Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Modding af X800 Pro kort ?
Fra : Sven

Dato : 06-08-04 01:56

Hej.
Hvordan flasher man et X800Pro VIVO til et X800XT kort? Jeg mener at have
læst et sted, at VIVO-modellerne er "neddroslede" XT-kort, så der skulle
være temmelig stor chance for succes. Jeg har tænkt på at investere i et
Connect 3D X800Pro VIVO kort.

Sven

Fra : Thomas VJ

Dato : 06-08-04 10:11

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> læst et sted, at VIVO-modellerne er "neddroslede" XT-kort, så der skulle
> være temmelig stor chance for succes. Jeg har tænkt på at investere i et
I følge nogle af de fora jeg har linket til nedenfor, er der folk der har
haft succes med connect3d X800pro vivo kortene.

Her er opskriften:
http://kortlink.dk/freeservers/8vt
Jeg har med succes brugt denne metode, som ikke kræver nogen form for
hard-modding.
Det eneste der kræves er to tomme floppy disks

Derudover kan du læse mere om moddet på følgende link:
http://kortlink.dk/8vv
http://kortlink.dk/8vx
http://kortlink.dk/8vy
Ovenstående er links til forskellige fora hvor de diskuterer moddet.

Du skal lige sikre dig at det ER et VIVO kort du har og at det er med
Samsung 1.6 ns ram (der står 16 på rammene i stedet for 20).
Jeg valgte så også at montere køleprofiler fra Zalman på rammene og at
skifte kølepastaen til en bedre.
Hvis du ikke har erfaring med kølepasta skal du nok passe en lille smule på
der.
Og så skal du selvfølgelig huske at garantien på dit kort sandsynligivs
bortfalder ved soft-moddet.

Thomas

http://dykkerteori.dk - lær at dykke på den fede måde...

Fra : Sven

Dato : 06-08-04 16:55

Thomas VJ wrote:

> Jeg har med succes brugt denne metode, som ikke kræver nogen form for
> hard-modding.
> Det eneste der kræves er to tomme floppy disks

Mange tak for svaret og for links'ene.
Du skriver, at du har brugt denne metode, ved du så også om man virkelig FÅR
16 pipelines, eller er det "kun" den defaulte hastighed på core/ram?

> Du skal lige sikre dig at det ER et VIVO kort du har og at det er med
> Samsung 1.6 ns ram (der står 16 på rammene i stedet for 20).

Er der et versionsnummer man kan spørge efter? jeg har ikke kortet endnu,
men det bestilte ER et VIVO (ca 150,- dyrere end et non-VIVO9, så jeg har
ikke haft mulighed for at læse på rammen.

Sven

Fra : Thomas VJ

Dato : 06-08-04 22:46

> Mange tak for svaret og for links'ene.
> Du skriver, at du har brugt denne metode, ved du så også om man virkelig
FÅR
> 16 pipelines, eller er det "kun" den defaulte hastighed på core/ram?

Jeg har ifølge ATITool 16 pipelines på mit kort nu.

> Er der et versionsnummer man kan spørge efter? jeg har ikke kortet endnu,
> men det bestilte ER et VIVO (ca 150,- dyrere end et non-VIVO9, så jeg har
> ikke haft mulighed for at læse på rammen.

Ved det ikke. Jeg var, som de fleste indtil nu, heldig.
Den store forskel på de vivo kort der kan moddes og dem der ikke kan er vel
ramtypen som er 1,6 ns istedet for 2.0, så det er bare med at lure om der
atår 16 på ramklodserne eller 20 når du får kortet. Hvis der står 20 kan du
ligeså godt sende kortet retur med det samme uden at sætte det i maskinen
(med mindre du da kan leve med pro hastigheder).
Man kunne forestille sig at ATI på et tidspunkt ville gøre et eller andet
for at bremse denne modning. Derudover går produktionen af XT kort, som
bliver solgt som pro vivo kort, vel også ned efterhånden som
produktionsapparaterne bliver bedre til at lave chipsets/kort, som ikke
dumper til XT prøven.

mvh
Thomas

Fra : René Lønstrup

Dato : 07-08-04 12:37

Sven <chanelle4_nospam@hotmail.com> wrote:
> Du skriver, at du har brugt denne metode, ved du så også om man
> virkelig FÅR 16 pipelines, eller er det "kun" den defaulte hastighed
> på core/ram?

Begge dele. Jeg har også gjort det med mit kort (et HIS X800 Pro IceQ II
Vivo), og ATI-tool mener ihvertfald at der er 16 pipelines åbne:
http://www.rel7star.dk/misc/x800pro-to-x800xtpe.jpg

For at tjekke efter om det nu også hjalp noget på kortets performance, kørte
jeg det igennem 3D Mark 03 inden jeg begyndte at flashe:

Med standard Pro hastighed (9674 point)
http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800_pro.jpg
Og overclocket til XT PE hastighed (10675 point)
http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800_pro_at_xtpe.jpg

Efter at have flashet kortet blev det testet igen:

Først underclocket til Pro hastighed (10480 point)
http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800_xtpe_at_pro.jpg
Derefter med standard XT PE hastighed (11649 point)
http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800_xtpe.jpg

Ovenstående resultater viser tydeligt at kortet er blevet hurtigere, selv
når
clockfrekvensen ikke bliver ændret. Det må jo nødvendigvis betyde at de
sidste fire pipelines er blevet aktiveret, - for ellers aner jeg ikke hvor
den ekstra ydelse er kommet fra

"Test"computeren:
AMD Athlon XP Barton 3200+
Kingston 512 mb PC3200 ram (med halvslappe timings - 2,5-3-3-8)
Asus A7N8X-E Deluxe nforce2 bundkort
HIS Excalibur Radeon X800 Pro IceQ II Vivo Edition
Catalyst 4.7 grafikdriver (både før og efter)

Her er i øvrigt resultatet af mit forrige grafikkort, et Geforce4 Ti4200, på
samme computer. Der er trods alt en lille forskel i ydelsen
http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_geforce4_ti4200.jpg

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet