Andet multimedie
bentjuul 3670
Beskære billedet i Adobe Photoshop uden at~
Fra : Jesper Frehr

Dato : 28-06-04 10:21

Har taget et billedet af min kæreste.

Det er et portræt i bredformat, men jeg vil gerne have det i højformat.
Desuden vil jeg gerne have billedet til at fylde 8x12 med de rette
proportioner.

Hvont gøres det nemt i Adobe PS.
Jeg har beskåret billedet så det næsten passer, men der er lidt problemer
med enten breddn eller højden.

Er der ikke en funktion hvor man kan indtaste sit format og så se
beskæringsområdet ligesom i ved cropping tool?

eller... hvordan gør I?

Jesper

Fra : Miss007

Dato : 28-06-04 11:07

"Jesper Frehr" <jesper@TRALALAfrehr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der ikke en funktion hvor man kan indtaste sit format og så se
> beskæringsområdet ligesom i ved cropping tool?

En måde at gøre det på, kan være, enten at oprette et nyt dokument med de
rette proportioner. Og så markerer du alt i dokumentet med billedet
(CTRL+A), og i dit nye tomme dokument med de rette proportioner sætter du
det kopierede ind (CTRL+V).

Du kan også med dit markeringsværktøv vælge, at selve markeringen skal have
en bestemt proportion. Vælg Rectangular Marguee tool. I øverste bjælke (i
toppen) er der en dropdown, hvor der højest sandsyligt står Normal, der
vælger du FIXED SIZE, og i Width og Height skriver du målet...Så i dit
billede klikker du en gang, og markeringen kommer frem i rette proportion.
Du kan trække den rundt ved at tage fat midt i markeringen...Så går du i
Image -> Crop (som beskærer) Alt uden om markerinen bliver valgt fra

--
Miss007 - Trine
8500 Grenå

:.: Mobil: Nokia 6230 (hvid)
:.: Teleselskab: TDC
:.: Ved E-mail kontakt: miss@abcdefgh.dk (Der skal kun være et C efter @)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-04 11:52

Miss007 skrev:

> Du kan også med dit markeringsværktøv vælge, at selve markeringen
> skal have en bestemt proportion.

Det kan du også med beskæringsværktøjet i indstillingsmenuen, (oppe
under Filer > Rediger > Billede osv.) når beskæringsværktøjet er
valgt. Der er mulighed for at vælge både bredde, højde og opløsning.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Miss007

Dato : 28-06-04 12:28

> Det kan du også med beskæringsværktøjet i indstillingsmenuen, (oppe
> under Filer > Rediger > Billede osv.) når beskæringsværktøjet er
> valgt. Der er mulighed for at vælge både bredde, højde og opløsning.

Yes! I Know...Det er meget smag & behag. Jeg kan personligt bedst lide at
flytte rundt på en markerings-ting, for at udse mig hvor det skal beskæres

--
Miss007 - Trine
8500 Grenå

:.: Ved E-mail kontakt: miss@abcdefgh.dk (Der skal kun være et C efter @)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-04 12:34

Miss007 skrev:

> Yes! I Know...Det er meget smag & behag. Jeg kan personligt
> bedst lide at flytte rundt på en markerings-ting, for at udse
> mig hvor det skal beskæres

Man kan jo også flytte på beskæringsrammen, men du har ret.
Det er et spørgsmål om smag og behag. Det sker også ofte, at jeg
foretrækker at beskære ud fra en markering frem for at bruge
beskæringsværktøjet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Miss007

Dato : 28-06-04 13:24

> [...]
> Det er et spørgsmål om smag og behag. Det sker også ofte, at jeg
> foretrækker at beskære ud fra en markering frem for at bruge

Jaaa, der kan du bare se
Der er mange måder man kan lave alting på, og det ER meget smag & behag,
hvilken metode man vælger. Personligt synes jeg det er nemmest at oprette et
nyt doc. med rette størrelsesforhold, og kopiere indhold ind i dette, for så
har man størrelsen og kan ikke se det der er ud over doc'ets rammer. Så kan
man flytte rundt på indholdet/billedet, til man synes man har et
tilfredsstillende resultat.

Men lad os da bare håbe Jesper Frehr kunne bruge det til noget. Han sidder
garanteret og leger med det nu.

Jesper meld tilbage hvis der er spg. til noget af det, så hjælper jeg gerne
(det gør Thomas nok også)

--
Miss007 - Trine
8500 Grenå

:.: Ved E-mail kontakt: miss@abcdefgh.dk (Der skal kun være et C efter @)

Fra : emj

Dato : 28-06-04 13:49

On Mon, 28 Jun 2004 14:24:25 +0200, "Miss007" <miss@abcdefgh.dk>
wrote:

> Personligt synes jeg det er nemmest at oprette et
>nyt doc. med rette størrelsesforhold, og kopiere indhold ind i dette

Jamen man mister da sine EXIF info på den måde.
Hilsen emj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-06-04 09:10

"Miss007" <miss@abcdefgh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

kan
> man flytte rundt på indholdet/billedet, til man synes man har et

Det samme kan du gøre med beskæringsværktøjet, - du skal bare sætte
gennemsigtigheden på området uden for rammen ned , så det bliver helt sort.
På den måde kan man justere på områdets størrelse også, hvis det giver et
bedre resultat end bare at flytte på rammen.

/Per

Fra : Jesper Frehr

Dato : 30-06-04 19:47

Kære alle der har svaret

KANONbesvarelse.

Umiddelbart kan jeg bedst lide CROP-værktøjet, men jeg mangler "fixed aspect
ratio" i den funktion, så - nu har jeg to muligheder.
'
DET er da frihed!
Tak for hjælpen