Andet multimedie
Grafikprogram på dansk til Windows
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 16-06-04 21:43

Jeg er blevet bedt om at anbefale et grafikprogram til noget familie. Det
er vigtigt, at det er på dansk, og herefter er kravene:

Det skal kunne

* skalere billeder op og ned
* skal kunne ændre farvebalance
* skal kunne ændre lysbalance
* skal kunne arbejde med lag
* skal have kontrol på pixelniveau

Helt overordnet skal det bruges til at redigere billeder, der er taget
med et digitalkamera og billederne skal bruges til både web samt kopier
til kunder.

Hvad skal jeg anbefale? Jeg ville umiddelbart selv anbefale fx Adobe
PhotoShop elements eller PSP, men jeg kan ikke se, at nogen af dem kan
fåes på dansk. Adobe PhotoShop selv er at skyde langt over målet.

Hvad siger I?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : emj

Dato : 17-06-04 01:52

On Wed, 16 Jun 2004 20:42:41 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<j@stocholm.invalid> wrote:

>Jeg ville umiddelbart selv anbefale fx Adobe
>PhotoShop elements eller PSP, men jeg kan ikke se, at nogen af dem kan
>fåes på dansk.
Fortæl din familie, at det ikke er vigtigt, at det er pådansk, fo de
kan ligeså godt fo de rette ord end fra starten.
På dansk fås Irfanview http://www.irfanview.com/
som kan næsten alt, bortset fra layers.
Det er til gengæld ikke så let at arbejde i.
Selv vil jeg ikke være i tvivl. PSP.
Hilsen emj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-06-04 07:30

emj wrote:

> Fortæl din familie, at det ikke er vigtigt, at det er pådansk,

Jo det er.

> fo de kan ligeså godt fo de rette ord end fra starten.

> På dansk fås Irfanview http://www.irfanview.com/
> som kan næsten alt, bortset fra layers.

Jeg kan ikke umiddelbart se en dansk version - 'blot' en svensk.

> Det er til gengæld ikke så let at arbejde i.
> Selv vil jeg ikke være i tvivl. PSP.

Ja, hvis den bare fandtes på dansk.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : emj

Dato : 17-06-04 18:04

On 17 Jun 2004 06:29:57 GMT, Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid>
wrote:

>Jeg kan ikke umiddelbart se en dansk version - 'blot' en svensk.

ja, nyeste version er der endnu ingen dansk sprogfil til.
Hilsen emj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-06-04 18:12

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> ja, nyeste version er der endnu ingen dansk sprogfil til.

Men hvis man er rigtig ihærdig, så kan man jo lave en selv

/Per

Fra : PerX ...

Dato : 29-06-04 19:34

In article <Xns950B56744783Dstocholmdk@130.225.247.90>,
j@stocholm.invalid says...

> Jo det er.

Er det ikke nemmere at anbefale de lærer engelsk? ;)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-07-04 07:20

PerX ... wrote:

> In article <Xns950B56744783Dstocholmdk@130.225.247.90>,
> j@stocholm.invalid says...

> Er det ikke nemmere at anbefale de lærer engelsk? ;)

Det er ikke fordi det pågældende familiemedlem ikke kan engelsk - han kan
sådan set også noget tysk. Men han er ikke så stiv i "det dér IT", så han
er ikke så tryg ved at bruge et program, der ikke er på dansk.

Jeg kan nu reelt godt forstå ham - jeg er sådan relativt god til tysk, men
da jeg boede i Tyskland sidste sommer, skulle jeg bruge en tysk Windows XP
- og det var altså lidt en udfordring at få fat i de samme ting i
kontrolpanel etc, som jeg var vant til i min engelske version af Windows.
Hvor pokker lærer man fx hvad "Dataeien" betyder?

Fra : PerX ...

Dato : 03-07-04 22:43

In article <Xns951954C82D9DEstocholmdk@130.225.247.90>,
j@stocholm.invalid says...

> [...]
> kontrolpanel etc, som jeg var vant til i min engelske version af Windows.
> Hvor pokker lærer man fx hvad "Dataeien" betyder?

Det lærte jeg på amigaen i gamledage det er jo bare data :)

Men ellers ville jeg nok ikke kunne finde ud af windows på tysk, jeg er
lam til tysk *g* Men jeg har sgu nok besvær med danske versioner af
windows også, og generelt hader jeg programmer på dansk - så hurra for
mig når der er engelske version :)

Fra : Palle Bruselius

Dato : 17-06-04 12:14

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Fortæl din familie, at det ikke er vigtigt, at det er pådansk, fo de
> kan ligeså godt fo de rette ord end fra starten.

