Smuldr smør i ???
Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 26-07-04 21:52

Jeg er bestemt ingen bage-trold, men alligevel forsøgte jeg mig her iaften
med at bage knæpkager :o
Det gik fint, trods at billedet i Samvirke vist var et forkert....

Men jeg kom til at tænke på hvordan i alverden man smuldre smør???

Jeg kan ihvertfald ikke få smør til at smuldre det mindste, jeg hakkede det
ud i terninger og smattede terningerne ud i dejen....men findes der en
"smuldre-metode" ???

Hvordan gør man????

btw: de smager saftsusme godt *sluuuurp*

Hilsen Heidi kage-trold :))

http://chocolade.dk
http://hei.homepage.dk
http://høns.dk
Husk at det kræver et plugin at se domæner med æ, ø og å :)
Kan hentes hér: http://www.idnnow.com/

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-07-04 22:37

"Miver og Mulle's mor Heidi" skrev i en meddelelse

> [...]
det
> ud i terninger og smattede terningerne ud i dejen....men findes der en

Ja, det gør der i høj grad. Man vejer melet af og kommer det i en
skål. Så lægger man smørret ned i melet, tager en bredbladet kniv
og skærer det kolde smør ud i passende stykker. Derefter tager
man godt med mel i hænderne sammen med et par smørstykker og
giver sig til at nulre det godt ind i hinanden. Tager nogle andre stykker
smør og bliver ved at nulre og blande smør og mel, indtil det hele er
blevet næsten som revet ost. Herefter tilsætter du de andre ingredienser
til smør-melblandingen og ælter det hele.

I øvrigt har jeg aldrig hørt om kager der hedder som du nævner.

Hilsen Ruth

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 07:41

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt har jeg aldrig hørt om kager der hedder som du nævner.

Knæpkager er en gammel sønderjysk småkage, der i dag findes på mange
sønderjyske kaffeborde.

Fra www.bager-kim.dk:

"Knæpkager har fået deres karakteristiske navn efter den lyd, det giver, når
man bider i den hårde kage. Sammen med goderåd er det en af de ældste
småkagetyper, der kendes. De blev førhen bagt i den store bageovn efter
rugbrødsbagningen. Undertiden samlede man alle dejrester og æltede dem
sammen med fløde. Dette er forklaringen på, at der i ældre opskrifter er
angivet både rugmel, hvedemel og bygmel i knæpkager. Enkelte ældre husmødre
fastholder, at en rigtig knæpkage skal laves af rugmel og at der skal
anvendes sirup og fedt som bindemiddel i stedet for fløde og smør."

Der er i dag rigtig mange forskellige opskrifter på knæpkager.

Tina

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 27-07-04 21:41

Tak for fin forklaring :)

Opskriften var i "Samvirke" og er som andre også har skrevet fra det jyske,
og de kan varmt anbefales, omend de måske kunne være en lille smule "julede"
Men det dufter helt vildt godt, der er jo både kardemomme og citronskræl
i....
Store lækre sprøde småkager...og så er de meget nemme at lave, dog skal
dejen ligge en times tid i køleskab før de bages....
Mange hilsner fra kage-bage-trolden Heidi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-07-04 22:37

"Miver og Mulle's mor Heidi" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:41056ee3$0$35872$14726298@news.sunsite.dk...

> Men jeg kom til at tænke på hvordan i alverden man smuldre smør???

Man putter det i melet og så står man og hakker i det... er smøret koldt
nok, kan blandingen ende med at ligne parmesan. Og så er det godt...

Mvh. Lisbeth

Fra : Dorte Klerke

Dato : 26-07-04 23:44

> [...]
> "smuldre-metode" ???
>
> Hvordan gør man????
>
> btw: de smager saftsusme godt *sluuuurp*

hehe jeg havde også prøvet at lave dem fra samvirke og undrede mig meget
over hvordan de kunne komme til at ligne billede, og ja billederne var vist
byttet om. Ja de knaser meget de knæpkager.

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 27-07-04 09:11

"Dorte Klerke" <dorte@home2.gvdnet.dk> skrev i en meddelelse

<hehe jeg havde også prøvet at lave dem fra samvirke og undrede mig meget
<over hvordan de kunne komme til at ligne billede, og ja billederne var vist
<byttet om. Ja de knaser meget de knæpkager.

Ja, man undre sig specielt over hvor de brune kakaokager pludselig kommer
fra. Fandt ud af at billedet af knæpkagerne var på siden FØR opskriften og
at opskriften på forsiden hørte til fedtekagerne der er vist ved opskriften
til knæpkagerne *GGG*

Jeg syntes altså bare ikke de "knæpper" ret meget, de virker langt mere som
smørsprøde småkager (og kald dem lige små 4x8cm!!!)
Men opskriften sagde jo også sigtemel, brugte du noget andet mel?

Hilsen Heidi

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-07-04 10:06

Miver og Mulle's mor Heidi wrote:

> Jeg syntes altså bare ikke de "knæpper" ret meget, de virker langt mere som

Er det ligesom når der ligger snegle og boller i vinduet? :)

/David

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 27-07-04 21:38

David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Er det ligesom når der ligger snegle og boller i vinduet? :)
>
> /David

Ja, præcis ;)
De er altså halvfrække .. sådan nogle bagerier *heheheee*

/Heidi

Fra : Dorte Klerke

Dato : 27-07-04 14:52

Fandt ud af at billedet af knæpkagerne var på siden FØR opskriften og
> at opskriften på forsiden hørte til fedtekagerne der er vist ved
opskriften
> til knæpkagerne *GGG*

Ja det var nemlig også det jeg fandt ud af, havde også undret mig, at der
var en brun en, men der stod jo de brugte rester af mel rugmel m.m., så
regnede i starten med det var det der vare brugt men formen var også helt
galt.

> [...]
> smørsprøde småkager (og kald dem lige små 4x8cm!!!)
> Men opskriften sagde jo også sigtemel, brugte du noget andet mel?

Ja små det er de, men det er jo også godt nok så sunde er de jo ikke ;)

Nej vi fandt noget sigtemel min mor havde, så det endte vi med at bruge men
var lige ved at bruge alm. Jeg havde dog glemt at prikke hul med en gaffel
inden de blev bagt, så regner med de var blevet lidt anderledes. Det var nok
mest min mor der syntes de knaste meget - personligt kunne de sagtens knase
mere, for ellers er det rigtigt som du siger, det kunne lige så godt være
nogle alm. småkager. Men måske havde de knast mere hvis jeg have husket at
prikke hul, så ville ægget måske sive ned til hele kagen - ved ikke, må
prøve næste gang. Overvejede endda at putte vanille i for at lave en anden
variant, og tror ikke det ville være helt ved siden af.

Hvad med dig fulgte du opskriften helt?

Dorte

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 27-07-04 21:35

> Hvad med dig fulgte du opskriften helt?
>
> Dorte

Jo..til dejen, og jeg prikkede huller i kagerne, bagefter så jeg på billedet
at man skulle lave mønster i kanten *G*

Men der blev jo til 4 plader, så jeg kom perlesukker på nogle af dem *mums*
og nogle fik kanel OG perlesukker *mer' mums*

Jeg var nu ironiske da jeg omtalte størrelsen, jeg har skutte fået småkager
før der er 4x8 cm! Det er jo størrelsen på et stykke knækbrød :o

Men hva' det er jo en jysk kage, og de er ikke smålige mår det kommer til
småkager åbentbart *smil*

Hilsen Heidi

http://chocolade.dk