Til Thailand for første gang (råd ønskes)
Fra : NB

Dato : 10-08-04 20:46

Hej gruppe

Planlægger at tage til Thailand en 14 dages tid sammen med min kærste i den
kommende vinterferie eller rettere omkring januar/februar 2005.

Formålet med rejsen er primært "badeferie" samt enkelte udfulgter (gerne på
egen hånd).

Spørgsmålet er så, hvor i Thailand finder vi de bedste strande/bade-
afslapningsmuligheder, der må gerne være lidt "bountyland" over det?

Skal man booke det hele hjemmefra eller bare en t/r til thailand og så
ellers selv finde hotel?

Er der ellers nogen gode råd/ideer mv. som vil være gode at vide for en
førstegangs rejsende til Thailand?

På forhånd tak.

mvh.

Nicholas

Fra : RH

Dato : 10-08-04 22:53

> [...]

> ellers selv finde hotel?
>
> Er der ellers nogen gode råd/ideer mv. som vil være gode at vide for en

Sydthailand eller nærmere Krabi- og Phuketområdet eller Koh Samui, Koh
Pangang (forkert stavet - ka ikke huske det helt) og Koh Tao - disse områder
har lækre strande og mange steder bounty-lignende strande.

Umiddelbart har det aldrig været et problem for os at booke hotel undervejs,
og så har man også chance for at se om stedet er noget ved, før man har
smidt en masse penge. Problemet kan dog være, at I skal rejse i højsæsonen,
og der kan det nogle gange være lidt svært at få noget lige præcis i den
standard/prisklasse man ønsker. Men hvis det ikke er så vigtigt (det skal
siges at det ikke kun er f.eks. de billige værelser det kan være svært at få
fat i - nogle gange er det lige modsat), så skal I ikke være bange for at
springe ud i det. De står som regel i kø for at leje værelser ud, når I
ankommer til et nyt sted.

Et andet aspekt kan selvfølgelig være, at når man "kun" er afsted 14 dage,
så kan det måske være rart, at alt er klaret hjemmefra, så man kan udnytte
tiden til at slappe af og få set lidt i området i stedet for at lede efter
steder at overnatte. Hvis det er tilfældet, ville jeg måske selv foretrække
en uge på Phuket, idet der herfra er utrolig mange muligheder for at tage på
diverse ture og udflugter, og derudover ligger der mange lækre øer bare en
halv times sejllads derfra. Den anden uge kunne tilbringes på Koh Pangang -
en ø hvor alt foregår i ret afslappet tempo og lækre strande. Derfra kan man
så sejle til Koh Samui (som er en noget mere turistet ø med store hoteller
og international lufthavn) og Koh Tao (som er et alletiders sted hvis man
ønsker at dykke).

Held og lykke

/Sanne

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 11-08-04 08:52

"NB" <no@spam.com> wrote in message news9Sc.173$Ff2.79@news.get2net.dk...
> [...]

> afslapningsmuligheder, der må gerne være lidt "bountyland" over det?
>
> Skal man booke det hele hjemmefra eller bare en t/r til thailand og så

Det sidste spørgsmål besvares bedst med et modspørgsmål :)
Hvor nemt vil du have det? Og spiller økonomien en stor rolle? Og hvor meget
ønsker du at komme rundt i de 14 dage?

Du kan på denne årstid sagtens komme til at betale 6.000 alene for flyrejsen
med et regulært rutefly og omvendt kan du være heldig og finde en
charterrejse med godt hotel, måske tilmed med inkl. morgenmad og transfer
fra Bkk til eksempelvis Phuket for stort set de samme penge med et
charterselskab.
Så ud fra en økonomisk betragtning kan det ofte betale sig at tage en
charter-rejse. Charterrejser med Roundtrips er derimod en anden snak, så
tikker taxameteret derudad.
Så hvis du har ambitioner om at rejse rundt efter eget hoved er der absolut
mening i at tage derned på egen hånd, idet du kan gøre det billigere selv og
så få dine egne ønsker opfyldt.
Og at være stuvet sammen i en bus med en horde andre turister, gør også at
man føler sig som turist med stor T.

