Linser
Fra : peet_dk

Dato : 05-08-04 17:41

Jeg har ikke fået linser der hjemme da min far ikke kan lide det, så ved
faktisk ikke hvordan de skal "være". Eller kan i hvert tilfælde ikke huske
det.

I dag lavede jeg noget tomatsovs hvor jeg puttede 200g linser i og ca. 800g
vand i (ud over det der er i dåse tomater)

Det kogte ca. 20 min. (uden låg så meget af væsken blev kogt væk) Smagte
godt nok, men jeg syntes stadig der var "bid" i linserne.

Skal de være sådan faste i det? Eller hvordan skal de smage? Det er de
grønne.

Jeg har ikke gjort noget før jeg tilsatte dem ned i tomaterne. Tænkte på om
jeg skulle svitse dem i det løg+hvidløg jeg brugte til sovsen, bliver det
godt? Skal de evt. blødes op.

Evt. nogle gode ENKLE opskrifter med linser og andre billige råvare, da det
skal kunne lave på to kogeplader og ikke andet (trinette)

--
peet_dk was here
http://www.peet.dk

Fra : Jesper Jensen

Dato : 05-08-04 21:26

On Thu, 5 Aug 2004 18:40:53 +0200, "peet_dk" <no@spam.com> wrote:
>Evt. nogle gode ENKLE opskrifter med linser og andre billige råvare, da det
>skal kunne lave på to kogeplader og ikke andet (trinette)

Her er en rigtig god linsesuppe. Jeg kan ikke huske hvor jeg har
opskriften fra - tror nok det var en tv-kok:

Til 2 personer (som hovedret)

100 g røget bacon
2 stilke bladselleri
2 gulerødder
2 løg
9 dl bouillon (grøntsags el. hønse)
175 g linser (fx 100 g puy og 75 g røde)
1 dl piskefløde

Grøntsagsbouillon:
Kog 9 dl vand i et times med eksempelvis:
løg, laurbær, persillerod/pastinak, gulerødder, hele fed hvidløg,
ingefær, chili. eller hvad der nu er tilovers.

Suppe:
Skær bacon og grøntsager i små tern. Varm olie og steg bacon til den
får farve.
Tilsæt grøntsager og steg i 8 minutter. Tilsæt linser og bouillon og
kog under låg i 45 minutter.
Tilsæt fløde og evt. lidt smør. Drys med peber og persille.

Jesper.