Hvaffer no'en 'rette ord'. Mig bekendt er der godt nok en del udtryk og
begreber der aldrig oversættes, men hvis man kigger på f.eks. Adobe
Photoshop i den danske version, er det meste oversat. Den grafiske branche
anvender stadig danske begreber og ord, og det bliver ikke anderledes
foreløbig. Derfor har Adobe bekymret sig om at oversætte Photoshop til
dansk. Hvorfor de så ikke har gjort det samme med Elements, går lidt over
min forstand, da de har alle oversættelserne allerede.
Hvis den pågældende familie ikke kan engelsk, kan jeg godt se at et
engelsksproget program kan virke som lidt af en bjergbestigning. Det vil
sikkert tage tid før end de bliver fortrolige med et kompliceret program,
der ikke er dansksproget.
Beklageligvis er det eneste billedbehandlingsprogram på dansk netop Adobe
Photoshop, men det koster kassen ...

Palle

Fra : Bjarne Aabrandt

Dato : 17-06-04 11:20

Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid> wrote in

> Jeg er blevet bedt om at anbefale et grafikprogram til noget familie.
> Det er vigtigt, at det er på dansk, og herefter er kravene:

> [...]
Skal det kunne alt dette, så prøv med Gimp. Det er gratis og kan hentes
her:
http://www2.arnes.si/~sopjsimo/gimp/

En anden mulighed er XnView. Det kan ikke helt så meget, men er langt
lettere at gå til end Gimp. Det er gratis at bruge for private og kan
hentes her:
http://www.xnview.com/

M.v.h.
Bjarne Aabrand

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-06-04 21:36

Bjarne Aabrandt wrote :

> Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid> wrote in

> Skal det kunne alt dette, så prøv med Gimp. Det er gratis og kan hentes
> her:
> http://www2.arnes.si/~sopjsimo/gimp/

Du mener ikke helt seriøst, at jeg skal anbefale Gimp, vel?

Jeg synes sådan set selv, at jeg er rimeligt velbevandret udi
computerverdenen, men jeg blev aldrig rigtig glad for Gimp - og jeg tør
slet ikke anbefale det i dette tilfælde.

> En anden mulighed er XnView. Det kan ikke helt så meget, men er langt
> lettere at gå til end Gimp. Det er gratis at bruge for private og kan
> hentes her:
> http://www.xnview.com/

Ja, men hvis det skal være på engelsk, så vil jeg hellere anbefale
PhotoShop Elements - vedkommende er vant til "look-and-feel" af Adobe
PhotoShop, så indlæringskurven vil ikke være så høj - og kr. 1000,- er
klart indenfor den forventede ramme.

Fra : Bjarne Aabrandt

Dato : 18-06-04 11:38

> [...]
> computerverdenen, men jeg blev aldrig rigtig glad for Gimp - og jeg tør
> slet ikke anbefale det i dette tilfælde.

Jeg kender af gode grunde ikke din familie, men Gimp har jeg ikke noget
at indvende mod. Der er sket en del forandringer med brugerfladen i
nyeste udgave, så måske du skulle se på det igen.
Gimp kan i hvert fald alt det du har ønsket.

> [...]
> PhotoShop Elements - vedkommende er vant til "look-and-feel" af Adobe
> PhotoShop, så indlæringskurven vil ikke være så høj - og kr. 1000,- er

XnView er oversat til dansk.
Prøv det.

/Bjarne Aabrandt

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-06-04 16:42

Bjarne Aabrandt wrote :

> [...]
> nyeste udgave, så måske du skulle se på det igen.
> Gimp kan i hvert fald alt det du har ønsket.

Nej - jeg fik også fornemmelsen af, at det er et ret slagkraftigt
program, omend jeg ikke umiddelbart syntes om brugerfladen - det er jo
dog ikke noget kritikpunkt på selve programmets færdigheder.

> XnView er oversat til dansk.

Jeg har hentet den danske version, og det ser meget lovende ud - mange
tak.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-06-04 06:33

wrote:

>Jeg er blevet bedt om at anbefale et grafikprogram til noget familie. Det
>er vigtigt, at det er på dansk, og herefter er kravene:

Hvad med Flamingo? det er da på dansk.

http://www.hamlet-software.com/download/default.asp?prod=artist

http://www.hamlet-software.com/products/artist1_2/default.asp

og her er en vejledning:

http://www.ci.kk.dk/vejledninger/kursus_i_billedbehandling.pdf

Kurt Brixen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-06-04 06:55

Kurt Brixen wrote:

> Hvad med Flamingo? det er da på dansk.
>
> http://www.hamlet-software.com/download/default.asp?prod=artist

Det ser faktisk rigtigt godt ud - det prøver jeg lige at køre en tur
igennem testmaskinen.