Skimmelsvamp på CD-rom?
Fra : sfts

Dato : 14-07-04 13:16

Jeg har hørt at CD-rom kan ødelægges ved at der efterhånden er en slags
svamp der gror sine mycelier gennem de datalagrende lag.

Jeg har også set det under et mikroskop, det ser måske godt ud for en biolog
men ikke for en der er bekymret om sine data.

Er der nogen der ved hvordan man forhindrer eller i det mindste sinker denne
ødelæggelse.
Chris

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-07-04 13:38

På ejendommeligvis fremsatte sfts følgende påstand:

> [...]
> biolog men ikke for en der er bekymret om sine data.
> Er der nogen der ved hvordan man forhindrer eller i det mindste

Lægger dem i et syltetøjsglas med Atamon

Claus

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 14-07-04 13:54

"sfts" skrev:
> Er der nogen der ved hvordan man forhindrer
> eller i det mindste sinker denne ødelæggelse.

Opbevarer dem tørt i stabil temperatur mv.

Hvis du virkelig vil dykke ned i emnet, så se denne guide til biblioteker og
arkiver udgivet det amerikanske NIST (National Institute of Standards and
Technology).

Care and Handling of CDs and DVDs —A Guide for Librarians and Archivists

http://www.itl.nist.gov/div895/carefordisc/CDandDVDCareandHandlingGuide.pdf

--
Mvh, Lars

Seneste nyt om KiSS DP-558: www.recordere.dk