Printer 600 eller 1200 dpi
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 08-07-04 14:41

Jeg skal købe en ny farve laser printer og nu er jeg lidt i tvivl
om antallet af dpi. Bliver udskrifter med en 1200 dpi printer
markant flottere end med en 600 dpi printer?

Er det overkill med 1200 dpi, hvis jeg blot skal skrive grafer og
billeder ud i ny og næ?

Lars

Fra : Torben Nielsen

Dato : 08-07-04 22:36

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> markant flottere end med en 600 dpi printer?
>
> Er det overkill med 1200 dpi, hvis jeg blot skal skrive grafer og

Hej Lars,

Jeg har selv lige købt en Samsung CLP-500N, og efter min mening
er forskellen mellem dens 600 og 1200 dpi-udskrifter til at
overse. Selvfølgelig bliver billeder lidt pænere i 1200 dpi, men
de bliver stadigvæk ikke fotokvalitet som på en god inkjet eller
det man kan få hos foto-handleren, og så er det vel egenligt lidt
ligegyldigt om printeren magter 1200 dpi eller ej.
Så mit råd er at du skeler mere til de funktioner du ønsker at
printeren skal besidde, samt prisen på forbrugsstoffer.

Mvh.
Torben

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 09-07-04 07:23

Hej Torben,

> Jeg har selv lige købt en Samsung CLP-500N, og efter min mening
> er forskellen mellem dens 600 og 1200 dpi-udskrifter til at
> overse.

Den har jeg faktisk også haft i kikkerten. Hvordan er du tilfreds
med den? Hvad har du givet for den (med moms) og hvor købte du
den?

> Så mit råd er at du skeler mere til de funktioner du ønsker at
> printeren skal besidde, samt prisen på forbrugsstoffer.

Umiddelbart har den nemlig de faciliteter, som jeg efterspørger,
og jeg har læst en beskrivelse af den på:
http://hardware.earthweb.com/peripherals/article.php/3301371
Dog ville jeg gerne høre din mening om den også. Er den så
farvepatronkrævende, som det artiklen giver udtryk for, eller er
du stadig igang med første patron. De skriver også at farverne er
lige svage, er du enig? Har du prøvet at udskrive et billede på
fotopapir?

Mange spørgsmål, som jeg håber du orker at svare på bare nogle af

Lars

Fra : Torben Nielsen

Dato : 09-07-04 10:05

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> Den har jeg faktisk også haft i kikkerten. Hvordan er du tilfreds
> med den? Hvad har du givet for den (med moms) og hvor købte du
> den?

Hej Lars,

Jeg gav kr. 4884,- incl. moms og fragt. Jeg købte den hos
printersalg.dk.
(http://printersalg.dk/produkt.html?varenummer=128756&gruppe=120)

> [...]
> Dog ville jeg gerne høre din mening om den også. Er den så
> farvepatronkrævende, som det artiklen giver udtryk for, eller er

Jeg er stadigvæk i gang med min første patron, men nu har jeg
heller ikke skrevet mere end 50-100 sider i den uge jeg har haft
den, selvom det dog er blevet til et par foto i A4-størrelse for
lige at se om den kunne skrive den slags ud i en tålelig kvalitet
(og det kan den). Og angående prisen, farvetoner får til kr. 878
pr. stk. og sort til kr. 732 pr. stk. Den sorte er dyrere end fx
Epsons til C4000 som koster ca. det halve, mens farvepatronerne
koster ca. det halve af dem til Epson C4000. Alt i alt mener jeg
nok at den (til mit brug) er billig nok i forbrugsstoffer (64 øre
pr. farveside og 11 øre pr. sort/hvid) og jeg er yderst
tilfreds med printeren, både støjniveau og hastighed er til at
leve med. Hvis du beslutter dig for at købe en, vil jeg anbefale
dig at definere nogle standardopsætninger, i driverpanelet, for
forskellige udskriftstyper, fx. en for sort/hvid tekst i dobbelt
sidet og en for farvebilleder enkeltsidet. Jeg har defineret 8
typer, på den måde er hurtigt at vælge alle relevante
indstillinger, for der er virkeligt ikke noget værre end når man
har glemt at slå duplex fra når man bare lige skal skrive 10
enkeltsider ud, for den kører siden igennem duplexdelen selvom
der kun skal stå noget på den ene side, og det sætter
selvfølgelig hastigheden ned.

Det eneste minus jeg kan komme i tanke om på nuværende tidspunkt
er dens størrelse (og vægt), men da den skal stå under et bord
betyder det knap så meget.

> De skriver også at farverne er
> lige svage, er du enig? Har du prøvet at udskrive et billede på
> fotopapir?

Jeg synes ikke at farverne er svage, men jeg har kun prøvet at
udskrive på almindeligt papir. Det jeg til gengæld har noteret
mig, er at der er lidt forskel på farverne i 600dpi og 1200dpi,
ikke meget men dem i 600dpi virker en anelse mørkere, faktisk
synes jeg at udskrifterne i 600dpi rammer de farver, man får fra
en udskrift hos fotohandleren, lidt bedre. Men det er virkelig
småting jeg taler om her.

> Mange spørgsmål, som jeg håber du orker at svare på bare nogle af

Det' ingen problem!

Mvh.
Torben

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 09-07-04 10:45

> Jeg gav kr. 4884,- incl. moms og fragt. Jeg købte den hos
> printersalg.dk.

Lyder fair. På www.edbpriser.dk er billigste 4764 inkl.moms og
fragt.

> Og angående prisen, farvetoner får til kr. 878
> pr. stk. og sort til kr. 732 pr. stk.

Har du kendskab til om man kan genfylde patronerne eller købe
kompertible kopi-mærker?

> Det' ingen problem!

Lyder dæl'me godt. Fedt med dit meget detaljerede svar, det var
virkelig brugbart - jeg er sgu' blevet lidt varm på den - håber
ikke konen bliver jaloux

Lars

Fra : Torben Nielsen

Dato : 09-07-04 11:12

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Lyder fair. På www.edbpriser.dk er billigste 4764 inkl.moms og
> fragt.

Det er nu uden fragt og det er også samme butik (printersalg er
en del af computersalg), fragt koster 120 kr (=4884 ialt).

> Har du kendskab til om man kan genfylde patronerne eller købe
> kompertible kopi-mærker?

Kender ikke noget til at genfylde (og ville aldrig begive mig ud
i det). Jeg har en mistanke om at udstyr til Xerox Phaser
6100-serien er kompatibelt da den i bund og grund lader til at
være en Samsung CLP-500-serie der er blevet 'opgraderet' med et
Xerox-logo og en anden farve hist og pist, i samme ombæring er
prisen også blevet opgraderet. Man kunne jo forestille sig at en
forhandler på et tidspunkt holdt udsalg på Xerox-toner og så kan
de måske være billigere end Samsungs, men jeg tvivler.

> Lyder dæl'me godt. Fedt med dit meget detaljerede svar, det var
> virkelig brugbart - jeg er sgu' blevet lidt varm på den - håber
> ikke konen bliver jaloux

Jeg takker. Held og lykke med dit printerkøb.

Mvh.
Torben