java.lang.NoClassDefFoundError
Fra : Kim Olsen

Dato : 06-05-01 15:34

Hej ng

Denne fejl bliver ved med at hjemsøge mig... Det går fint med at kompilere,
med ved afvikling af programmet får jeg denne fejl:

java.lang.NoClassDefFoundError: C:\t\CreateMap
Exception in thread "main"

min autoexec.bat ser ud som følger..

SET CLASSPATH=C:/t;C:/jdk1.3;

mvh
Kim Olsen

Fra : Peter Lind

Dato : 07-05-01 11:47

"Kim Olsen" <kim_olsen@email.dk> wrote >
> [...]
kompilere,
> med ved afvikling af programmet får jeg denne fejl:
>
> java.lang.NoClassDefFoundError: C:\t\CreateMap

Hmm - for det første... C:\jdk1.3 er ikke en særlig god ting at have i sin
classpath, du bør nemlig ikke lægge nogle klasser derind.
Men ellers så får du fejlen fordi der ikke er nogen CreateMap klasse i c:\t
directoriet.

Hvor ligger dine class-filer, og hvordan navngiver du dine objekter ? Det
ville være interessant at vide, for at kunne give bare en smule mere hjælp..

mvh
Peter Lind

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 07-05-01 12:42

> "Kim Olsen" <kim_olsen@email.dk> wrote >
> kompilere,

Prøv at ændre din classpath til
SET CLASSPATH=C:/t;C:/jdk1.3;.

læg mærke til punktummet til sidst, hvis du glemmer det kan du godt compile men ikke køre dine programmer.

.. betyder current directory.

Eller har Peter helt ret i sin kommentar angående hvor man ikke skal ligge sine filer.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Brian Matzon

Dato : 07-05-01 12:51

> min autoexec.bat ser ud som følger..
>
> SET CLASSPATH=C:/t;C:/jdk1.3;

Du skal ikke bruge sætte classpath'en i din autoexec.
Du skal faktisk ikke have nogen systemwide classpath overhovedet (kun hvis
du
har nogle klasser (uden for jdk'et) du !*ALTID*! skal bruge).
Generelt skal du sætte den via -classpath switchen, ved kompile og
eksekveringstidspunktet.
Dette gælder dog ikke for 1.1.x der forventer at classpath variablen er sat.

/Brian Matzon

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 07-05-01 13:33

"Brian Matzon" <brian@matzon.dk> skrev i en meddelelse news:RXvJ6.11526$T22.1065660@news010.worldonline.dk...

> [...]
> har nogle klasser (uden for jdk'et) du !*ALTID*! skal bruge).
> Generelt skal du sætte den via -classpath switchen, ved kompile og

No way.

Sæt CLASSPATH i din System enviroment variabler (win nt og 2k) så gælder de nemlig hele tiden.
Det vil sige de virker både i command prompt og f.eks. i Forte.

At skrive hele classpath under compiling er totalt overkill, og død besværligt, så skal man nemlig bøvle med MAKE filer osv.

Fra : Morten Jensen

Dato : 07-05-01 20:23

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> No way.

Yes way.

> Sæt CLASSPATH i din System enviroment variabler (win nt og 2k) så gælder de nemlig hele tiden.
> Det vil sige de virker både i command prompt og f.eks. i Forte.

Men den gælder ikke hos de kunder, hvor ens kode måske skal deploy'es.
Og så har man lige glemt at sende xyz.jar med eller dokumentere, at den
skal bruges, fordi den har man jo altid bare tilgængelig.

> At skrive hele classpath under compiling er totalt overkill, og død besværligt, så skal man nemlig bøvle med MAKE filer osv.

Ikke nødvendigvis. Nu har jeg ikke arbejdet med Forte, men jeg vil da
skyde på, at den har en mulighed for at angive hvilke .jar filer, som et
projekt skal bruge.

Bruger man ikke Forte eller lign. men foretrækker command prompt'en, så
er jeg sikker på, at man godt kan finde ud af at lave et bat/sh script
til det eller alternativt bruge Ant eller make.

--
CAPUT A/S Morten Jensen Phone +45 70 12 24 42
Nygade 6 Senior Developer Fax +45 70 11 24 42