Som en anden poster foreslog, så ville jeg også anbefale Krabi. Er selv lige
vendt hjem herfra for jeg ved ikke hvilken gang :)
Her er simpelthen så meget at se og opleve, hvis du er til natur: øer,
koraller, snorkling, kanonflotte strande, vandfald, grotter, sejllads,
fiskeri, trekking, kayakking, klatring, varme kilder, fantastiske
kalkstensformationer, national parker.
You name it, Krabi`s got it !
Og samtidig er prisniveauet i Krabi by, som ligger op til Krabi-floden
særdeles gunstigt. Herfra sejler longtail kanoerne ud til øerne og
strandene.

Eller hvis du ønsker at bo bo en strand, er Railay og Phra Nang ikke til at
komme udenom. Nogle af de flotteste strande jeg har set i Thailand.
Hertil kan man kun komme ved at sejle, men longtailbådene sejler i fast
rutefart fra ao nang og Krabi hele dagen.

Mvh
Michael Christoffersen

mvh
Michael Christoffersen
..

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 11-08-04 15:16

> [...]

> ellers selv finde hotel?
>
> Er der ellers nogen gode råd/ideer mv. som vil være gode at vide for en

Jeg vil anbefale Phuket eller Koh Samui.

Hotel kan fås til mange priser i Thailand, alt efter hvor godt man kan klare
varmen, jeg boede hele året 2003 på Phuket i et rum kun med fan, sov i 30
graders varme hver nat året rundt til 6000tb/mdr, læs historien og få ideer
http://swampthing.dk/~tsj/tour2003/. Et standard aircond rum med køleskab
kan normalt fås til ca 8-900tb.

Det kan være dejligt at booke hotel hjemmefra (jeg har aldrig gjort det), på
den anden har man frit valg uden booking hjemmefra. Der er så mange værelser
i Thailand at det altid er muligt at finde et sted og sove.

I kunne f.eks. starte med 1 uge på Phuket og så 1 uge på Koh Samui, eller
omvendt. Transport mellem Phuket og Koh Samui klares med bus og færge og
koster meget lidt.

På Phuket kan jeg anbefale The Little Mermaid Hotel i Karon, åbner 15
august, billigt uden pool men ligger kun 100meter fra stranden. The Little
Mermaid er en dansk restaurant, som nu udvides med hotel. Patong Beach er
dog stedet ting sker på Phuket, Karon Beach er mere roligt, alt efter
hvilket natteliv man er til. Stranden på Karon er en af de længste i
Thailand.

Koh Samui er lidt mere bounty end Phuket, dog er øen ikke større end man har
set det meste på under 1 uges tid.
Der er dog mere vandfald at se på Koh Samui end Phuket.

Gældende både Phuket og Koh Samui anbefaler jeg at I lejer en motorbike
(Honda Dream på 100cc), koster højst 150tb/dag, og til lavere pris jo
længere tid man lejer. Men en sådan kommer I nemt og billigt rundt og ser
det meste af øen. Det koster 40tb at fylde tanken og så kan I køre tæt på
150km. De lokale taxa (TukTuk) priser på Phuket er meget høje.

På Phuket kan jeg anbefale at I opsøger Phuket Hash House Harriers ved Expat
Hotel i Patong. Det er en løbeklub der løber ude i naturen hver lørdag
eftermiddag, registrering fra kl 14.30. En sådan tur kan man ikke købe sig
til hos nogen rejseselskaber, se billeder på
http://swampthing.dk/~tsj/tour2003/hash.php.

En anden utraditionel ferie er 1 uges yachting i Phang Nga Bay, et utrolig
flot område nord øst for Phuket, se f.eks.
http://www.biga-sailing.com/rates.htm.

Mvh
Torben
http://swampthing.dk/~tsj/thailand/

Fra : Soeren

Dato : 11-08-04 18:28

> [...]

