nogen grund til at tvivle på AS når de siger at deres pasta ikke
er elektrisk ledende ?.

> Selve det faktum at AS har lavet AS ceramique skulle tale for at der
> er noget om snakken, ellers ville der vel slet ikke have været et
> behov for produktet.

Ceramique kan klare meget større temperatursving, -150°C to 125°C, derfor er
det velegnet til ekstrem kompressorkøling, i modsætning til AS der kun
klarer -50°C to 130°C.

> Selv kan jeg ikke se behovet for AS i det hele taget, benytter alm
> silicone goop, og det fungerer udmærket.

Det er så en helt andet sag.

Mvh
Jakob

Fra : Egil Solberg

Dato : 17-07-04 08:02

Nej. Du sagde tidligere:

>Varmeledende jo, men ikke elektrisk ledende.
>"Not Electrically Conductive"
>http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Nu er ikke AS elektrisk ledende, men den er kapacitiv, som de også skriver.
Det kan få nogenlunde de samme konsekvenser.
Derfor er det, for at vende tilbage til det som var topic, ikke smart at
have AS smurt ud over ens grafikorts printplade.

Fra : Jakob M

Dato : 17-07-04 20:33

> Nu er ikke AS elektrisk ledende

Tak, så fik vi da det på plads.

>, men den er kapacitiv, som de også
> skriver. Det kan få nogenlunde de samme konsekvenser.

Det er vist en overfotolkning, som N_B_DK skriver : "Alt der skaber en
afstand mellem 2 stykker metal vil skabe en kapacitet".
<cd8rdv.7o.1@communicator.dyndns.dk>

> Derfor er det, for at vende tilbage til det som var topic, ikke
> smart at have AS smurt ud over ens grafikorts printplade.

Det er noget værre griseri, men grafikkortet tager ikke skade af det
overhovedet.

Mvh
Jakob

Fra : N_B_DK

Dato : 18-07-04 13:33

Egil Solberg wrote:

> Nu er ikke AS elektrisk ledende, men den er kapacitiv, som de også
> skriver. Det kan få nogenlunde de samme konsekvenser.

Det kræver vist en forklaring? (jeg kan ikke i min vildelste fantasi (eller
med min faglige udd.)se hvordan en kapacitet kan få samme konsekvnes som en
"kortslutning" (forårsaget ef den "ledende pasta"))

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Egil Solberg

Dato : 18-07-04 13:45

N_B_DK wrote:

> Det kræver vist en forklaring? (jeg kan ikke i min vildelste fantasi
> (eller med min faglige udd.)se hvordan en kapacitet kan få samme
> konsekvnes som en "kortslutning" (forårsaget ef den "ledende pasta"))

Konsekvensen kan være at det elektriske udstyr ikke fungerer efter
hensigten. Jeg har visst ikke sagt at det nødvendigvis brænder af.
Jeg synes de personer der har ingeniøruddannelse kan skrive hvordan det
forholder sig, istedetfor at bestræbe sig på at få en tråd så lang som mulig
ved at præstere korte spørgsmål til nær sagt alt.
Det ville gruppen tjene på.
Jeg ved ikke hvor stor kapacitans der snakkes om, da det jo ikke er opgivet.
Jeg ved derimod at kapacitans kan have afgørende betydning når det gælder
signalintegritet, timing i disse delikate komponenter.

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-04 01:34

Egil Solberg wrote:

> [...]
> det forholder sig, istedetfor at bestræbe sig på at få en tråd så
> lang som mulig ved at præstere korte spørgsmål til nær sagt alt.

Har ikke nogen inginør udd. er "kun" Radiomekaniker.

> Det ville gruppen tjene på.

> Jeg ved ikke hvor stor kapacitans der snakkes om, da det jo ikke er
> opgivet.

Men jeg kan så fortælle den er *meget* lille, og har ikke en direkte
indvirken, men kan blive "transformeret ind i kredsløbet"

> Jeg ved derimod at kapacitans kan have afgørende betydning
> når det gælder signalintegritet, timing i disse delikate komponenter.

