Andet multimedie
bentjuul 3670
Program til visning af .jpg billeder
Fra : Casper Bang

Dato : 04-07-04 22:05

Hej,

Jeg ved ikke om dette er den korrekte gruppe, men jeg forsøger... ellers må
i meget gerne viderestille mig til det rette sted :)

I windows XP er der et program indbygget til at se billeder med. Hvis man
klikker på piletasten til venstre, finder den det næste billede i samme
bibliotek etc...
Jeg leder efter et tilsvarende program, men til windows 2000.

Hvilket (gratis) program kan i foreslå til dette? Det er ret vigtigt at man
kan bladre videre til næste billede MEGET nemt.

På forhånd tak!
~Casper Bang

Fra : Jacob Riis

Dato : 04-07-04 23:02

Casper Bang wrote:
[snip]

> [...]
>
> Hvilket (gratis) program kan i foreslå til dette? Det er ret vigtigt
> at man kan bladre videre til næste billede MEGET nemt.

Du kan prøve at tage et kig på Irfan View ( http://www.irfanview.com ) det
er et gratis progran som jeg er meget glad for. Her kan du bladre frem til
næste billede med piletasterne på dit tastatur eller bruge musen på nogle
pille i programmet.

Irfan View er også god til en masse andre ting, måske er programmet lidt
overkill når du _kun_ vil kigge på billeder men jeg synes nu at programmet
er rigtigt godt

--
Tips til Mozilla Firefox
http://www.livejournal.com/users/jacob667

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-07-04 23:54

Jacob Riis skrev:

>Du kan prøve at tage et kig på Irfan View ( http://www.irfanview.com ) det
>er et gratis progran som jeg er meget glad for.

Med god grund. Det er genialt. Jeg har Win Xp. men kunne ikke drømme
om at bruge det indbyggede program. iview er klasser bedre. Og
lynhurtigt.

>Her kan du bladre frem til næste billede med piletasterne på dit tastatur
>eller bruge musen på nogle pille i programmet.

Ja, eller mellemrumstasten.

>Irfan View er også god til en masse andre ting, måske er programmet lidt
>overkill når du _kun_ vil kigge på billeder

Hvorfor dog? Install.exe vejer kun 800 kilo, den samlede installation
ikke meget mere. Tidligere versioner kunne køre fra en diskette, det
ved jeg ikke om det stadig kan.

Det kan svare sig at hente og installere 'all plugins'. De fylder
godtnok en del, men gør programmet til en endnu mere alsidig
grafik-viewer uden at det bliver tungt at køre.

Selv om jeg også har en dyr professionel billed-browser, bruger jeg
iview som viewer. Den viser også nedskalerede billeder pænere end de
fleste viewere.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jacob Riis

Dato : 05-07-04 00:45

[snip]

> Hvorfor dog? Install.exe vejer kun 800 kilo, den samlede installation
> ikke meget mere. Tidligere versioner kunne køre fra en diskette, det
> ved jeg ikke om det stadig kan.

Det har ikke noget med størrelsen på programmet at gøre. Men brugerfladen i
Irfan View er lidt mere tung end den man finder i Windows XPs egen
billedviser.

> Det kan svare sig at hente og installere 'all plugins'. De fylder
> godtnok en del, men gør programmet til en endnu mere alsidig
> grafik-viewer uden at det bliver tungt at køre.

Tja, de _kan_ være gode. Men jeg er ikke så sikker på at helt almindelige
folk hr brug for dem.

> Selv om jeg også har en dyr professionel billed-browser, bruger jeg
> iview som viewer. Den viser også nedskalerede billeder pænere end de
> fleste viewere.

Ja, Irfan View er ganske fin, især til prisen

--
Jacob

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 05-07-04 12:52

"Peter Loumann" skrev:

> Med god grund. Det er genialt. Jeg har Win Xp.
> men kunne ikke drømme om at bruge det
> indbyggede program. iview er klasser bedre.
> Og lynhurtigt.

Men bedste billede kvalitet leveres af det indbyggede i XP

Ja, det virker pudsigt at noget der er indbygget i et operativsystem banker
andre af banen på kvalitet, men sådan er det her.

Vieweren i XP har en indbygget anti-aliasing som sparker røv. Billederne
bliver simpelthen meget pænere, når de skaleres ned til skærmens opløsning.
Og her kan Irfanview, PSP eller andre ikke være med, for de viser blot
billederne som de er.

Prøv at tage 2 fotos. Put evt. lidt tekst af din egen på. Se nu billedet
både igennem Irfanview og XP, kun med de to åbne så du kan skifte imellem
dem hurtigt med Alt-Tab. Jeg tror du vil blive forundret over hvor god XP er
til at vise billeder

Hvis du hurtigt skal have et billede at teste det med, så hent dette:

http://www.ladingkaer.com/files/original.jpg

--
Mvh, Lars

Nu også med en masse fotos: www.recordere.dk

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 05-07-04 13:21

On Mon, 5 Jul 2004 00:01:56 +0200, Jacob Riis wrote:

[snip]

> Du kan prøve at tage et kig på Irfan View
[snap]

XnView er nu også et godt alternativ.
http://www.xnview.com/

--
Mvh. Lars

Fra : Casper Bang

Dato : 06-07-04 14:08

> [...]
> næste billede med piletasterne på dit tastatur eller bruge musen på nogle

Perfekt lille program :)
Dejligt simpelt, og kan dét det skal.

Tak for hjælpen allesammen :)

~Casper

Fra : JB

Dato : 07-07-04 00:42

Casper Bang wrote:
> [...]
>
> Hvilket (gratis) program kan i foreslå til dette? Det er ret vigtigt at man
> kan bladre videre til næste billede MEGET nemt.

Helt klart Pic Viewer Lite, som fåes her:
http://www.anixsoft.com/download.html
At bladre videre til næste billede foregår med pil-ned tasten.
Og den kan lave et slideshow, hvor du selv indstiller hvor lang tid der
går, før den skifter
Det fremgår ikke af siden, at den kan bruges på Windows 2000, men jeg
kører den uden problemer.
Jeg har osse prøvet deres Pic Viewer (altså ikke "Lite"-versionen), men
jeg foretrækker klart Lite'n.

Mvh,
Jørgen Bo Jensen