Martini og not - thats the ?
Fra : Bo Warming

Dato : 26-07-04 17:03

James Bond ønsker vodkamartinni og lyver at han kan smage om den er omrørt
eller rystet. Man kan evt SE rystning, hvor bartenderslaven eller en
elektrisk dims har skabt luftbobler, men ingen kan smage forskel, alt andet
lige.

Da jeg kom til troperne i britiske kolonier var drinken over alle drink GIN
AND TONIC, efter solen var gået ned

Men USA har ifølge USSR-præsidenten Krutshof gjort Martinien til sit
stærkeste våben, og alle taler om RETTE OPSKRIFT.

Dean Martin, Sinatra og det øvrige Rat Pack vitser om blandingsforholdet
mellem brændevin og vermouth at "man hælder gin på is og holder
Martini-flasken op så solens stråler skinner gennem vermouthen og rammer
cocktailglasset - mere skal man ikke fortynde sin ethanol-gift.

Klassisk opskrift er vist 3 gange mere gin end Martini, og er man ikke
italiensk-amerikaner, og er man frankofil-snob så skal Noilly Prat være
brændevinsfortyndingen. Denne krydrede lyse sydfranske sag er interessant og
lidt dyrere.

Denne vermouth, som discount-supermarkederne forgæves har søgt at
markedsføre, er genial i fiskeretter (al fisk smager jo ens, ellers) og den
har så fine kvaliteter, at det er synd at sætte vodka eller gin til, blot
fordi man vil være fuld i en fart. skyl spiritussen i dig først , og nyd så
urtekunsten - men folk er til kirsebær og æblevin, når %-pris er afgørende
i slumkvarterene.

*Oliven* er rette pynt - men i en "Manhattan-cocktail" som er whisky og brun
vermouth, er et rødt cocktailbær det autoriserede dekorative islæt.

Det er nu det sner - Indian Summer er longdrink og cocktail tid.

Min mor lærte mig meget, bl.a. Campari i citronvand. Men ved at min far
pligtskyldigst hoppede på snobberiet om at være som overklassen og drikke
det opreklamerede snobbefine, lærte jeg desuden disrespekt for snobberi. Og
uden det, er man politisk analfabet.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-07-04 03:13

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev

> [...]
> eller rystet. Man kan evt SE rystning, hvor bartenderslaven eller en
> elektrisk dims har skabt luftbobler, men ingen kan smage forskel, alt

Det passer nu langt fra. Er din vodka martini/dry martini rørt, smager den
langt kraftigere,
end hvis den er rystet. Det er jo fordi, knust is/isterninger hører med til
drinken.

Jeg foretrækker den rørt. Rystet bliver den for vandig, ligesom hvis den har
stået for længe
i rysteren, så al isen er smeltet.

Jeg tror ikke, man kan smage forskel, hvis der ikke er is i.

x-post til dk.politik fjernet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 29-07-04 07:22

"Kevin Edelvang" <e@e.invalid> wrote in message
> [...]
> stået for længe
> i rysteren, så al isen er smeltet.
>
> Jeg tror ikke, man kan smage forskel, hvis der ikke er is i.

Vi snakker om "en rigtig martini" altså en dyr bartendersag eller den
daglige kærlighedserklæring fra den amerikanske hjemmegående husmor, når
manden kommer hjem fra arbejde.

Is giver fortynding og temperaturnedsættelse, og er af sidstnævnte grund et
must, især på denne årstid.

Lader du den stå, er der ingen luftbobler fra rystningen, og det kan ikke
afgøres om den var shaken eller stirred

Jeg tror der er ritual og liden smag i at hælde i shaker og starte
larmemaskinen, og Bond er klog anti-snob at han ønsker hurtig omrøring, vel
vidende at det intet gavner (men det skader ikke andet end tidsforbrug og
larm). Afgørende er 1. råvarer, 2. blandingsforhold, 3. fortynding pr
smeltevand og 4. temperatur. Vil nogen vædde at de kan smage forskel, hvis
der således er ALT (1+2+3+4) ANDET LIGE?

Martini Extra Dry står der på min flaske fra Martini-fabrikken i Torino. Den
er fin med is, men med vodka/BombayGin synes jeg den søde hvide
vermouth-udgave fx Noilly Prat
Gin med stærk enebærsmag synes jeg er bedst til tonic, men ikke her. Det
hele hedder Dry Martini, og jo mere brændevin, jo mere Dry. Har nogen hørt
om en cocktail der er en _ikke-dry_ eller sød martini?

Mener nogen at rystning I SIG SELV kan være betydningsfuld? Jo mere vand, jo
mere er det for læskedrikketørstige vatpikke og svagpissere, lyder myten, så
hvis Bond-typer skal profilere deres macho personlighed skulle de hellere
insistere på at isterninger skal være STORE, så de køler mere end de
smelter. Så er den lidt kraftigere, og er der rystet og henstået med små
isterninger LÆNGE så er den _lidt mindre_ kraftig, men vand er da ikke
gift....

Alkoholikere tyller det hele i sig på et sekund og så er spørgsmålet helt
uvæsentlig. Andre sipper længe og
hvis de trækker den ud over en halv time som den klassiske amerikanske
aperitif til middagsmaden, betyder det langt større fortyndingsforskel end
shake/stir snobbespørgsmålet. At have noget i glasset, viser at man er
værdsat, at man lever.... Er der andre selvbedrag der er værd at nævne?