Telefoni stik i Rumænien?
Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-08-04 20:55

Hvilket telefoni stik skal bruges i Rumænien?
Skal vide det for at kunne bruge alm. modem der. De kører vel også med 56
kb? Hvordan med ADSL - er det mon udbredt i dette fattige land?

Mvh Thomas

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 04-08-04 21:53

On Wed, 4 Aug 2004 21:55:06 +0200, "Thomas Jacobsen"
<tj@FJERN-DETTEperson.dk> wrote:

>Hvilket telefoni stik skal bruges i Rumænien?
>Skal vide det for at kunne bruge alm. modem der.

Ifølge dette firma:
http://navigatorenterprises.site.yahoo.net/rjusmodout.html
er US RJ-11 standard

>De kører vel også med 56
>kb?

Modemet bestemmer hastigheden, ikke telefonnettet, så længe vi snakker
alm, modem op til 56.6 Kbs

>Hvordan med ADSL - er det mon udbredt i dette fattige land?

Rumænien er kun et fattigt land hos de fattige - de rige rumænere har
masser af penge. ADSL er ikke så udbredt som i Danmark, men det findes
i masser af byer. Jo større by, jo større sandsynlighed for at det er
der, ligesom i DK.

KS

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 04-08-04 22:29

> Ifølge dette firma:
> http://navigatorenterprises.site.yahoo.net/rjusmodout.html
> er US RJ-11 standard

Det var da utroligt, herhjemme er dette jo ikke så almindeligt i private
hjem.

> [...]
> masser af penge. ADSL er ikke så udbredt som i Danmark, men det findes
> i masser af byer. Jo større by, jo større sandsynlighed for at det er

Det er sikkert rigtigt.
Har ikke selv været der, og er ved at opsætte et par bærbare computere til
nogle fattige børn i Rumænien. Håber også at Skype kan køre med et alm.
modem derfra.

/ Thomas

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 05-08-04 14:03

On Wed, 4 Aug 2004 23:28:38 +0200, "Thomas Jacobsen"
> [...]

>nogle fattige børn i Rumænien. Håber også at Skype kan køre med et alm.

Skype skulle virke med modem fra 33.6 Kb/s.
Vær opmærksom på, at lydkortet skal være full-duplex, hvis ikke man
skal skiftes til at tale ligesom på en walkie-talkie.

KS

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 05-08-04 19:41

> Vær opmærksom på, at lydkortet skal være full-duplex, hvis ikke man
> skal skiftes til at tale ligesom på en walkie-talkie.
>
> KS

Hvordan undersøger jeg om lydkortet er full-duplex? Jeg kunne selvfølgelig
prøve Skype på deres bærbare herhjemme inden de får dem med til Rumænien.
Det er en Toshiba 233 Mhz, og en Targa 233 Mhz, så de er ikke så hurtige
igen. Men det har jo nok ikke noget at gøre med full-duplex eller ej. Men
Skype duer selv om de IKKE har full-duplex?

/ Thomas

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 06-08-04 12:46

On Thu, 5 Aug 2004 20:41:19 +0200, "Thomas Jacobsen"
<tj@FJERN-DETTEperson.dk> wrote:

>Hvordan undersøger jeg om lydkortet er full-duplex?

Lydkortet skal kunne optage og afspille lyd samtidigt.
Med det her program skulle du kunne teste det:
http://vvv.it.kth.se/edu/Ph.D/2G5564/Erik-Eliasson-sound-card-testing.html
(jeg har ikke prøvet selv)

>Jeg kunne selvfølgelig
>prøve Skype på deres bærbare herhjemme inden de får dem med til Rumænien.

God ide!

>Det er en Toshiba 233 Mhz, og en Targa 233 Mhz, så de er ikke så hurtige
>igen. Men det har jo nok ikke noget at gøre med full-duplex eller ej. Men
>Skype duer selv om de IKKE har full-duplex?

Ja, du kan godt bruge Skype uden, men brugerne skal bare vænne sig
til, at de ikke kan snakke i munden på hinanden (sker lettest ved at
sige som radioamatørerne: "over" ved afslutning af hver parts
talestrøm.)