Det er korrekt, men mere når kapaciteten sidder direkte i signalvejen, og
det gør den ikke i det her tilfælde (men vil alligevel kunne spille ind nu
vi er oppe i Ghz området, f.eks parabol hoveder som også opererer i Ghz
området, er en kondensator, blot to print baner op af hinanden, så afgjort
der skal ikke meget til, men på en CPU virker keramikken, samtidig som
isolator, og det er den faktisk god til, så den kapacitet som ses af CPUen,
er meget lille)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 16-07-04 14:15

Martin Johansson wrote:
> Jeg mener at AS (ihvertfald AS3 og AS5) er kapacitiv og ikke ledende.

Alt der skaber en afstand mellem 2 stykker metal vil skabe en kapacitet, det
er ligemeget om det er luft, eller en eller anden form for kølepasta,
kapaciteten afhænger så af pladeafstanden, og dielektrikummet (som i dette
tilfælde er kølepasta)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jakob M

Dato : 16-07-04 19:35

> Den ledende egenskab er velkendt for dem der har været med i dette
> game en stund.

Nå, jeg har ellers set flere oversmurte CPUere, der ikke har taget skade af
lidt ekstra kølepasta (AS).

> [...]
> garanti bortfalder hos AMD ved brug af kølepasta mer eller mindre
> generelt (tror det er en enkelt kølepasta de har godkendt, hvis ikke

Kan du finde et link der dokumenterer den påstand ?

Mvh
Jakob

Fra : Anders Lund

Dato : 16-07-04 20:33

http://www.google.dk/search?q=%22Arctic+Silver%22+warranty+amd&ie=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Egil Solberg

Dato : 16-07-04 20:35
Fra : Jakob M

Dato : 16-07-04 21:32

> tak

Men det er jo ikke fordi AS er elektrisk ledende. Garantien bortfalder også
hvis man monterer en anden køleprofil.
http://www.xtremetek.com/info/index.php?id=14&page=1

Det er typisk amerikansk at fraskrive sig ansvaret for alt muligt, det skal
man ikke bebrejde Arctic Silver.

Mvh
Jakob

Fra : malfoy_96

Dato : 14-07-04 19:29

> Acetone, sprit, en tør klud/køkkenrulle, noget helt 5.?
> Kan noget af dette skade printet (der udvises naturligvis største
> forsigtighed)?

Du kan være uheldig, at både sprit og acetone opløser den lak der er på
printet. Køb hellere en god stor pakke vatpinde og brug løs af.

malfoy

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 21:33

Leony wrote:
> Mit spørgsmål er nu:
> Hvordan renser jeg kortet?

Isopropyl alchohol og vatpinde (eller en lille børste)

> Alle forslag modtages med kyshånd. pft.

Tror nu mere fejlen er elektrisk, hvad sker der når du sætter kortet i ?
(nogen bib koder, eller er der billede på ?)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Leony

Dato : 15-07-04 09:24

> Tror nu mere fejlen er elektrisk, hvad sker der når du sætter kortet
> i ? (nogen bib koder, eller er der billede på ?)

Den bipper (bip for grafikkort defekt eller ikke tilstede).
Ikke noget billede.

Jeg tror kortet er dødt.
Har ved min nærmere inspektion opdaget at printbanerne omkring et af
hullerne som holder køleren er beskadiget.

Takker for input.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-04 13:49

Leony wrote:

> Den bipper (bip for grafikkort defekt eller ikke tilstede).
> Ikke noget billede.

Ikke godt.

> Jeg tror kortet er dødt.

Tror jeg også.

> Har ved min nærmere inspektion opdaget at printbanerne omkring et af
> hullerne som holder køleren er beskadiget.

Kan hvis man er heldig repereres.

> Takker for input.

Var så lidt.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Martin Johansson

Dato : 15-07-04 00:28

> [...]
> Der er pasta på selve printet. Min tanke er nu at rense denne pasta af
> (noget pasta skulle jo være elektrisk ledende), da det måske er årsagen

Nu har du nok allerede fjernet pastaen.
Men jeg vil anbefale isopropylalkohol.
Det fjerner pastaen uden skade eller lign.