BIOS ikke installeret??
Fra : LVL

Dato : 04-07-04 12:50

Når jeg starter computeren, kommer den kort tid efter med denne melding...

FastTrak 376 (tm) BIOS Version 1.00.0.18
(c) 2002-2005 Promise Technology, Inc. All rights reserved.

No drive attached to FastTrak controller, The BIOS is not installed.

....Efter en 10 sekunders tid går den videre med at indlæse Windows, men
BIOS'en burde da være installeret, med den nyeste version og det hele... jeg
kan ovenikøbet gå ind og rette i den, så hvad er der galt? Og hvad er en
FastTrak controller? Bortset fra at det tager et par sekunder længere at
starte Windows er der så vidt jeg ved ikke andet i vejen, så det er da ikke
et stort problem, men jeg har undret mig over det lige siden den begyndte på
det for et par år siden. Er der nogen der ved hvad det betyder?

Fra : Egil Solberg

Dato : 04-07-04 13:07

LVL wrote:
> [...]
> andet i vejen, så det er da ikke et stort problem, men jeg har undret
> mig over det lige siden den begyndte på det for et par år siden. Er

Ja. Dersom du ikke har bootbare drev tilsluttet Promise-controlleren, så ser
ikke systemet nytten af at indlæse Promise BIOS.
Dette er ikke en fejlmeddelelse, du beskriver normal opførsel.

Fra : Anders Lund

Dato : 04-07-04 13:21

Egil Solberg wrote:

> Ja. Dersom du ikke har bootbare drev tilsluttet Promise-controlleren, så ser
> ikke systemet nytten af at indlæse Promise BIOS.
> Dette er ikke en fejlmeddelelse, du beskriver normal opførsel.

Uden at kende denne controller, vil jeg sige at det er en
fejlmeddelelse. Så hvis du ikke bruger din TastTrack (Promise)
controller pil den ud, eller hvis den er onboard, deaktivere den i BIOS.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Egil Solberg

Dato : 04-07-04 13:36

Anders Lund wrote:

> [...]
> fejlmeddelelse. Så hvis du ikke bruger din TastTrack (Promise)
> controller pil den ud, eller hvis den er onboard, deaktivere den i

Ja, god ide ellers, så slipper man for den delay der i opstarten. Men jeg
insisterer på at det ikke er tale om en fejlmeddelelse. Systemet skal have
indlæst Promise BIOS dersom der skal bootes fra et drev på denne controller.
Er der ingen bootbare drev der, indlæses BIOS ikke. Man kan dog stadigvæk
tilgå alle drev på controlleren fra Windows/Linux etc, der kan bare ikke
bootes uden BIOS, der igen ikke indlæses dersom der ikke er bootbare drev
tilsluttet.

Fra : N_B_DK

Dato : 06-07-04 15:00

Anders Lund wrote:

> Uden at kende denne controller, vil jeg sige at det er en
> fejlmeddelelse.

Men det har du ikke ret i, det er en information til brugeren om at BIOS
ikke er indlæst, ikke en fejl meddelelse.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Anders Lund

Dato : 06-07-04 16:49

N_B_DK wrote:

> Men det har du ikke ret i, det er en information til brugeren om at BIOS
> ikke er indlæst, ikke en fejl meddelelse.

Jo jeg har.

Det kommer vel an på hvordan man fortolker det. Jeg kan godt se at det
kan tolkes som information, som du skriver det. Men jeg ser det mere som
en fejlbesked, som siger at du har sat det forkert op. At den skal stå i
10 sekunder før den fortsætter bekræfter over for mig at det netop er en
fejlbesked. Men det kan man måske slå fra?

Er fejlmeddelser gennerelt ikke blot information? Hvornår det bliver en
fejl er der nogen som skal sættes sig ned og afgøre.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Egil Solberg

Dato : 06-07-04 17:31

Anders Lund wrote:

> [...]
>
> Er fejlmeddelser gennerelt ikke blot information? Hvornår det bliver
> en fejl er der nogen som skal sættes sig ned og afgøre.

