Kobbergryder mm.
Fra : Leo

Dato : 03-08-04 10:47

Nu har der været et spørgsmål om rengøring af pander.
Jeg har et lidt lignende problem...

Jeg har nogle kobbergryder og et par pander. de er indvendigt fortinnede.

Særligt panderne er et problem - den ene er en sauterpande, der desværre har
været brugt til at lave brune kartofler - altså med karamel. Den er temmelig
sort indeni - og jeg tænker, at tinnet er ødelagt. men hvordan tjekker jeg
det og hvordan gør jeg den ren? Kartoflerne fejlede nu ingening, og vi
bruger stadig panden, selvom ting brænder lidt nemmere fast.

Den anden pande er en almindelig kobberstegepande - fortinnet - den er
temmelig sort efterhånden.
Tricket med brun sæbe og ammoniak tør jeg ikke anvende (hvad sker der med
kobber eller tin, når det udsættes for den blanding?)- er der kun den tunge
gang med knofedt og brasso?