[Popcorn] relaying is not allowed
Fra : Jane

Dato : 23-07-04 14:51

Hmn kan jeg ikke bruge popcorn til at sende mail fra
ved at bruge tdcs smtp når nu jeg er tdc abonnement?
Hvad gør jeg galt?

Jane - savner eoffice.dk
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-07-04 17:18

Jane skrev:

> Hmn kan jeg ikke bruge popcorn til at sende mail fra
> ved at bruge tdcs smtp når nu jeg er tdc abonnement?

Jeg kan godt i hvert fald. :) Men det er vist en serverfejl, så
vidt jeg ved.

> Hvad gør jeg galt?

Det er fra TDC-forbindelsen du prøver at sende en mail ikke?
Ellers kan du ikke - de skal genkende og godkende din IP.

Fra : Jane

Dato : 23-07-04 17:57

Lars Stokholm skrev i <news:slrn.cg2eik.1co@stokholm.dyndns.dk>:

> Det er fra TDC-forbindelsen du prøver at sende en mail ikke?
> Ellers kan du ikke - de skal genkende og godkende din IP.

Jo men fra en ikke-TDC adresse til en ikke-TDC adresse
hvis det gør nogen forskel?

Jane - bøvler fortsat med popcorn
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Madsen

Dato : 23-07-04 18:25

Jane wrote:

> Jo men fra en ikke-TDC adresse til en ikke-TDC adresse
> hvis det gør nogen forskel?

Du kan ikke anvende tdcs smtp hvis du ikke også er opkoblet via tdc.
Du er nød til at anvende den smtp som høre til den forbindelse som sider på.

--
Hilsen Madsen

Fra : Jane

Dato : 23-07-04 19:11

Madsen skrev i <news:410149d4$0$66469$14726298@news.sunsite.dk>:

> Du kan ikke anvende tdcs smtp hvis du ikke også er opkoblet via tdc.

Jamen det er jeg jo også - det har jeg lige skrevet!

Jane - der ikke ved hvordan hun ellers kan skære det ud i pap
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-07-04 19:46

Jane skrev:

> Jo men fra en ikke-TDC adresse til en ikke-TDC adresse
> hvis det gør nogen forskel?

Det skulle jeg lige til at sige at det vist ikke gjorde, med mindre
du brugte deres nye asmpt.mail.dk. Men så prøvede jeg lige selv med
Popcorn, og så hang den bare (jeg får altså ikke den fejlmeddelelse
om relaying som du gør, men den sender ikke mailen).

Jeg prøvede også Telnet:

| telnet smtp.mail.dk 25
|
| 220 pfepb.post.tele.dk ESMTP
| helo stokholm.dyndns.dk
| 250 pfepb.post.tele.dk
| mail from: <stokholm@despammed.com>
| 250 Ok
| rcpt to: <********@****.**>

Efter sidste linje, som er min rigtige TDC-emailadresse, hang Telnet
også (eller serveren gjorde).

Så konklussionen må vel være at det gør en forskel.

> Jane - bøvler fortsat med popcorn

Lars - som også fik bøvlet en del, endda med The Bat! som i øvrigt
opfører sig på samme måde.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-07-04 19:55

Lars Stokholm skrev:

> Jeg prøvede også Telnet:

> Efter sidste linje, som er min rigtige TDC-emailadresse, hang Telnet
> også (eller serveren gjorde).
>
> Så konklussionen må vel være at det gør en forskel.

Sorry, den stod og arbejdede meget længe og kom så frem med:

| 450 <stokholm@despammed.com>: Sender address rejected: Domain not found

Hvilket jeg jo kun kan give den ret i; despammed.com er åbentbart nede
i øjeblikket. Jeg prøvede så i stedet med en yahoo.com-adresse, det
virkede fint. Så jeg er på bar bund må jeg beklage.

Bruger du den nyeste version af Popcorn (bare for en sikkerheds skyld)?

Ligner dine indstillinger det her (alle andre indstillinger er urørte):
http://home19.inet.tele.dk/stokholm/usenet/popcorn.png

Fra : Jane

Dato : 23-07-04 20:18

Lars Stokholm skrev i <news:slrn.cg2nna.168@stokholm.dyndns.dk>:

> Bruger du den nyeste version af Popcorn (bare for en sikkerheds skyld)?

