okse el. luftørret bacon?
Fra : Henrik

Dato : 26-07-04 23:07

Jeg har i denne uge købt noget oksebacon ("kun" 7% fedt) i Netto ... er der
nogen forslag til hvor og hvordan det kan bruges (ud over som substitut for
kalkun ditto)

Også i denne uge har jeg set at Bilka har tilbud på noget italiensk
lufttørret bacon ... hvor og hvordan ...?

Henrik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-07-04 02:15

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev:

> Også i denne uge har jeg set at Bilka har tilbud på noget italiensk
> lufttørret bacon ... hvor og hvordan ...?

Hvad med de to romerske ærkeklassikere amatriciana og carbonara?
Det smager enormt godt og er hurtigt og let at lave!

Der er forskellige skoler for tilberedningen, her komme mine egne
opskrifter,
som efter min mening rammer det autentiske.

Buccatini al amatriciana:
(4 pers)

Et mellemstort løg samt ca. 200 gr. italiensk bacon (pancetta) samt 2 fed
hvidløg
(optionelt) hakkes meget fint og steges 5-10 minutter ved forholdsvis svar
varme i
en halv kop god olivenolie i tykbundet gryde. Det skal ligesom "simre/boble"
dernede.
Det er en særlig italiensk teknik. Når det er gyldent (bacon skal ikke være
sprødt),
tilsættes ca. en halv flaske passeret tomat (urtekrams er vældig god),
[alternativt to dåser
hakkede, flåede tomater og en lille dåse tomatpure]. Sovsen rammer netop
kogepunktet
og simrer derefter for svag varme i 5-10 minutter. Smages til med salt og
peber samt en
knivspids chili. Vendes med 100-200 gram revet pecorino romano og 500 gram
Buccatini
(tykke spaghettier, kan bl.a. fås i Irma) eller spaghetti, der er kogt al
dente. Serveres straks.

Spaghetti alla Carbonara:
(4 pers)

300 gram italiensk bacon (pancetta) skæres i pæne tern og ristes gyldne og
let sprøde i en stor
pande i lidt olivenolie. 3-4 æg piskes let i en skål og tilsættes en
ordentlig tur friskkværnet peber
(det, der har givet retten sit navn, "Kulmandens spaghetti"). Når 500 gr.
spaghetti er kogt al dente
ristes det 2-3 minutter på panden sammen med bacon. Bland godt sammen,
tilsæt evt. lidt olivenolie
hvis baconen ikke afgiver fedt nok til at det kan blive "smidigt". Tag
panden af varmen og tilsæt straks
æggene og 100-200 gram revet parmesan-ost eller pecorino romano (smagssag...
Parmesan giver
retten en sødlig, parfumeret smag, mens min favorit pecorinoen giver en mere
salt og "romersk"
smag). Rør hurtigt rundt. Ægmassen skal stivne let og smyge sig om pastaen
uden dog at klumpe for
meget og blive til røræg. Serveres straks.

4 personer forudsætter at der serveres en ret efter pastaen som i Rom.
Ellers er der nærmere til 2-3 personer.

Mvh
Kevin Edelvang