Mjød
Fra : Invader Zim

Dato : 28-07-04 10:14

Hejsa! Hvor kan man købe mjød henne? (bor i københavn)

:)

Fra : Leo

Dato : 28-07-04 10:09

Holte vinlager, Frederiksberg Allle - han har i hvert fald haft det op til
jul.

Fra : Spangkuk

Dato : 28-07-04 10:44

"Invader Zim" <putafuky@REMOVETHIStiscali.dk> skrev

> Hejsa! Hvor kan man købe mjød henne? (bor i københavn)

Holte Vinlager, som en har skrevet, men også en del Skjold
Buner har det på hylderne.

OBS! Det er SVINE dyrt. Ca. 110 kroner for 70 cl./19%.

Har du mod på Mjød, deler jeg gerne min meget, meget simple
opskrift som er fundet på nettet.:

http://www.mjodvitnir.dk/mjodopskrift.htm

Utroligt simpelt og laver man det selv, klarer det, og smækker
en flaske vodka (helst to) i, kan der laves 20-22 liter flot 16%
mjød for 650 kr.

Ca. 30 kroner pr. liter ... SKÅÅÅL

Spang

Fra : Devast8or

Dato : 28-07-04 12:55

Spangkuk wrote:
> "Invader Zim" <putafuky@REMOVETHIStiscali.dk> skrev

> Holte Vinlager, som en har skrevet, men også en del Skjold
> Buner har det på hylderne.
>
> OBS! Det er SVINE dyrt. Ca. 110 kroner for 70 cl./19%.

Koster det virkelig så meget idag? Jeg købte da for et år eller to siden en
70 cl. i lerkrukke for omkring 70-80 kr. Det var i kiosken i
Ballerupcentret, men jeg har så heller ikke set det derinde siden da.

> [...]
>
> Utroligt simpelt og laver man det selv, klarer det, og smækker
> en flaske vodka (helst to) i, kan der laves 20-22 liter flot 16%

Den opskrift har jeg også fundet, men har ikke fået afprøvet den endnu (men
det kommer :) Hvordan måler du hvad alkoholprocenten er? Skal man have
noget specielt udstyr til det?

(Men for 650 kr.? Så bruger du da noget dyrt honning eller vodka til det,
gør du ikke? Er der forskel på resultatet alt efter hvilken honning du
bruger?)

Devast8or

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-07-04 22:15

Devast8or wrote:
> Den opskrift har jeg også fundet, men har ikke fået afprøvet den endnu (men
> det kommer :) Hvordan måler du hvad alkoholprocenten er? Skal man have
> noget specielt udstyr til det?

Man beregner det ud fra vægtfylden før og efter gæring.. det bliver
naturligvis mere vanskeligt når man har fyldt sprit i ;)

> (Men for 650 kr.? Så bruger du da noget dyrt honning eller vodka til det,
> gør du ikke? Er der forskel på resultatet alt efter hvilken honning du
> bruger?)

Ordentlig honning, som fx. Lyng-honning koster typisk 30-40kr/pund
hvis du er heldig..

Jeg har lige selv fremstillet ca. 24 liter Mjød efter følgende
opskrift:
6kg lyng honning
gærnæringssalt
Edelmans Champagne-gær.
en sjat kridtpulver

Jeg valgte at tilsætte honning lidt efter lidt, da gæren angiveligt
skulle have det bedst med en forholdsvist lav mængde sukker af
gangen..

Jeg kogte heller ikke min honning, men nøjes med at pasturisere den
ved ca. 65c i 10 minutter, for at undgå for meget tab af smag.

Jeg regner i øvrigt med at krydre Mjøden før den stilles til lagring
i min kælder.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Spangkuk

Dato : 29-07-04 08:11

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev

> Den opskrift har jeg også fundet, men har ikke fået afprøvet den endnu
(men
> det kommer :) Hvordan måler du hvad alkoholprocenten er? Skal man have
> noget specielt udstyr til det?