Øhmn det kan da være det er fejlen. Den hedder 1.47 kan jeg se.
Skal surfe efter en nyere...

> Ligner dine indstillinger det her (alle andre indstillinger er urørte):

Nej ikke helt. Smider screenshot i dk.binaer

Hov! Hvis jeg fjerner a'et vil den godt sende mail!
Jubidubbi! Tak skal du have!

Jane - hopper glad rundt mens katten ser på mig som om jeg var...
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-07-04 20:30

Jane skrev:

> Hov! Hvis jeg fjerner a'et vil den godt sende mail!
> Jubidubbi! Tak skal du have!

Velbekomme. :)

> Jane - hopper glad rundt mens katten ser på mig som om jeg var...

....glad.

Fra : Jane

Dato : 23-07-04 20:09

Lars Stokholm skrev i <news:slrn.cg2n7u.168@stokholm.dyndns.dk>:

> Det skulle jeg lige til at sige at det vist ikke gjorde, med mindre
> du brugte deres nye asmpt.mail.dk. Men så prøvede jeg lige selv med

Er der et alternativ til asmpt.mail.dk - så bruger jeg da
gerne det istedet...

> Så konklussionen må vel være at det gør en forskel.

Det vil sige jeg kan ikke sende mail med mit domæne som
"efternavn" men er tvunget til at have en eller anden
gyselig tdc adresse? Det kan jeg ikke lide. Hvordan
slipper jeg udenom det problem?

Jane - der er ked af eoffice.dk driller så jeg ikke kan
sende emails uden hotmail i dag
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-07-04 20:29

Jane skrev:

> Er der et alternativ til asmpt.mail.dk - så bruger jeg da
> gerne det istedet...

Jeg tror de har tænkt sig at kvæle smtp.mail.dk engang ude i fremtiden.
Når du skal til at bruge asmtp skal du huske at sætte et hak i "My
server requires authentication". Som det er nu slipper du vist heller
ikke udenom at bruge din TDC-adresse som afsenderadresse. Det håber
jeg der bliver lavet om på. Emnet diskuteres i TDCs interne grupper
(tele.*), men jeg har ikke fulgt så meget med.

> Det vil sige jeg kan ikke sende mail med mit domæne som
> "efternavn" men er tvunget til at have en eller anden
> gyselig tdc adresse? Det kan jeg ikke lide.

Sådan er det vist med astmp for tiden, ja. Men ikke smtp.mail.dk.

> Jane - der er ked af eoffice.dk driller så jeg ikke kan
> sende emails uden hotmail i dag

Lars - som desværre ikke kan hjælpe med dét. :)

Fra : Hans

Dato : 23-07-04 20:36

Jane wrote:

> [...]
> gyselig tdc adresse? Det kan jeg ikke lide. Hvordan
> slipper jeg udenom det problem?
>
> Jane - der er ked af eoffice.dk driller så jeg ikke kan

Det kan du sikkert godt, men du slipper ikke for at logge dig på
asmtp.mail.dk med din TDC adresse og måske også et password for at fuldføre
smtp sessionen. Asmtp.mail.dk forlanger simpelthen at man skal logge sig på
som godkendt bruger for at undgå virus, forsøg på relaying og andet knas.

Jeg kan ikke forestille mig at TDC har lukket for muligheden for at afsende
andre e-mailadresser, der i blandt kundernes egen domæner, end de godkendte
igennem serveren. Hvis det er tilfældet, har de virkelig skudt sig selv i
foden.

Hans

Fra : Jane

Dato : 23-07-04 20:54

Hans skrev i <news:41016898$0$66476$14726298@news.sunsite.dk>:

> Det kan du sikkert godt, men du slipper ikke for at logge dig på
> asmtp.mail.dk med din TDC adresse og måske også et password for at

Jeg har lige opdaget at mit domæne også har en smtp, så
det virkede fint og jeg prøvede det to gange, nu vil den
ikek svare og jeg kan ikke pinge den, så den er måske
gået i seng tidligt. Men ellers må jeg jo anskaffe mig
en tdc adresse hvis smtp holder op.

