Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan ændrer en farve i Photshop 7.0 ?
Fra : - cjt

Dato : 01-07-04 05:40

HEj!

JEg har hentet et logo ind i Photoshop 7.0 DK.
Der er en bestemt farve som skal ændres lidt... hvordan gør man det!
Altså: en bestemt farve skal justeres lidt... alle andre skal blive som de
er!

carsten

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 01-07-04 20:57

"- cjt" <cjtcjtcjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40e41b58$0$286$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Der er en bestemt farve som skal ændres lidt... hvordan gør man det!
> Altså: en bestemt farve skal justeres lidt... alle andre skal blive som de

Vælg :
Lag _ nyt jysteringslag _ selektiv farve, i dialogboksen vælges den ønskede
farve der skal justeres
M.v.h.
ea

Fra : - cjt

Dato : 02-07-04 07:45

1)
Det vil jeg gerne prøve, men der er lige det ved det,
at jeg ikke kan vælge det punkt.
Punkterne under Lag er lysegrå.

Billedet er en stregtegning i bmp-format.

2)
Hvis jeg henter et andet foto kan jeg dog godt vælge Lag _ nyt jysteringslag
_ selektiv farve
Men her har jeg liuge et spørgsmål:
Kan man kun vælge at ændre farverne for de farver som er på listen???
(Der findes Rød, Orange, Gul, Grøn, Blå, Violet, Grå! )
Hvad nu hvis det er en bestem brun farve i billedet, som man gerne vil
ændre...?
Spørger af nysgerrighed!

Carsten

Fra : Simon Justesen

Dato : 02-07-04 08:48

"- cjt" <cjtcjtcjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40e50472$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> 1)
> Det vil jeg gerne prøve, men der er lige det ved det,
> at jeg ikke kan vælge det punkt.
> Punkterne under Lag er lysegrå.
>
> Billedet er en stregtegning i bmp-format.

Nu du siger stregtegning, så tror jeg næsten den ligger som bitmap, prøv at
ændre det til RGB eller CMYK under Billede -> Tilstand (menuen hedder vist
nok Image -> mode i den engelske version af Photoshop)

> [...]
> (Der findes Rød, Orange, Gul, Grøn, Blå, Violet, Grå! )
> Hvad nu hvis det er en bestem brun farve i billedet, som man gerne vil

Hvis den brune f.eks en rødlig nuance, er det nok bare at vælge Red og så
sætte metode til Absolut, jeg plejer som regel at prøve mig frem med de
forskellige, indtil der sker noget :) Men jeg tror du er bedre stillet ved
at bruge 'Erstat farve' i din situation.

Simon

Fra : - cjt

Dato : 02-07-04 12:10

Hej Simon!

Tak for hjælp!

> forskellige, indtil der sker noget :) Men jeg tror du er bedre stillet ved
> at bruge 'Erstat farve' i din situation.

Hm... hvor ligger den... er jeg blind?

Carsten

Fra : Simon Justesen

Dato : 02-07-04 13:09

"- cjt" <cjtcjtcjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40e5426c$0$286$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Simon!
>
> Tak for hjælp!

> Hm... hvor ligger den... er jeg blind?
>
> Carsten

Hehe.. den ligger og gemmer sig i menuen billede og så under justeringer ..
samme sted som 'Selektiv farve'
Jeg går ud fra det er Photoshop du bruger, ellers er der nok en Paint Shop
Pro-guru herinde også :)

Simon

Fra : Miss007

Dato : 02-07-04 07:44

> [...]
> Der er en bestemt farve som skal ændres lidt... hvordan gør man det!
> Altså: en bestemt farve skal justeres lidt... alle andre skal blive som de

Måske sådan:
Images -> Adjustment -> Replace Color.
Der markerer du den farve i billedet med pipetten, som du ønsker at ændre.

Så prøv at træk lidt i ''skyderne'' Hue = Farvetonen, Saturation =
Mætningen, Lightness = Lysheden.

--
Miss007 - Trine

:.: Ved E-mail kontakt: miss@abcdefgh.dk (Der skal kun være et C efter @)

Fra : hcma

Dato : 02-07-04 15:16

> [...]
> Der er en bestemt farve som skal ændres lidt... hvordan gør man det!
> Altså: en bestemt farve skal justeres lidt... alle andre skal blive som de

eller:
1. hop op i menuen Image -> Mode -> vælg RGB
2. Brug magic wand tool -> placer den og klik i den farve du vil have
ændret. (sæt tolerancen til det ønskede)
3. Menuen Select -> Similar (og nu er alle punkter med samme farvetolerance
blevet markeret.
4. Lav et nyt lag (kan sagtens undværes - behøves ikke)
5. Tag Malerspanden og fyld den farve i du har valgt.
m v h
hc