Køb af båd til udlejning...
Fra : Peter Thorslund

Dato : 06-05-01 19:16

Hej Gruppe !!

Er der mon nogle der kan hjælpe med et par spørgsmål ?
I forbindelse med køb af båd, som skal bruges til udlejning i udlandet.

Hvis jeg køber en ny båd igennem et udlejningsfirma, der efterfølgende
garanterer mig en indkomst hvert år.

Hvordan beskattes denne lejeindtægt, hvis båden udelukkende bruges til
udlejning??
Kan jeg lave afskrivninger på båden efter afskrivningsloven, (fratrækkes
lejeindtægt)
Skal eller/ kan der overhovedet etableres et firma til et sådan formål,
eller skal lejeindtægten registreres som B-Indkomst på selvangivelsen ??

Håber der er nogle, der har nogen kommentar, så jeg kan se om jeg
overhovedet skal kaste mig ind i et sådan projekt...

mvh
Peter

Fra : Dann Pedersen

Dato : 06-05-01 20:20

"Peter Thorslund" <120050040402@mail.tdm.dk> skrev i en meddelelse
> I forbindelse med køb af båd, som skal bruges til udlejning i udlandet.

Skal den lejes ud til danskere eller udlændinge - og hvor skal udlejningen
rent juridisk ske?

> Hvis jeg køber en ny båd igennem et udlejningsfirma, der efterfølgende
> garanterer mig en indkomst hvert år.

Bare af ren nysgerrighed, hvem udbyder dette?

> Hvordan beskattes denne lejeindtægt, hvis båden udelukkende bruges til
> udlejning??

Det kommer an på hvordan du udlejer båden. Skal det være helt privat, under
virksomheds skatteordningen eller gennem et selskab (ApS eller A/S)?

> Skal eller/ kan der overhovedet etableres et firma til et sådan formål,
> eller skal lejeindtægten registreres som B-Indkomst på selvangivelsen ??

Det kommer helt an på om du vil. Hvor mange penge drejer det sig om: hvor
stor er anlægsinvesteringen og hvor stort er det løbende frie cash flow?

> Håber der er nogle, der har nogen kommentar, så jeg kan se om jeg
> overhovedet skal kaste mig ind i et sådan projekt...

Det lyder meget spændende. Hvis du har et link, så vil jeg meget gerne kigge
nærmere på det.

Dann Pedersen

Besøg min private investeringsside på:
http://www.investeringsindex.dk

Fra : Peter Thorslund

Dato : 07-05-01 18:02

Dann Pedersen skrev i meddelelsen <9d4839$m6a$1@sunsite.dk>...
>"Peter Thorslund" <120050040402@mail.tdm.dk> skrev i en meddelelse
>
>Skal den lejes ud til danskere eller udlændinge - og hvor skal udlejningen
>rent juridisk ske?

Den kan lejes ud både til danskere og udlændinge igennem et udlejningsfirma,
båden kan have base eks. middelhavet.

Du kan læse mere her. http://www.moorings.com/programoverview.asp

> [...]
>stor er anlægsinvesteringen og hvor stort er det løbende frie cash flow?

>Det lyder meget spændende. Hvis du har et link, så vil jeg meget gerne
bådudlejning, du må meget gerne lade mig høre fra dig, hvis du støder på
faldgrupper, eller ting der undrer dig.

Fra : Dann Pedersen

Dato : 08-05-01 12:33

> bådudlejning, du må meget gerne lade mig høre fra dig, hvis du støder på
> faldgrupper, eller ting der undrer dig.

Så har jeg været inde og kigge nærmere på det. Jeg synes at der mangler en
række information er på siden til at det er muligt at vurderer hvorvidt det
er en fornuftig investering. For det første, så står der intet om hvad en
eventuel scrap-værdi vil være for båden. Jeg har ikke kunnet finde den
årlige indkomst - kun noget forventeligt gennemsnitligt noget, som man reelt
ikke kan bruge.

Når disse informationer, så vidt jeg kan se, mangler, så vil jeg nok passe
på med at involvere mig i et sådant projekt. Men hvis et af
hovedargumenterne er at du gerne selv vil have en billig båd, så tror jeg
bestemt at det er en OK løsning. Du skal bare huske at den årlige indkomst i
procent af investerede beløb som minimum skal være større end renten på din
kassekredit eller lignende, da det jo er denne rente, som der skal
finansierer projektet. Hvis du har pengene kontant skal du i stedet tage
hensyn til hvad du ellers kunne have brugt pengene til - brug eksempelvis
obligationsrenten. Det kan nemlig godt vise sig at være en dårlig forretning
at købe båden nu - i stedet for at vente til senere.