Sjovt nok er den adresse som jeg ikke kan tilgå via
eoffice.dk også gået død, her er det blot kun pop3
så måske har de to servere en affære...

Jane - undrer sig over en server kan blive træt
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-07-04 14:26

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev:

> [...]
> at afsende andre e-mailadresser, der i blandt kundernes egen
> domæner, end de godkendte igennem serveren. Hvis det er tilfældet,

"Ændringen indebærer desuden, at mailadressen man sender fra, skal
høre til abonnementet. Det betyder, at man ikke kan anvende en
mailadresse fra arbejdet, et andet internetabonnement, hotmail
e.lign. som sin afsenderadresse."
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_mail_opsaet_prog_61392

Ovenstående er dog endnu ikke gennemført. TDC påstår, at det er
noget alle udbydere har tænkt sig at gennemføre jeg tvivler dog på
sandhedsværdien i dette, da TDC også har påstået, at de vil sætte
priserne ned når tiltaget gennemføres.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-07-04 14:45

Den 24 jul 2004 mumlede Morten Bjergstrøm noget i denne stil:

> [...]
> på sandhedsværdien i dette, da TDC også har påstået, at de vil
> sætte priserne ned når tiltaget gennemføres.

Ligeledes påstår de jo også at det ikke er meningen at det skal være
som ovenstående, og at det bliver valgfrit, når asmtp bliver den
eneste udgående server hos TDC.

Husk at nævn alle sider af sagen inden der piskes en (unødvendig)
stemning op.

--
Palle Jensen

Fra : Hans

Dato : 24-07-04 22:18

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> noget alle udbydere har tænkt sig at gennemføre jeg tvivler dog på
> sandhedsværdien i dette, da TDC også har påstået, at de vil sætte

Jeg håber virkelig at der på et tidspunkt bliver kørt en sag på dette tiltag
fra TDC, da jeg ikke er så sikker på de har ret til at begrænse kundernes
valg af mailadresse, endsige overhovedet blande sig i det. Jeg kan godt se
det sikkerhedsmæssige akspekt i at bruge en secure udgående server, men
samtidig at teste og validere på afsenderadressen holder IMHO ikke en meter
rent juridisk.

Hans

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-07-04 14:28

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev:

> [...]
> ikek svare og jeg kan ikke pinge den, så den er måske
> gået i seng tidligt. Men ellers må jeg jo anskaffe mig

En bedre ide er at skifte udbyder. Det må ikke lykkedes TDC at begrænse
brugen af email som de har lagt op til.

Det er dog ikke problemet i dette tilfælde men nærmere problemer hos
modtageren.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jane

Dato : 24-07-04 21:22

Morten Bjergstrøm skrev i

> En bedre ide er at skifte udbyder. Det må ikke lykkedes TDC at begrænse
> brugen af email som de har lagt op til.

Tja jeg vil ihvertfald håbe den smtp server som hører
til mit domæne har tænkt sig at virke igen snarest
så bruger jeg nemlig bare den...

Jane - træt af æbleskrogs smtp server
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 07:24

Jane wrote:

> Tja jeg vil ihvertfald håbe den smtp server som hører
> til mit domæne har tænkt sig at virke igen snarest
> så bruger jeg nemlig bare den...

Hvis <http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048> ellers
har noget på sig, så kommer du ikke til at kunne bruge
æbleskrog.dk's smtp.. Jeg tilslutter mig Mortens forslag..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 25-07-04 09:02

Den 25 jul 2004 mumlede Thomas Strandtoft noget i denne stil:

> Hvis <http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048> ellers
> har noget på sig, så kommer du ikke til at kunne bruge
> æbleskrog.dk's smtp.. Jeg tilslutter mig Mortens forslag..

Hvis de dommedagsindlæg Morten ellers også refererer til holder så
bliver det præcis de samme forhold hos de andre udbydere. Derfor
giver de ingen mening at skifte udbyder.

Jeg har en beskd fra Postmaster der sider at smtp.mail.dk kører året
ud, eller indtil man har lavet en løsning hvor det er valgfrit om man
bil have den begrænsning som I referer til.

Synes det er vanvittigt I sidder og anbefaler folk at skifte udbyder
på baggrund af den nævnte side.

