Filtrering af kryddersnaps
Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-04 12:30

Jeg har altid brugt kaffefiltre til filtrering af urteudtræk til
kryddersnaps. Der er imidlertid visse typer der bliver ved med at være
lidt grumsede, f.eks. Gul Snerre og valnød.

På kort sigt betyder grumset ikke noget - ja, man kan endog forestille
sig at det øger smagen af den pågældende plante, men efter nogen tid
afgives formentlig uønskede stoffer - især ved Gul Snerre. Valnød, som
skal lagre i flere år, har vel heller ikke godt af at have for meget
plantemateriale svævende rundt i udtrækket?

Er der nogen der har erfaring med en mere effektiv filtreringsmetode?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 24-07-04 14:51

Jeg har opgivet kaffefiltre - har ikke tålmodighed til at vente en time
pr. dråbe - min erfaring er, at porerne lynhurtigt stopper til..

I stedet anvender jeg en gammeldags stof-tepose.

Det er rigtigt, at f.eks. valnøddesnapsen fortsat er lidt uklar, men dels
er det nu ikke meget - dels har jeg ikke oplevet, at det har forringet
smagen - selv efter 10 år (ja, jeg glemte engang en flaske i bunden af et
skab - desværre er det ikke sket siden!)

En nøddelikør - f.eks. Nuccino fra Reggio'Emilia i Italien - der er det
nærmeste jeg i smag er kommet til Valnøddesnapsen, er heller ikke glasklar.

Ved bærsnapse, Febernellikerod o.lign er der ingen problemer med uklarhed
- og hvis der opstår lidt, skyldes det formentlig, at omhælderen har for
mange doseringsprøver i gang på een gang

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.