Alkoholprocenten kan måles på forskellige måder, men jeg måler ikke.
Gæren dør ved ca. 12-14% så jeg konkluderer bare, at når den er
død, så er procenterne i orden For en "sikkerheds" skyld mokker
jeg et par flasker vodka i bryggen, så jeg er HELT sikker på at de er
døde....og tager så et par glas,- kvalitetskontrol hedder det vist...hik...

> (Men for 650 kr.? Så bruger du da noget dyrt honning eller vodka til det,
> gør du ikke? Er der forskel på resultatet alt efter hvilken honning du
> bruger?)

Ja, min første bryg blev lavet på "Økologogisk blomsterhonning fra foden af
Himalaya"...slå den Den var på tilbud i netto til 18kr/450gr men gav
nogle komplikationer (et par tidlige gærstop og en utrolig sød mjød) da det
var
blomsterhonning og ikke lyng-honning. Vodkaen er den billigste fra Aldi.

Der er, udfra det jeg kunne finde frem på nettet, forskel på den måde gæren
angriber hhv. sukkeret fra blomster og lyng-honning.

Lyng er altså det foretrukne, og også væsentligt billigere. Hans skriver, at
han
pasturiserede sin honning istedet for at koge den. Ved ikke lige hvad
forskellen
er, men kogningen og afskumningen er vigtig da det fjerner urenhederne i
honningen.

Spang

Fra : Devast8or

Dato : 29-07-04 12:00

Spangkuk wrote:
> [...]
> jeg et par flasker vodka i bryggen, så jeg er HELT sikker på at de er
> døde....og tager så et par glas,- kvalitetskontrol hedder det

Heh, ok :)

> [...]
> gæren angriber hhv. sukkeret fra blomster og lyng-honning.
>
> Lyng er altså det foretrukne, og også væsentligt billigere.

Ok, rart at vide. Det vil jeg prøve om jeg kan huske.

> [...]
> forskellen
> er, men kogningen og afskumningen er vigtig da det fjerner

Pasteurisering er AFAIK varmebehandling for at dræbe evt. bakterier, men
uden at koge tingene. Men det er vist nemmere at holde en gryde i kog end at
holde den ved 65 grader.

Devast8or

Fra : Spangkuk

Dato : 29-07-04 20:39

> [...]

> uden at koge tingene. Men det er vist nemmere at holde en gryde i kog end

Ok, men så må Hans' mjød også være mere grynet end min, som
er klar og gylden som rav efter klaringen. En vigtig detalje, der får
den til at glide lettere ned hos "nybegyndere".

Spang

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-07-04 13:11

Spangkuk wrote:
> Ok, men så må Hans' mjød også være mere grynet end min, som
> er klar og gylden som rav efter klaringen. En vigtig detalje, der får
> den til at glide lettere ned hos "nybegyndere".

Den er som tidligere skrevet ganske uklar..

Det er min første Mjød, og efter en del surfning på nettet blev jeg
enig med mig selv om at jeg ville stole på en amerikansk side om
"mead" der forklarede at man altså mister en fandens masse smag når
man koger honningen.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-07-04 13:10

Spangkuk wrote:
> [...]
> forskellen er, men kogningen og afskumningen er vigtig da det fjerner urenhederne i

dvs. jeg bare varmede det op til 65c i 10 minutter..

Min Mjød er heller ikke klar og ren, men den smager stadig af
honning

Man skulle ifølge mine studier kunne fjerne urenhederne ved at
køle Mjød'en krafigt ned en uges tid... så det vil jeg prøve når jeg
er sikker på den er gæret færdig.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Spangkuk

Dato : 31-07-04 08:11

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev

> Man skulle ifølge mine studier kunne fjerne urenhederne ved at
> køle Mjød'en krafigt ned en uges tid...

Yep, det har jeg også læst, men har aldrig haft "tid" til at
checke påstanden

Spang

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-08-04 21:18

Spangkuk wrote:
> Yep, det har jeg også læst, men har aldrig haft "tid" til at
> checke påstanden

Jeg tror godt min 32 liters spand Mjød'en er i kan være i mit
øl-køleskab.. så jeg regner med at teste det snart ;)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!