--
Palle Jensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 18:29

Palle Jensen wrote:

> Hvis de dommedagsindlæg Morten ellers også refererer til holder så
> bliver det præcis de samme forhold hos de andre udbydere. Derfor
> giver de ingen mening at skifte udbyder.

Forskellen er så at jeg endnu ikke har set min udbyder, Cybercity,
fremsætte forslag om at spærre for deres kunders brug af port 25
og gøre det tvungent at skulle bruge Cybercitys SMTP.

> Jeg har en beskd fra Postmaster der sider at smtp.mail.dk kører året
> ud, eller indtil man har lavet en løsning hvor det er valgfrit om man
> bil have den begrænsning som I referer til.

Jamen det er da herligt at det ikke forholder sig sådan som TDC
melder ud på deres hjemmeside, det ville dælme også være en gakket
måde at gøre tingene på..

> Synes det er vanvittigt I sidder og anbefaler folk at skifte udbyder
> på baggrund af den nævnte side.

Jeg forholder mig bare til hvad TDC melder ud på deres hjemmeside,
udfra en formodning om at oplysningerne på siden er korrekte.

Mine egne erfaringer som TDC kunde er temmeligt triste. Det
generelle indtryk de efterlod mig med, var at nørder som jeg, der
fx. kan lide at læse usenet, ragede dem en skid, så længe "hr. og
fru Danmark" kunne surfe og følge med i Big Brother, så var alt i
den skønneste orden. Listen er lang og går helt tilbage til
dengang jeg var sysop og drev BBS...

Så købte de en ProAccess på jobbet og den har fungeret relativt
problemfrit. Det irriterer mig dog at jeg ikke selv har lov at
ændre portmappings, det vil TDC have en tusse for at gøre for
mig.. Igen, hvis man vil noget andet og lidt mere end
gennemsnittet, så kan man rende og hoppe..

Min erfaring fra at drive en mailserver er, at størstedelen af den
spam og de orme jeg får fra danske ipnumre kommer fra TDC's
ip-range. Det er i og for sig forståeligt nok, eftersom TDC sidder
på langt størstedelen af kunderne. Min erfaring med at rapportere
spam og vira til TDC's abuse afdelinger er, at det ikke nytter en
skid. Tre uger efter man rapporterer en orm, vælter det stadig ind
med angreb fra det pågældende ipnummer..

Herefter kigger jeg i supportgrupperne på det danske usenet. Hver
gang du hører om en der forsøger at geninstallere sin windows, men
får maskinen lukket automatisk ned under installationen, er det
sikkert som amen i kirken at det er en TDC kunde der har
problemet. Hver gang man hører om en der ikke kan afsende emails
pga. en blockliste er det også stortset altid en TDC kunde.

Tilsæt så det, at jeg aldrig har set en TDC reklame med en
fantastisk pris, hvor der ikke også var en * med henvisning til
noget småt hvor der står at man skal købe alt muligt ekstra for at
få den "billige" pris - så ikke engang prisen kan de konkurrere
på..

Alt i alt er min personlige holdning at jeg til enhver tid vil
fraråde folk at handle med TDC. Det er dog ikke noget jeg
"prædiker", for det er folks eget valg hvor de vælger at bruge
deres penge.

I tråden her giver Jane udtryk for at hun ikke er helt tilfreds
med de begrænsninger TDC sætter hende, dels kan hun ikke få TDC's
nye smtp til at fungere og dels bliver hun stillet i udsigt at det
kan være slut med at poste med en emailadresse der ikke er TDC's
(om det så er korrekt eller ej skal jeg ikke kunne sige). Da hun
så snakker om at æbleskrog's smtp ikke virker, kan jeg vælge at
ignorere det og lade hende selv hitte ud af tingene, eller jeg kan
vise mig fra min hjælpsomme side og linke til en mulig årsag til
at hun ikke kan få hul igennem til æbleskrog's smtp. Hvis Jane
reelt er træt af TDC's måde at køre tingene på, mener jeg det er
absolut fornuftigt at råde hende til at søge andre græsgange - jeg
har selv skiftet græsgange fordi jeg var træt af TDC og jeg har
ikke et sekund fortrudt mit skift...

