Andet multimedie
bentjuul 3670
Virtuel hukommelse.
Fra : Jimmy

Dato : 30-06-04 16:41

Jeg håber, at dette er den rette NG, jeg henvender mig til.
Jeg synes at have noget bøvl med den virtuelle hukommelse på min PC.
Det sker jævnligt, at jeg får en besked om, at systemet har ændret
størrelsen på min virtuelle hukommelse.
Den er i skrivende stund på 1024, som nærmest udnyttes 100% i en sidefil.
Hvis nogen kan forklare, hvordan jeg indstiller min PC til at køre optimalt,
ville jeg være glad.
Min PC-konfiguration:
Bundkort: Gigabyte GA-8S648 FX
CPU: Intel 2.8 GHz HT Northwood
Grafikkort: Sapphire Radeon 9600 256Mb ram
Ram: 2 x 256 Mb Kingston

Og alligevel synes jeg, at grafiken hakker i det.

Hvad kan der være galt?

Mvh. /J.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-06-04 16:51

Jimmy skrev:

>Jeg håber, at dette er den rette NG, jeg henvender mig til.

Det er det ikke, herinde drejer det sig om grafikbehandling på
computer.

>Jeg synes at have noget bøvl med den virtuelle hukommelse på min PC.
>Det sker jævnligt, at jeg får en besked om, at systemet har ændret
>størrelsen på min virtuelle hukommelse.

news:dk.edb.system.ms-windows vil være en langt bedre gruppe at
spørge i, husk at fortæl, hvilken Windows du bruger.
--
Knud
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?

Fra : Jimmy

Dato : 30-06-04 17:10

> Det er det ikke, herinde drejer det sig om grafikbehandling på
> computer.

> news:dk.edb.system.ms-windows vil være en langt bedre gruppe at
> spørge i, husk at fortæl, hvilken Windows du bruger.

Hej Knud.

Ja, jeg tænkte det nok.
Men tak for henvisningen.

Mvh. /J.

Fra : Zafar

Dato : 30-06-04 17:01

Hej Jimmy,

"Jimmy" <exlex@bingosoft.org> wrote in message
> [...]
> Den er i skrivende stund på 1024, som nærmest udnyttes 100% i en sidefil.
> Hvis nogen kan forklare, hvordan jeg indstiller min PC til at køre

Lydder til at du skal definere en fast størrelse. Dette gør du ved at
indtaste
den samme værdi i "Initial" og "Maximum size" (ved ikke hvad de hedder på
dansk :) felterne.

Længere nede i vinduet kan du se hvad windows selv forslår - brug denne
værdi.

Hvis du har flere drev, kan det hjælpe at placere filen på et af de drev som
ikke
bliver benyttet specielt meget - men det vigtigste er at komme væk fra C
drevet,
da der bliver høvlet løs på denne.

Et lille fif: Opret en fil på 256MB på C drevet, og lad det resterende ligge
på et andet. På denne måde undgår du at Windows piver for meget hvis du
tager
harddisken med din store swap fil ud (eller formaterer partitionen).

> [...]
> Grafikkort: Sapphire Radeon 9600 256Mb ram
> Ram: 2 x 256 Mb Kingston
>
> Og alligevel synes jeg, at grafiken hakker i det.

Grafikken? hvorhenne? I et spil? hvilket?

Umiddelbart vil jeg ikke mene at det er swapfilen som er skyld i dette.
Måske dit gfx kort, som efterhånden er ved at blive forældet.

--

- Zafar Iqbal

Fra : Jimmy

Dato : 30-06-04 17:15

"Zafar" <zafar@digital-ray.dkk> skrev i en meddelelse
> Hej Jimmy,
>
> "Jimmy" <exlex@bingosoft.org> wrote in message

> Grafikken? hvorhenne? I et spil? hvilket?

Jeg spiller ikke.
Jeg kører udelukkende almindelige vinduer med bl.a. Outlook Express og
debatfora.

> Umiddelbart vil jeg ikke mene at det er swapfilen som er skyld i dette.
> Måske dit gfx kort, som efterhånden er ved at blive forældet.

Nej, grafikkortet er helt nyt, fik det fredag i sidste uge.
Der er ingen grund til at skyde gråssenolliker med kanoner.

/J.

Fra : Zafar

Dato : 30-06-04 18:10

Hej Jimmy,

Jeg skrev direkte til din mail, men det gik ikke. Så jeg skriver herinde
istedet.

> Jeg spiller ikke.
> Jeg kører udelukkende almindelige vinduer med bl.a. Outlook Express og
> debatfora.

Hmm ok, næste gang det hakker, så prøv at tage et kig på computeren.
Se efter om hvor aktiv dioden for harddisk aktivitet (den har typisk en rød
farve) er.

Hvis den lyser meget, kan det være et godt tegn på at din computer
mangler RAM - isåfald vil forøgelse af swapfilen ikke hjælpe
meget - her skal du ud og investere i fysiske RAM klodser.

Men det undrer mig nu stadig, for 512MB burde ellers være mere
end rigeligt til mail, browsing og den slags.

Downloader du meget? Hvis man henter større filer med mere eller mindre
fuld hastighed kan dette utroligt nok lamme computeren.

> Nej, grafikkortet er helt nyt, fik det fredag i sidste uge.
> Der er ingen grund til at skyde gråssenolliker med kanoner.

Nej, det har du ret i - jeg mente nu også at den efterhånden er forældet
til spil.

Men til alm. brug er selv de dårligste kort ganske udemærkede (dermed
ikke sagt at dit kort er dårligt :)

Ud fra dine nye informationer vil jeg ikke men det har noget med
grafikkortet
at gøre.

Måske kører du for mange programmer på samme tid.

Men altså... udover de teorier jeg har kommet med, er der faktisk ikke
meget mere jeg kan hjælpe med. Du må prøve lykken inde på
news:dk.edb.system.ms-windows som Knud henviser til.

Mvh,

- Zafar Iqbal