Opbevaring af brød
Fra : PH

Dato : 31-07-04 14:51

På fx en pakke toastbrød står der: Opbevares tørt og ikke for varmt.

Nu bor jeg i lejlighed og har derfor ikke lige fx et køligt kælderrum at
smide en pakke brød ned i, så hvordan opbevarer jeg bedst den type brød her
i sommervarmen? Er det bedre at smide den i køleskabet (dvs. ca. 4-5 grader)
eller holder det sig fint, selvom det ligger i 25-30 graders varme?

Hvad er det der sker (sådan i negativ retning) med brødet når man putter det
i køleskabet?

mvh
PH

Fra : Gerner

Dato : 31-07-04 16:36

On Sat, 31 Jul 2004 15:51:23 +0200, "PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>På fx en pakke toastbrød står der: Opbevares tørt og ikke for varmt.
>
>Nu bor jeg i lejlighed og har derfor ikke lige fx et køligt kælderrum at
>smide en pakke brød ned i, så hvordan opbevarer jeg bedst den type brød her

Har du en fryser eller et god frostbox, så køb nogle stykker og og opbevar dem i
fryst tilstand. Du kan så optø dagens antal skiver i en plastpose. I optøet
tilstand synes jeg ikke der er nogen forringelse i smag og friskhed.

>i sommervarmen? Er det bedre at smide den i køleskabet (dvs. ca. 4-5 grader)
>eller holder det sig fint, selvom det ligger i 25-30 graders varme?

I varme fordamper det naturlige indehold af vand.

>Hvad er det der sker (sådan i negativ retning) med brødet når man putter det
>i køleskabet?

Jeg finder det negativt at brødet optager vand og ved brug efter opholdet i
køleskab mugner hurtigt.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : DaneX

Dato : 31-07-04 17:48

> Jeg finder det negativt at brødet optager vand og ved brug efter opholdet
> køleskab mugner hurtigt.

Jeg synes personligt at brød - i hvert fald rugbrød - bliver så hurtigt tørt
og træls, når det bliver opbevaret i køleskab.

Toastbrød og franskbrød (i skiver!) fryser jeg selv ned og tager nogle
stykker ud til at tø op.
Eller hvis det bare skal ristes, så kommer det direkte på brødristeren fra
frossen tilstand.

/Martin

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 31-07-04 18:07

PH wrote:
> [...]
> brød her i sommervarmen? Er det bedre at smide den i køleskabet (dvs.
> ca. 4-5 grader) eller holder det sig fint, selvom det ligger i 25-30

Desværre ved jeg ikke hvordan brødet opbevares bedst.
Men jeg kommer til at tænke på, at brødkassen vel er det sidste i
køkkenet der ikke er sat støm til.
Eller er den elektriske brødkasse opfundet?
En brødkasse der styrer temperatur og luftfugtighed optimalt for brød.

M.v.h
Niels

Fra : Gerner

Dato : 31-07-04 20:20

On Sat, 31 Jul 2004 19:07:05 +0200, "Niels Jacobsen"
<niels.k.jacobsen@tagentreooncable.dk> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

>Desværre ved jeg ikke hvordan brødet opbevares bedst.
>Men jeg kommer til at tænke på, at brødkassen vel er det sidste i
>køkkenet der ikke er sat støm til.
>Eller er den elektriske brødkasse opfundet?

Det skulle da være for at åbne og lukke låget, det er jo så besværligt.

>En brødkasse der styrer temperatur og luftfugtighed optimalt for brød.

Lyder mere som en humidator.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-04 18:40

"PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> skrev:

> [...]
> i køleskabet (dvs. ca. 4-5 grader) eller holder det sig fint,
> selvom det ligger i 25-30 graders varme?

Jeg har mit brød liggende i et højskab i køkkenet, og det har ikke
givet nogen problemer. Hvad temperaturen er aner jeg ikke, men vel lidt
under udendørstemperaturen. Du kan jo normalt også se på brødet, hvis
det ikke har kunnet tåle varmen i form af mug selvom, der også kan være
usynlige hyfer og mycelier før der er synlig mug.

> Hvad er det der sker (sådan i negativ retning) med brødet når man
> putter det i køleskabet?

Det bliver tørt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Padmé Amidala

Dato : 01-08-04 01:11

Der er nogen der opbevarer brødet i ovnen (når denne vel at mærke ikke
bliver brugt). Om det er en god idé, kan jeg ikke svare på, har selv kun
opbevaret brød i en brødkurv.

VH
Padmé

Fra : Emil

Dato : 01-08-04 02:45

PH skrev:

>Hvad er det der sker (sådan i negativ retning) med brødet når man putter det
>i køleskabet?

Ved køleskabstemperaturer omkring 5°C, danner brødets stivelse
krystaller, som gør brødet hårdt. Forsøg har vist, at hvedebrød
opbevaret i køleskab i 20 timer føles lige så gammelt som brød,
der har været opbevaret ved stuetemperatur i 75 timer.

Man kan delvis fjerne krystallerne igen ved at genopvarme eller
riste brødet, men det vil aldrig genvinde den "friskhed", som
kendetegner nybagt brød.

Der er masser af links her:
http://makeashorterlink.com/?K176541F8

m.v.h. Emil