--
Hygge..
Thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 25-07-04 19:07

> [...]

> Cybercity, fremsætte forslag om at spærre for deres kunders brug
> af port 25 og gøre det tvungent at skulle bruge Cybercitys SMTP.

- Nej, men det er information der er kommet fra TDC i samme ombæring
som beskeden om at asmtp blevet begrænset til TDC's domæne. Så nu må
du selv om om du vil tro på det eller eller. Jeg tror nemlig begge
udtalelser er falske.

> Jamen det er da herligt at det ikke forholder sig sådan som TDC
> melder ud på deres hjemmeside, det ville dælme også være en
> gakket måde at gøre tingene på..

- Du er underlig. Jeg har endda givet dig ret i lige præcis dette,
men det kunne du heller ikke acceptere. Kan du bestemme dig?

> Jeg forholder mig bare til hvad TDC melder ud på deres
> hjemmeside, udfra en formodning om at oplysningerne på siden er
> korrekte.

- Men du ynder også at sidde og benægte alt andet information der
kommer ind fra siden. Hvorfor? hvorfor er det så sjovt at male fanden
på væggen? Slap dog af og se hvad der sker.

> [...]
> var alt i den skønneste orden. Listen er lang og går helt
> tilbage til dengang jeg var sysop og drev BBS...

- LOL! Så du tror stadig at det var pga. af Big Brother at
news.tele.dk ikke kunne følge med? Du mener de snuppede båndbredden
fra pr0n grupperne. Du er velinformeret må man sige. Er du desuden
blevet glad for CC som news udbyder. Hører de har fremragende
nyhedsservere derovre (fnis).

> [...]
> mig.. Igen, hvis man vil noget andet og lidt mere end
> gennemsnittet, så kan man rende og hoppe..

- Det med portmappings står i kundevilkårene. Det kan umuligt have
overrasket dig.

> [...]
> ikke nytter en skid. Tre uger efter man rapporterer en orm,
> vælter det stadig ind med angreb fra det pågældende ipnummer..

- Så det irriterer dig at TDC nu endelig vil gøre noget ved sagen?
Hmmm..

> [...]
> windows, men får maskinen lukket automatisk ned under
> installationen, er det sikkert som amen i kirken at det er en

- Fatter jeg til gengæld minus af alt det der? Problemer med Win
Installation... TDC's net?!

> Hver gang man hører om en der ikke
> kan afsende emails pga. en blockliste er det også stortset altid
> en TDC kunde.

- Det har du så ret i!

> [...]
> noget småt hvor der står at man skal købe alt muligt ekstra for
> at få den "billige" pris - så ikke engang prisen kan de

- Præcis som alle andre. (Også CC)

> [...]
> fraråde folk at handle med TDC. Det er dog ikke noget jeg
> "prædiker", for det er folks eget valg hvor de vælger at bruge

- Det er dog ikke noget du prædiker. Aha.. Synes ellers du har gjort
en pæn indsats.

> I tråden her giver Jane udtryk for at hun ikke er helt tilfreds
> med de begrænsninger TDC sætter hende, dels kan hun ikke få
> TDC's nye smtp til at fungere

- Jo. Hun kan bare bruge den rigtige udgående server, og ikke den som
har den begrænsning som hun ikke ønsker.

> og dels bliver hun stillet i
> udsigt at det kan være slut med at poste med en emailadresse der
> ikke er TDC's (om det så er korrekt eller ej skal jeg ikke kunne
> sige).

- Men det gør du så alligevel.

> [...]
> tingene, eller jeg kan vise mig fra min hjælpsomme side og linke
> til en mulig årsag til at hun ikke kan få hul igennem til

- Som den alment kendte port 25 problematik?

> [...]
> til at søge andre græsgange - jeg har selv skiftet græsgange
> fordi jeg var træt af TDC og jeg har ikke et sekund fortrudt mit

- Indtil videre kan Jane få det til at køre præcist som hun vil, og
jeg ser ingen grund til at "hjælpe" hende med at finde en ny udbyder.

EOD.

--
Palle Jensen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 25-07-04 19:18

Palle Jensen skrev:

> Thomas Strandtoft:

> - Det med portmappings står i kundevilkårene. Det kan umuligt
> have overrasket dig.