> ellers selv finde hotel?
>
> Er der ellers nogen gode råd/ideer mv. som vil være gode at vide for en

Hej, sikke dog en række rigtigt gode forslag, hvis i kun har 14 dage så tag
en charter til Phuket, prøv at få et hotel i kata, karon, kata noi området,
eller krabi som er virkeligt flot og lidt roligere. Derfra er der glimrende
muligheder for at finde rigtigt fine strande, rigtigt fine udflugter.
Udflugter sælges på ethvert gadehjørne.
Det er nemt at finde rundt på Phuket, og trafikken er ikke slem, så lej en
100 cc knallert og kom ud og se lidt på øen. En knallert er også perfekt når
man vil variere strandene lidt, der er nemlig en del fine stande på Phuket
hvor der ikke er så mange folk.

Mvh Søren

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-08-04 20:01

Soeren skrev:

>[...] tag en charter til Phuket, prøv at få et hotel i kata, karon, kata noi området,

Nu begynder det at lyde helt fornuftigt - kort sagt: undgå Pattong
medmindre i vil have bekvem adgang til købesex!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : RH

Dato : 11-08-04 20:14

> [...]
når
> man vil variere strandene lidt, der er nemlig en del fine stande på Phuket

Ellers synes jeg der er mange lækre øer rundt omkring Phuket - det ville jeg
måske foretrække. Der sælges et utal af dagsture - de sælges overalt i små
"boder" og butikker og bare "prut" om prisen....de er tit til at presse
lidt. Vær opmærksom på at der er nogle selskaber, som tager ½ gange så meget
for turene i forhold til andre, så spørg jer frem en del steder, inden I
beslutter jer.

/Sanne

Fra : Bent Jensen

Dato : 11-08-04 19:30

"NB" wrote ...

> [...]
> kommende vinterferie eller rettere omkring januar/februar 2005.
>
> Formålet med rejsen er primært "badeferie" samt enkelte udfulgter (gerne på

Jeg har hørt, at øen Ko Lantau i det Andamanske Hav skulle være meget
fin til badeferie. Der er fine strande, gode og billige
overnatningsmuligheder, og maden skulle være spiselig for
vesterlændinge.

Bent

Fra : Elbarto

Dato : 16-08-04 01:56

Nu når der er gang i thailand
Hvad skal man så forvente at sådan en tur kommer til at koste for to
personer
Uden de vilde drukfester o.l.

Erik Andersen

Fra : Kasper Møller

Dato : 16-08-04 02:33

Elbarto wrote:
> Nu når der er gang i thailand
> Hvad skal man så forvente at sådan en tur kommer til at koste for to
> personer
> Uden de vilde drukfester o.l.

Jeg var 20 dage i Thailand i maj måned. Jeg vil skyde på at jeg brugte
omkring 2500 på hoteller og så var det ikke engang det billigste jeg kunne
finde. Hvert måltid kostede ca. 10- 15 kr. inkl. "gode" drikkepenge (efter
deres standard, jeg kan godt li at gi lidt ekstra, men den er jo en
smagssag). Alt efter hvor man skal hen, så er det vist lidt forskelligt med
priser på transport.... men det er stadig billigere end DK. Hvis du/I har
mod på det, så lej en motorbike (scooter). De er ikke særlig dyre og det er
benzin heller ikke. Man skal passe meget på, de kører jo i "den forkerte
side" af vejen og så ses der meget let på færdsregler. Det er dog heller
ikke så slemt som det lyder, hvis man bare passer godt på, sørger for at
køre med hjelm og undgå spirituskørsel (og andre spiritusmotorister, de
kommer typisk frem efter mørkets frembrud), så er det en fin måde at
udforske på.
For lige at opsummere, så kan man jo altså få sådan en tur til at være meget
billig, når man skal til Thailand. Jeg vil dog anbefale at afsætte, 10.000
ca. til ophold, mad og shopping. Det lyder af meget, men man skal sgu næsten
shoppe når man er i thailand, alt er jo så dejlig billigt Jeg fik selv
købt mig en masse tøj og brugte lige en 40 kr ekstra om dagen på at får et
tiptop værelse. Hvis du har venner/bekendte der har været der, så har du
sikkert hørt at du ikke skal tage noget med hjemmefra andet end en tom
kuffert. Det passer!!! Jeg tænkte selv, at jeg hellere lige måtte tage lidt
ekstra tøj med osv.... men det er faktisk ikke nødvendigt. måske lige et par
ekstra short og et par t-shirt, men ellers kan du let gå ud og købe tøj på
de mange markeder der er. En t-shirt koster vel noget lignende 20- 30 kr.
medmindre man ikke presser dem længere ned i pris, hvilket ofte er muligt.
Nå, nu vil jeg ikke gentage mig selv mere; kort sagt, det bar billigt du!
god tur!