KS

Fra : Olle O

Dato : 05-08-04 16:00

Hej,

Du skal ikke forvente at privatpersoner har ADSL. Rumænien er ikke engang
med i Telestyrelsen statistik:
http://www.tst.dk/image.asp?page=image&objno=152438272

Du skal heller forvente 56kBit/s på et analogt modem. Èn ting er hvad
centralen og dit modem kan håndtere men telefonledningens kvalitet har også
stor betydning. Støj og forvrængning er en dræbere for et analogt modem. I
Danmark er vi godt vænt men det står anderledes ringe til i disse,
teknologisk set, u-lande.

mvh
Olle

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 05-08-04 17:52

On Thu, 5 Aug 2004 16:59:30 +0200, "Olle O" <olle_o_@hotmail.com>
wrote:

>Hej,
>
>Du skal ikke forvente at privatpersoner har ADSL. Rumænien er ikke engang
>med i Telestyrelsen statistik:
>http://www.tst.dk/image.asp?page=image&objno=152438272

Man kan ikke bruge den statistik til ret meget, da der kun er 19 lande
med i den. Den er udelukkende beregnet på at sammenligne Danmark med
lande i Nordamerika og Vesteuropa.

Der er masser af kabel-TV kunder i Rumænien (3,5 mio. husstande i
2003, svarende til omkring halvdelen af landet) og en hel del private
får bredbånd ad den vej, så det passer ikke, at privatpersoner ikke
har adgang til hurtige internetforbindelser.
Det nationale TV-selskab SNR var de første til at udbyde bredbånd via
kabel-tv til private, og de begyndte tilbage i 2002 i Bukarest.

På grund af det dårlige telefonnet er der også en del udbydere af
trådløse bredbåndsforbindelser, bl.a. Accessnet, som allerede i 2001
dækkede hele Bukarest og 40 større byer. Det bruges dog fortrinsvis af
firmaer og netcafeer.

KS

Fra : Olle O

Dato : 05-08-04 20:09

Hej,

Nu udtalte jeg mig kun om ADSL, som spørgsmålet jo gik på.
Du har sikkert ret i dine udtalelser om andre former for bredbånd.

mvh
Olle

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 05-08-04 20:13

> [...]
> trådløse bredbåndsforbindelser, bl.a. Accessnet, som allerede i 2001
> dækkede hele Bukarest og 40 større byer. Det bruges dog fortrinsvis af

Mange Tak for en uddybende historie!
Tror du det er muligt at lave en internet konto for børnene allerede her i
Danmark?
Jeg kunne jo så få det testet så alt var klar til dem. Kunne jo blot ringe
til en rumænsk server, lige for at prøve det af.
Børnene bor i Lugoj. Hvordan finder jeg lige et internet-opkoblings firma
der? Ved du priserne, betaler man abb. pr. mdr. for at have muligheden for
nettet, eller kan det fåes gratis ligesom herhjemme - hvor man så kun
betaler for minuttaksterne?
Er der bredbånd/ kabelnet i Lugoj?

Mvh Thomas

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 06-08-04 12:56

On Thu, 5 Aug 2004 21:13:21 +0200, "Thomas Jacobsen"
> [...]

>der? Ved du priserne, betaler man abb. pr. mdr. for at have muligheden for
>nettet, eller kan det fåes gratis ligesom herhjemme - hvor man så kun

Jeg har ikke meget lokalkendskab til Rumænien, kun til landets
generelle status på TV- og teleområdet.
Jeg kan se på nettet, at Lugoj har flere colleges, så det var måske
oplagt at prøve at kontakte et af dem først for mere detaljerede
oplysninger om mulighederne i byen.
Her er et af dem: http://www.hasdeu-lugoj.home.ro/english/english.html
- af deres læreplan fremgår det, at de underviser i computerbrug, så
de må have noget viden at dele ud af.

KS

Fra : Soren (News)

Dato : 06-08-04 07:52

"Thomas Jacobsen" <tj@FJERN-DETTEperson.dk> writes:

> [...]
> der? Ved du priserne, betaler man abb. pr. mdr. for at have muligheden for
> nettet, eller kan det fåes gratis ligesom herhjemme - hvor man så kun
[snip]

Hej,

Jeg tror ISDN vil vaere et godt bud hvis du skal bruge noget som f.eks. Skype
der - det vil man sikkert kunne faa ogsaa ude "paa landet" som Lugoj vist er?

Links til nogle faa ISP'er der:
http://www.astral.ro/
http://www.starnets.ro/ (tryk paa det engelske flag nederst ;)

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 06-08-04 10:40

> Jeg tror ISDN vil vaere et godt bud hvis du skal bruge noget som
> f.eks. Skype der - det vil man sikkert kunne faa ogsaa ude "paa
> [...]

TAKKER!
Det skal bare være så billigt som overhovedet muligt - der er nul penge i
den plejefamilie.
Jeg har ikke helt fanget pristaksterne på http://www.starnets.ro/
Er det rigtigt at Søndag er fri acces??

Mvh