50 års fødselsdag
Fra : Wagner

Dato : 29-07-04 21:18

Er de nogen der har et godt forslag til en 3-4 retters menu til en 50 års
fødselsdag, hvor vi bliver 25 mænd.
Det skal være solid føde, men må alligevel gerne være lækkert og delikat.
Forretten skal være fisk/skaldyr af en art.
På forhånd tak.
Wagner

Fra : kim rasmussen

Dato : 29-07-04 22:14

Hej Wagner
Her er mit forslag ,jeg håber det kan bruges som inspiration:

Første forret : Løgsuppe

Dette er til 4 personer ( gang selv op )

50 gram smør
2 løg eller ca 250 gram i skiver
1 tsk mel
1 liter grøntsagsbouilon eller hønsebouilon ( kog evt. selv en rigtig god
hønsebouilon )
4 spsk tør hvidvin eller 1/2 spsk. tør sherry
150 gram gruyère ost revet
Salt og friskkværnet peber

Tilberedning
Smelt smørret i en stor gryde ,tilsæt løg og kog i ca 12 minutter, eller
til de er let brunede.
Rør melet i og kog videre, til melet skifter farve.
Hæld så bouilonnen og vin eller sherry over og bring suppen i kog igen under
omrøring.
Krydr med salt pg peber ,læg låg på og lad suppen simre i ca 15 minutter.
Serveres rygende varm med løgene fordelt på hver tallerken og osten drysset
i midten.
Server et godt brød til.

-----------
AndenForret:Den ultimative reje eller laksemousse

Dette er til 4 personer ( gang selv op )

150 gram Rejer eller god laks på dåse
1 løg
Saften af 1 citron
1 bæger creme fraise 18 %
3 blade husblas
1 dl piskefløde,pisket til skum
1 glas rød kaviar
Salt og peber
Tomat,dild,citron eller kogte slikporrer som pynt.

Rejer eller dåselaks findeles og blandes med det hakkede løg, citronsaft og
creme fraise.
Kør det evt. 1 gang gennem blenderen eller mos med en gaffel.
Husblassen udblødes i koldt vand,opløses i vandbad i lidt kogende vand og
piskes fri for klumper.
Rør lidt af rejerne eller laksen i, derefter røres resten i .

Massen skal være ret stiv , før man vender flødeskummet i.

Smages til med salt og peber.Vend 2/3 af kaviaren i,gem resten til pynt.
Fyld moussen i en form eller rand der er smurt og stil den på køl i 2-3
timer eller natten over.

Server moussen med kaviar og evt. lidt hakket tomat citron ,dild og
slikporrer. og et godt brød
Hovedret : Boeuf bourguignon

Dette er til 6 personer ( gang selv op )

1 kg oksebov eller okseklump
4 tykke skiver saltet flæsk
75 gr margarine eller smør
5 skalotteløg
3 fed hvidløg
100 gr mel
5 dl rødvin ( God Bourgogne )
6 dl god oksebouillon
3 laurbærblade
3 kviste timian
3 spsk koncentreret tomatpure
Salt og peber
300 gr små champignoner
250 gr skalotteløg
2 spsk hakket persille

Skær oksekødet i terninger og flæsket i meget små terninger. Varm en gryde
op ( helst en jerngryde ) og brun flæsketerningerne heri og tag

dem op. Brun oksekødet og tag også det op.Kom evt. lidt smør i gryden ,hvis
der ikke er fedtstof nok. Hak løg og hvidløg og brun dem. Læg

flæsk og oksekød tilbage i gryden,drys melet over og rør det sammen og spæd
med rødvin og bouillonen. Tilsæt laurbærblade, timian,

tomatpure, salt og peber. Læg låg på og lad retten simre ved svag varme i ca
1 1/2 time. Tilsæt de hele skalotteløg 15 minutter før retten

skal serveres og champignonerne 5 minutter før retten skal serveres.
Serveres rygende varm og drysses med friskhakket persille lige før

servering. En god kartoffelmos / rodfrugtmos er perfekt til retten.

Dessert :
Frisk frugtsalat ,en god chokoladekage eller nogle gode oste ( saint
albray,god brie og evt en god flødegorgonzola) og druer.

mvh Mcloud

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 22:45

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Wagner
> Her er mit forslag ,jeg håber det kan bruges som inspiration:
>
> Første forret : Løgsuppe

Og Wagner skrev: >Forretten skal være fisk/skaldyr af en art.

Løg har godt nok nogle skaller, men dyr kan man ikke ligefrem kalde dem.

Tina
/der synes det er dejligt, når folk læser det igennem, de svarer på.

Fra : Heidi

Dato : 30-07-04 06:12

Tina wrote:
> [...]
>
> Og Wagner skrev: >Forretten skal være fisk/skaldyr af en art.
>
> Løg har godt nok nogle skaller, men dyr kan man ikke ligefrem kalde

Citeret fra kims svar:

-----------

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-07-04 09:01

"Wagner" <@> wrote:

> [...]
> Det skal være solid føde, men må alligevel gerne være lækkert og delikat.
> Forretten skal være fisk/skaldyr af en art.

En forret:
pæne skiver af røget laks, rullet omkring en masse af: Philadelphia
naturel rørt op med peberrodssalat - fifty fifty.
til sidst drysset med dild og serveret med en god klat sort 'kaviar'.

En let hovedret:
Soltørrede tomater marineres et par døgn i halvt olivenolie, halvt
balsamico. Serveres til rigelige skiver af Serrano-skinke eller en anden
kvalitets lufttørret skinke. Tilbehør: Absolut friskbagte, lune
grovboller. Kold Vino Verde smager dejligt til.

mvh
Erling

Fra : alfaekko

Dato : 30-07-04 11:15

> [...]
> Det skal være solid føde, men må alligevel gerne være lækkert og delikat.
> Forretten skal være fisk/skaldyr af en art.

Forret:

Skaldyrssuppe 4 pers:

1 kg blandede skalddyr: (fjordrejer, krebs, krabbeklør, jomfruhummere etc.)
1 fennikel
4 skalotteløg
4 fed hvidløg
1 lille dåse konc. tomatpuré
4 dl tør hvidvin el. fino sherry.
1/4 piskefløde

Skaldyr brunes af i olie med de hakkede grøntsager og tomatpuré. Flamberes
evt. med lidt cognac eller pastis.
Vinen tilsættes, koger et par minutter. Kom vand på, så det dækker.
Småkoger en lille halv time, hviler derefter i kogevandet 15 min.
Suppen sis, koges ind til ca. det halve, tilsæt fløde og smag til med salt,
friskkværnet hvid peber og citronsaft.
Blendes tilsidst med stavblender, så den er let skummende.

Hovedret:

Oksemørbrad på grill
saltkartofler (kog et kg kartofler i 1 liter vand med 150g salt til de er
møre, hæld vandet fra og damp kartoflerne tørre, så der dannes en fin
salthinde)
Salat af brune bønner i dressing af lime, chili, koriander og spidskommen.

Dessert

Creme brûlee

Anders