---

Fra : Steen Johansen

Dato : 16-08-04 19:21

> [...]
> køre med hjelm og undgå spirituskørsel (og andre spiritusmotorister, de
> kommer typisk frem efter mørkets frembrud), så er det en fin måde at

At køre på motorcykel i Thailand er super farligt og kun for erfarne mc folk
over 20 døds ulykker på Puket i januar 2004

MvH Steen

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-08-04 19:48

Steen Johansen skrev:

>At køre på motorcykel i Thailand er super farligt og kun for erfarne mc folk
> over 20 døds ulykker på Puket i januar 2004

I princippet har du ret. På det langt mindre Ko Chang var der 5 i de
12 dage jeg var der sidst. Men det er forbandet fristende. Jeg er alt
andet end erfaren mc-kører og har gjort det 3 gange ca. 14 dage indtil
nu og er hidtil sluppet heldigt fra det. Jeg holder nok ikke op.

Man kan selvfølgelig selv gøre noget til det. Det er ikke stedet at
race. Man skal være opmærksom på at thaier ofte drejer ud fra
parkering eller t.h. uden blink eller andet varsel, og at de er glade
for at skære over i modsat vejbane i sving, også selv om der kommer en
modkørende motorbike. Men de er også tit hensynsfulde og hurtige i
reflekserne.

Jeg har set ganske mange turister køre så de selv beder om problemer.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kasper Møller

Dato : 16-08-04 21:11

Steen Johansen wrote:

> At køre på motorcykel i Thailand er super farligt og kun for erfarne
> mc folk over 20 døds ulykker på Puket i januar 2004

Ja det er rigtig nok, men nu snakkede jeg godt nok om motorbikes eller
scooter, som man nok ville kalde dem herhjemme. Godt nok kan de køre stærkt,
men det er der jo ikke nogen der tvinger en til! Jeg kunne aldrig finde på
at køre sådan en et sted som Bangkok, men på Samui, hvor jeg var, var det
temmelig overskueligt. Selvom der blev kørt stærkt, var der stort set plads
over det hele til at man kan kører yderst så de fartglade kan passere uden
at ånde en i nakken.

---

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 17-08-04 11:57

"Steen Johansen" <steen.belle@post.tele.dk> wrote in message
> [...]

Man siger der er solgt 12.000.000 motorbikes i Thailand, men kun udstedt
6.000.000 kørekort, altså er der mange Thai'er der kører uden at kende
færdselsreglerne.

Indtil foråret 2004 kørte de fleste Thai'er på Phuket uden hjelm, det har
politiet fået ændret på nu.
Snuppes du på Phuket uden kørekort koster det 300tb, få penge for turister,
men mange penge for Thai'er.
Ryger du af en motorbike uden hjelm så er der stor chance for at dit hoved
ikke har det så godt bagefter.
Det er generelt set også en del turister der tror at fordi det er varmt og
man billigt kan leje en ordentlig kværn, kan man køre vild og blodigt på
Phuket.

Det er generelt farligt at bevæge sig i trafikken, både i København som på
Phuket.
Hvis man tager den med ro og kører med hjelm kan jeg ikke se det er
farligere at køre på Phuket frem for en tur gennem København.
Jeg kørte motorbike (100cc) på Phuket hele året 2003 uden uheld, og jeg har
ikke kørekort.