Er det en fejlmeddelelse når msn messenger giver besked om du har ny mail i
Hotmail-indbakken? Det er jo også information.
Altså, den besked man får på skærmen beskriver normal opførsel, men kan hos
dem der ikke ved bedre tolkes som en fejl man skal ind og rette.
Man kan ved at disable hele controlleren få fjernet delayet og
informationen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-04 18:06

On Tue, 06 Jul 2004 18:30:32 +0200, Egil Solberg wrote:

> Er det en fejlmeddelelse når msn messenger giver besked om du har ny mail
> i Hotmail-indbakken? Det er jo også information. Altså, den besked man

Ja. Det er en fejl generelt, at bruge MSN Messenger og Hotmail

Sorry ku' ik' dy mig!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Anders Lund

Dato : 06-07-04 20:17

Egil Solberg wrote:

> Er det en fejlmeddelelse når msn messenger giver besked om du har ny mail i
> Hotmail-indbakken? Det er jo også information.

Ja, du har nu afgjort at det er information. Det er der nok også andre
der mener. Jeg har ikke sagt noget om alle beskeder er fejlmeddelelse.

> Altså, den besked man får på skærmen beskriver normal opførsel, men kan hos
> dem der ikke ved bedre tolkes som en fejl man skal ind og rette.

Jeg vil sige at det er en fejl, hvis hele computerens startopsekvens
bliver øget med 10 sekunder. Min computer bruger små 60 sekunder til at
starte op til brugbar tilstand, så 10 sekunder i denne kategori, var
noget jeg ville skille mig af med.

> Man kan ved at disable hele controlleren få fjernet delayet og
> informationen.

Hvis det løser problemet ... hvis der ikke er nogen måde at få fjernet
"informationen" og i sær de 10 sekunder, vil jeg kalde det en fejl i
controlleren.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Egil Solberg

Dato : 06-07-04 20:54

Anders Lund wrote:

> Hvis det løser problemet ... hvis der ikke er nogen måde at få fjernet
> "informationen" og i sær de 10 sekunder, vil jeg kalde det en fejl i
> controlleren.

Ja dig om det. Har du tænkt på at den integrerede controller på bundkortet
også står og søger efter IDE-enheder? Det går mere eller mindre hurtig, men
det går absolut hurtigst dersom der er tilsluttet drev på alle 4 tilængelige
pladser. Der skal være plads til timeout til hvert enkelt drev, og havde du
nu et drev der var langsomt til at rapportere tilbage "Her er jeg", ville du
nok blive sur dersom controlleren opgav for tidlig. I dette tilfælde er det
nemt at specificere "disabled" i BIOS for f.ex primary slave, så skipper
kontrolleren at tjekke for denne.
For addon PCI IDE-kontrollere har det været fast takst at der tager nogen
tid at scanne igennem for drev, og hvis du nu ikke har noget som helst
tilsluttet denne kontroller, ser jeg da heller ingen grund til at den står i
maskinen (PCI-kort) eller er enablet (i BIOS eller med jumper).
At du får en meddelelse om at BIOS ikke er indlæst betyder ikke at der er
sket en fejl. En meddelelse som "BIOS ROM checksum error" eller "Primary
master hard disk failure" er eksempler på fejlmeddelelser. Dersom du har
forslag til hvordan der kan optimeres tidsmæssigt, synes jeg du skal
henvende dig til Promise eller bundkortsfabrikant, måske betaler de endda.

Fra : Anders Lund

Dato : 06-07-04 21:57

Egil Solberg wrote:

> [...]
> nemt at specificere "disabled" i BIOS for f.ex primary slave, så skipper

Netop - jeg har ikke nogen drev siddende på alle pladserne, så hvorfor
skulle den søge efter drev der?

> [...]
> tilsluttet denne kontroller, ser jeg da heller ingen grund til at den står i
> maskinen (PCI-kort) eller er enablet (i BIOS eller med jumper).

Hvorfor tager det længere tid for en addon PCI kontroller? Jeg har kun
ejet en SCSI controller, som godt kunne være lidt tid om at finde
enhederne. Men her ledte den efter enhederne, fandt dem og fortsatte.

> At du får en meddelelse om at BIOS ikke er indlæst betyder ikke at der er
> sket en fejl.

Det som jeg ser er en fejl, er at den overhovedet tænker på at lede
efter en BIOS. Hvis man ved at der ikke er nogen BIOS at finde, hvorfor
så lede? Det burde man kunne slå fra. Så ja, det er information om at
BIOS ikke er installeret, men hvis man kan slå det fra, vil jeg kalde
det en fejl.

> [...]
> forslag til hvordan der kan optimeres tidsmæssigt, synes jeg du skal
> henvende dig til Promise eller bundkortsfabrikant, måske betaler de endda.

Nu vil jeg gerne se de 10 sekunder med mine egne øjne før jeg retter
henvendelse til nogen, men det var da en idé. Det kan vel ikke være
særlig svært at lave en indstilling som skipper "BIOS check", hvis man
nu har tændt sin maskine 100 gange og er ret sikker på at BIOS'en ikke
findes.

Måske er det forbederet med SATA?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Egil Solberg

Dato : 06-07-04 22:20

Anders Lund wrote:

> Netop - jeg har ikke nogen drev siddende på alle pladserne, så hvorfor
> skulle den søge efter drev der?

Den søger jo fordi den jo ikke ved. Brugeren ved det nok. Det kunne
selvfølgelig være interessant om man kunne fortælle den at den ikke skulle
søge, da der ikke er noget at finde.
Men, har man en kontroller installeret er det jo som oftest fordi man vil
benytte den.

> Hvorfor tager det længere tid for en addon PCI kontroller? Jeg har kun
> ejet en SCSI controller, som godt kunne være lidt tid om at finde
> enhederne. Men her ledte den efter enhederne, fandt dem og fortsatte.

Ja, det er på samme måde. Eller mener du at der i det aktuelle tilfælde
promptes med "BIOS not installed...", hvor man så skal give et tastetryk for
at komme videre?
Godt mulig det kan rettes i en ny BIOS-opdatering.

> [...]
> hvorfor så lede? Det burde man kunne slå fra. Så ja, det er
> information om at BIOS ikke er installeret, men hvis man kan slå det

Den leder ikke efter en BIOS, den leder efter drev der er bootbare. Jeg tror
(ved ikke) det fungerer sådan:
kontrollerBIOS (for onboard PCI ATA kontroller)er indkorporeret i systemBIOS
.. System BIOS overgiver kontrol til PCI-kontroller-BIOS. Denne initialiserer
kontroller og foretager søgning efter drev.
KontrollerBIOS er kun nødvendig efter dette dersom der skal bootes fra et
drev tilsluttet kontrolleren. kontroller-BIOS finder intet bootbart drev og
unloades fra hukommelsen, da den ikke behøves mere , heraf meddelelsen der
tales om. Pre-boot-processer slutføres og der bootes til et OS.

> [...]
> særlig svært at lave en indstilling som skipper "BIOS check", hvis man
> nu har tændt sin maskine 100 gange og er ret sikker på at BIOS'en ikke

Jeg forstår hvad du egentlig mener, men det er altså ikke snak om en BIOS
der er væk. Det burde være mulig at specificere.

> Måske er det forbederet med SATA?

Har selv en Sil. Image SATA kontroller onboard, der tager sin tid. Har et
drev tilsluttet, den finder det, og søger på den anden tilgængelige (tomme)
plads.
Da jeg ikke havde noget tilsluttet tog det ca samme tid, dog ikke 10 sek,
mere 4-5sek. Der var ikke nogen pause i bootprocessen hvor der skulle gives
et tastetryk hverken før eller efter jeg tillagde drevet.

Fra : Anders Lund

Dato : 06-07-04 22:52

Egil Solberg wrote:

> Ja, det er på samme måde. Eller mener du at der i det aktuelle tilfælde
> promptes med "BIOS not installed...", hvor man så skal give et tastetryk for
> at komme videre?

Nej, det var lige som LVLs problem, dog tog det ikke 10 sekunder og der
kom ikke en (fejl)meddelse.

> Jeg forstår hvad du egentlig mener, men det er altså ikke snak om en BIOS
> der er væk. Det burde være mulig at specificere.

Jeg ved godt at der ikke er tale om BIOS-BIOS, men kortfortalt en
bootbar hdd.

> [...]
> mere 4-5sek. Der var ikke nogen pause i bootprocessen hvor der skulle gives
> et tastetryk hverken før eller efter jeg tillagde drevet.

Jeg har også en Silicon Image kontroller på mit bundkort, men jeg har 2
diske tilsluttet. Jeg har prøvede en gang at fjerne den ene, hvorefter
der også kom en (fejl)besked om at den sekundære disk ikke blev fundet.
Jeg forsøgte at slå søgningen efter disken fra, uden held. En fejl vil
jeg sige.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Egil Solberg

Dato : 07-07-04 06:42

Anders Lund wrote:

> [...]
> hvorefter der også kom en (fejl)besked om at den sekundære disk ikke
> blev fundet. Jeg forsøgte at slå søgningen efter disken fra, uden

Ja der vil jeg være enig.