Ny PC med brugt bundkort
Fra : - ZULU -

Dato : 01-07-04 13:40

Jeg har en IBM Intel Celeron 733 med indbygget grafikkort, og idet jeg gerne
vil koble den sammen med mit TV mv, skal jeg have nyt grafikkort...(fordi
der er ikke tv-out)
Min svoger har tilbudt mig hans gamle bundkort med processor gratis. Det
eneste jeg skal have mig er et kabinet, RAM og et grafikkort, resten kan jeg
tage fra den nuværende PC.

Bundkortet er et
MSI KT3 Ultr2 Series, MS-6380E v1.3 ATX
AMD Thunderbird 1400 processor.

Så mine spm. er
1. kan det svare sig at lave denne opgradering på dette bundkort
2. Hvilke dele bør jeg i så fald vælge, RAM (kortet kan max køre PC2700
RAM), Kabinet (gerne lydsvagt), og Grafikkort (spiller ikke - blot vigtig
med god TV-out).
3. Hvis ikke holdbart at bruge bundkortet, hvad er anbefaling så?

og det skal ikke være det nyeste af det nyeste (læs dyreste) jo færre penge
jo bedre, et par 1000 burde være nok eller?

--
pft
Zulu

Fra : Anders Lund

Dato : 01-07-04 14:27

- ZULU - wrote:

> [...]
> AMD Thunderbird 1400 processor.
>
> Så mine spm. er
> 1. kan det svare sig at lave denne opgradering på dette bundkort

Hvis du ikke skal bruge det nyeste af det nyeste til spil eller andet
krævende, men kun skal have det som en "video maskine", er dette
rigeligt at bruge.

> 2. Hvilke dele bør jeg i så fald vælge, RAM (kortet kan max køre PC2700
> RAM), Kabinet (gerne lydsvagt), og Grafikkort (spiller ikke - blot vigtig
> med god TV-out).

RAM - selv ville jeg ikke vælge mindre end 512 MB (mærke?).
Kabinet - Evt. et Noise Control, det er hvad jeg kører med, med "måtter"
til lyddæmpning. Dette kan dog godt blive lidt dyrt, hvis du også skal
have strømforsning med.
Grafikkort - Jeg har ingen erfaringer, men kun gammel viden om at ATI og
Matrox skulle lave nogle gode kort. Kan ikke nævne nogen specielle.

> 3. Hvis ikke holdbart at bruge bundkortet, hvad er anbefaling så?

Som sagt, hvis du ikke skal bruge mere, så er gratis nok det jeg ville
gå efter.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 01-07-04 17:43

- ZULU - skrev:
> [...]
> AMD Thunderbird 1400 processor.
>
> Så mine spm. er
> 1. kan det svare sig at lave denne opgradering på dette bundkort

Ja, ingen problemer i det.
Du kan opgradere CPU'en til f.eks. en Barton 2500+. Den virker i det
bundkort.
Sørg for at få en støjsvag CPU-køler, f.eks. Spire Whisperrock IV.

> 2. Hvilke dele bør jeg i så fald vælge, RAM (kortet kan max køre
> PC2700 RAM), Kabinet (gerne lydsvagt), og Grafikkort (spiller ikke -
> blot vigtig med god TV-out).

Som grafikkort kan du købe et Radeon 9200SE, det er afskyeligt langsomt til
spil, men det gør som du siger ikke noget. RAM, der køber du bare noget
mindst PC2700, så skulle den være i orden. 512 MB er en passende mængde.
Kabinettet må du afveje kroner versus kvalitet.

> og det skal ikke være det nyeste af det nyeste (læs dyreste) jo færre
> penge jo bedre, et par 1000 burde være nok eller?

Ovenstående indkøb står i:
CPU, XP 2500+ 539 kr
CPU-køler 109 kr
Grafikkort 379 kr
512MB PC3200 RAM 549 kr
I alt 1576 kr. Priser fundet hos shg.dk
Så mangler du kabinettet.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-07-04 20:12

" - ZULU -" <z@z.z> skrev i en meddelelse
> [...]
penge
> jo bedre, et par 1000 burde være nok eller?

Et par tusinde er nok i overkanten at bruge på at opgradere ovenstående, men
med dine ønsker skulle det også kunne gøres billigere.
512 mb ram. Om det er pc2100 eller 2700 er ikke så vigtigt.
Grafikkort kunne være noget matrox G400 eller G450. Det er ældre kort, men
de var netop kendt for at have tv-out som var meget bedre end f.eks. Geforce
kortene.
Når nu du alligevel skal starte med noget brugt, så kunne du jo kigge i
dk.marked.privat.edb.intern.
Der sælges brugt ram hver dag. Grafikkortet er lidt mere sjældent
efterhånden, men prøv at efterlyse et. Det kan formentlig fåes for et par
hundrede kroner, da de fleste i dag også vil have et kort, som er godt til
spil.
Kabinet skal jeg ikke udtale mig om.

Kurt

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 01-07-04 23:56

> [...]
penge
> jo bedre, et par 1000 burde være nok eller?

Da der ikke er nogen der vil udtale sig om kabinettet gør jeg et forsøg.
Skal den stå sammen med dit TV ville jeg ofre et HTPC kabinet (søg på google
efter forhandler) det er nemlig lavet så det ligner en "videomaskine/DVD
afspiller", eller køb alm. desktop kabinet (uden PSU) og så smut ind på
www.studiedata.dk og finde en lownoise PSU og måske en lille papst low niose
blæser.
Jeg har prøvet deres Chill Innovation, og den siger ikke ret meget (Ydelse
VS. støj VS. pris er OK)

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®