Mvh
Torben

Fra : Steen Johansen

Dato : 17-08-04 21:37

"Torben Schou Jensen" <tsj@ANTISPAMbitnisse.dk> wrote in message
"Steen Johansen" <steen.belle@post.tele.dk> wrote in message

Ja det er det jeg siger, det er bare for farligt +++
en nordmand kørte på Samui efter at have drukket 2 øl en lokal krydsede
vejen i en mega brandert
og begge kom på sygehuset og det kostede normanden 135 000 kr der skulle
betales kontant Hans pas tog politiet intil pengene var betalt
Så-----------
Mvh Steen
Der lige vil bemærke at det kunne ligeså godt have sket for dig IKK ?

Fra : Kasper Møller

Dato : 17-08-04 22:39

Steen Johansen wrote:
> [...]
> Så-----------
> Mvh Steen
> Der lige vil bemærke at det kunne ligeså godt have sket for dig IKK ?

Ja det er en kedelig historie, men det kunne også ha sket herhjemme. Det er
jo dumt at gi sig til at køre så snart man har drukket, at han så fik
konsekvenserne at mærke på en anden måde end her i norden er en anden sag.
Hvorvidt han er skyldig eller ej, så synes jeg at det sætter et godt
eksempel for at man ikke bare kan opføre sig, som man har lyst. Bare fordi
man er "rig" i forhold til de lokale og har råd til at opføre sig åndssvagt,
så bør man jo ikke gøre det. Hvis man har lidt fornuft i hovedet og passer
på i trafikken, nøjagtigt som man ville gøre herhjemme, så kan man godt begå
sig i trafikken dernede.

---

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-08-04 00:44

"Steen Johansen"
> [...]
> Så-----------
> Mvh Steen
> Der lige vil bemærke at det kunne ligeså godt have sket for dig IKK ?

Har du ikke flere facts..? Beløbet lyder voldsomt, døde den lokale..??
-max-

Fra : Steen Johansen

Dato : 19-08-04 07:35

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
"Steen Johansen"
> [...]
> Der lige vil bemærke at det kunne ligeså godt have sket for dig IKK ?

Har du ikke flere facts..? Beløbet lyder voldsomt, døde den lokale..??
<<<<<<<<<<<<<
Nej ingen døde, men nordmanden var jo "fuld" og thain blev ikke testet og at
det var thaiens skyld
vil de hønse på han har jo ingen penge og det sker hver dag.
Og det kan man ikke sikre sig imod, jeg kører selv med 30 kmt og har kørt MC
i over 30 år
og jeg passer meget på, Mit påd er at hvis man ikke er ekspert på MC skal
man ikke køre i Thailand
MvH Steen
Kurs i dag 6,64 Bath og det er den bedste de sidste mange år

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 19-08-04 12:09

> [...]
> man ikke køre i Thailand
> MvH Steen
> Kurs i dag 6,64 Bath og det er den bedste de sidste mange år

Ja, en god kurs i øjeblikket, jeg håber det holder til 25nov hvor jeg tager
14 dage til Phuket.
Mvh
Torben

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-08-04 23:19

"Torben Schou Jensen"
> Ja, en god kurs i øjeblikket, jeg håber det holder til 25nov hvor jeg tager
> 14 dage til Phuket.
> Mvh
> Torben

Køb nu - bath' følger dollar og den stiger.... snart... måske.. -max-

Fra : Steen Johansen

Dato : 20-08-04 18:30

"Torben Schou Jensen" <tsj@ANTISPAMbitnisse.dk> wrote in message
news:41248a3d$0$290> Kurs i dag 6,64 Bath og det er den bedste de sidste
mange år

Ja, en god kurs i øjeblikket, jeg håber det holder til 25nov hvor jeg tager
14 dage til Phuket.
Mvh
Torben

Du kan veksle i Xchance til 6,59 Bath men er det klogt?
MvH Steen

Fra : RH

Dato : 16-08-04 10:41

> Nu når der er gang i thailand
> Hvad skal man så forvente at sådan en tur kommer til at koste for to
> personer
> Uden de vilde drukfester o.l.