Overordnet set, så er det ikke lige umiddelbart muligt at vurdere om det er
en sund investering, men hvis det er for at du selv kan få både, ja så er
det vel aldrig en dårlig ide?

Fra : alexbo

Dato : 06-05-01 20:22

Peter Thorslund <120050040402@mail.tdm.dk> skrev

> Hvis jeg køber en ny båd igennem et udlejningsfirma, der
efterfølgende
> garanterer mig en indkomst hvert år.
Du kan starte med at undre dig over, at udlejningsselskabet ikke køber
båden selv og lejer den ud.
For dem er det selvfølgelig en fordel, de tjener på at sælge dig en
båd.
Derefter tjener de på at leje din båd ud, udgifterne derimod er dine,
vedligeholdelse,
forsikring ,slid, hærværk, alt er dit problem.
Hvis lejeindtægterne ikke bliver så store som forventet, så er det dit
problem.
For mig lyder fuldstændigt som de Timesharelejligheder pågående
sælgere prakker naive turister på.

> Hvordan beskattes denne lejeindtægt, hvis båden udelukkende bruges
til
> udlejning??
Som B indkomst

> Kan jeg lave afskrivninger på båden efter afskrivningsloven,
(fratrækkes
> lejeindtægt)
Ja, det er jo hele ideen

> Skal eller/ kan der overhovedet etableres et firma til et sådan
formål,
Hvis du virkelig vil igang så lav et aps, så mister du kun de 120.000
når det går galt.
Og hvis du ikke kan få financeret båden fordi det er et aps, så
skyldes det nok at financeringsselskabet ikke tror på ideen.

Hvis du gerne vil investere i noget med vand, så er der mange
skibsanparter billigt til salg, folk står i kø for at slippe af dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Thorslund

Dato : 07-05-01 18:14

alexbo skrev i meddelelsen <9d4844$2vvd$2@news.cybercity.dk>...

>Peter Thorslund <120050040402@mail.tdm.dk> skrev

>efterfølgende
>Du kan starte med at undre dig over, at udlejningsselskabet ikke køber
>båden selv og lejer den ud.
Det ville godt nok være en investering for udlejningsfirmaet med ca 1000
både af ca 1 mill. kr.

>For dem er det selvfølgelig en fordel, de tjener på at sælge dig en
>båd.
Båden købes direkte fra værft, men der spares penge udfra en aftale
udlejningsfirmaet har indgået med værftet, ca 40.000 kr. billigere end vis
båden skulle købes privat
> [...]
>forsikring ,slid, hærværk, alt er dit problem.
>Hvis lejeindtægterne ikke bliver så store som forventet, så er det dit
Udlejningsfirmaet har råderet over båden i en 5 årig periode, jeg er derimod
garanteret en fast % vis lejeindtægt pr. år udfra købssummen på båden,
forsikringer vedligeholdelse og alle driftsudgifter i denne periode afholdes
af udlejningsfirmaet.

> [...]
>Alex Christensen
>

>Det er selvfølgelig ikke økonomisk, hvis der udelukkende kigges på afkast,
men jeg ser det som en god ide til at få mig en båd, som er 5 år gammel,
pænt afskrevet og ingen nævneværdige driftsomkostninger i
udlejningsperioden.

Fra : Anders Mork

Dato : 08-05-01 07:48

> [...]
> men jeg ser det som en god ide til at få mig en båd, som er 5 år gammel,
> pænt afskrevet og ingen nævneværdige driftsomkostninger i

Teknisk set bør man jo kun kigge på afkast, hvis man ønsker at kalde noget
en god forretning rent økonomisk... Hvis man er ude efter at købe 5 år
gammel båd til den rigtige pris kan det højst sandsynligvis lade sig gøre.
Man skal jo ikke glemme at tage i betragtning at de penge der er bundet i
båden kunne være placeret i noget andet i mellemtiden. Det ville
sandsynligvis være en bedre ide at investere i en ejendom af en slags, som
apprecierer i værdi over tid istedet for at investere i et aktiv der for
hvert år taber i værdi og så leje en båd de uger om året man har lyst til at
sejle.

../Anders