Da vi var afsted (2 pers.) brugte vi ca. 6000 kr (alt inklusiv undtagen
flybillet) i de 3-4 uger vi tilbragte i Thailand. Vi sparede ikke rigtig på
noget, men da opholdet var en del af en jordomrejse, brugte vi måske helt
ubevidst lidt færre penge end hvis vi bare var taget på en 14 dages
ferie.Men vi boede på ret okay hoteller - ikke super dyre men heller ikke
billige. Vi var på mange ture,brugte lidt penge på transport fra sted til
sted, spiste ude 2 gange om dagen (også europæisk mad som er væsentligt
dyrere end Thai-mad), shoppede en hel del og boede på luksushotel i Bangkok
de sidste tre dage.

Når dette er sagt, skal jeg også lige nævne at vi var i Thailand i
september/oktober, hvor overnatning er væsentlig billigere end i højsæsonen
(vores vinter/forårs-mdr). Hotelpriserne stiger mange steder til næsten det
dobbelte i højsæsonen. Men vi havde ingen problemer med at finde glimrende
overnatning til 500-1000 bath pr. værelse.

/Sanne

Fra : Finn

Dato : 20-08-04 12:14

> Er der ellers nogen gode råd/ideer mv. som vil være gode at vide for en
> førstegangs rejsende til Thailand?

Prøv at se på www.sawadee.com hvor i vil finde en masse nyttige oplysninger,
links og overnatningsmuligheder.

Krabi området kan bestemt anbefales. Start med et par dage i Bangkok som kun
er lidt dyrere at booke hjemmefra (så er i også dækket af
rejsegarantifonden, hvis rejsebureauet lukker) og tag så nattoget sydpå mod
Krabi. Selv i højsæsonen vil der være overnatningsmuligheder at finde, men
hvis i er kræsne skal i hellere booke hjemmefra - men så er i jo
selvfølgelig afskåret fra at følge en pludselig indskydelse om at rejse til
en anden del af dette vidunderlige land.

Mvh
Finn

Fra : Vilhelmsen

Dato : 25-08-04 21:58

NB wrote:

> [...]
> ellers selv finde hotel?
>
> Er der ellers nogen gode råd/ideer mv. som vil være gode at vide for en

Hvis I vil bade i bountyomgivelser så tag til Fillippinerne.
Nej I behøver ikke booke noget hjemme fra, det er som mallorca i
halvfjerdserne alle vil have en dél af kagen så der er altid værelser nok.
Ja der er masser af gode råd, men ikke hvis I primært vil bade, dertil
egner Thailand sig ikke mere, det er meget bedre at søge længere østpå
Vietnam fillipoeinerne, men hvis I vil opleve Thailand skal I nordøsyt
på imod laos og cambodia, men ellers så tag dog til lancaorte der er
gangske gode strande. Det er ikke for at være sarkastisk eller
nedladende, men det ville jeg selv gøre hvis jeg gerne ville til en god
badestrand, eller måsk Sri lanka, der er også ret fedt, men sydlige
Thailand? forget it!
Vh Kevin

Fra : Rikke og Michal

Dato : 29-08-04 19:55

Hej Nicholas,

Prøv at kigge på altomthailand.com
Jeg var afsted med min datter på dengang 2år og vi havde booket en flybillet
hjemmefra samt hotel via nettet. Det er klalt det billigeste, at i rejser
selv og ikke booker en charterrejse. Det er IKKE noget problem at rejser
rundt i Thailand på egen hånd. Det vil sige uden dansk/svnesk/norsk guide.
Vi fik hyret en lokal chauffør fra vores hotel. Det var perfekt.
Befolkningen i Tahiland er super søde og meget i mødekommende.

God ferie, når i når dertil.....

RLB

---