Der står også at man har mulighed for at bruge og opsætte sin
egen router, de koster jo ikke alverden idag (med mindre det er
til nogle heftige linier).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 21:43

Palle Jensen wrote:

> [...]
> som beskeden om at asmtp blevet begrænset til TDC's domæne. Så nu må
> du selv om om du vil tro på det eller eller. Jeg tror nemlig begge

Jeg er i bund og grund ligeglad da jeg ikke er TDC kunde og
problemstillingen ikke berører mig. Hvis vi nu skal holde os til
emnet for tråden her, hvilken gavn har Jane så af at du *tror*
noget??

> - Du er underlig. Jeg har endda givet dig ret i lige præcis dette,
> men det kunne du heller ikke acceptere. Kan du bestemme dig?

Hvad er det i ordene "det er da herligt" du ikke forstår?
Ovenstående er ikke skrevet ironisk, jeg mener virkelig, at jeg
håber du har ret i din formodning om at det der står på TDC
hjemmeside om spærring af port 25 er ukorrekt.

> - Men du ynder også at sidde og benægte alt andet information der
> kommer ind fra siden. Hvorfor? hvorfor er det så sjovt at male fanden
> på væggen? Slap dog af og se hvad der sker.

Hvad er det helt præcis du mener jeg benægter? Det link jeg sendte
var fulgt op af et forbehold "Hvis ellers linket her har noget på
sig, så..", det er sgu ikke en benægtelse. Til gengæld ser jeg dig
benægte en del af de ting der bliver skrevet her i tråden, samt de
ting der kan læses på TDC's hjemmeside - måske det var på tide at
spille bolden over til dig og bede dig om at begynde at
dokumentere dine påstande?? Beklager tonen, men jeg gider sgu ikke
høre på pis om at jeg digter og benægter..

> [...]
> fra pr0n grupperne. Du er velinformeret må man sige. Er du desuden
> blevet glad for CC som news udbyder. Hører de har fremragende

Big Brother og usenet er ikke omdrejningspunktet.
Omdrejningspunktet er/var, er hvis man vil noget andet end alm.
surfing, så er TDC generelt ligeglade. Den dag TDC's DNS servere
går i sort og hr og fru danmark ikke kan surfe og email'e, så skal
TDC nok få fingeren ud, men indtil da er det ren Tornerose og "Vi
arbejder på sagen" uden at der sker en bjælde..

> - Det med portmappings står i kundevilkårene. Det kan umuligt have
> overrasket dig.

Har jeg skrevet at det overraskede mig, jeg brugte ordet
"irriterer"..

> - Så det irriterer dig at TDC nu endelig vil gøre noget ved sagen?
> Hmmm..

Nej, det irriterer ikke mig, men det irriterer åbenbart Jane siden
hun har startet tråden.

> - Fatter jeg til gengæld minus af alt det der? Problemer med Win
> Installation... TDC's net?!

Hvorfor tror du folk oplever problemerne med deres installationer?
Fordi TDC synes det er fed kundepolitik at efterlade deres adsl
kunder med en pivåben forbindelse, så når kunderne forsøger at
opdatere deres installation fra windowsupdate ryger det hele på
gulvet. Laver man eksakt samme windows installation fra en CC
eller Tiscali leveret adsl, så er der en router der forhindrer
ormene i at ramme folks maskiner og giver dem mulighed for at nå
at opdatere deres systemer..

> - Præcis som alle andre. (Også CC)

Da jeg skrev kontrakt med CC var der ret klare linier, det kostede
oprettelse og herefter et fast månedsgebyr. Hos TDC forudsætter et
adsl abonnement at man samtidigt har et telefonabonnement hos TDC.

Hvis du sammenligner
<http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bre_priser> og
<http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/priser_og_produkter/>,
så vil du se at TDC's løsninger generelt er lidt billigere end
CC's tilsvarende, MEN TDC's betingelser siger bl.a. "Du skal have
et fastnet abonnement for at få Bredbånd." som koster 119 kr. pr.
måned
<http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_tele_fast_pris>.
Cybercity er ligeglade med om du har fastnettelefon, de
interesserer sig kun for om der er lagt kabler ind til bopælen.
Altså, husk at du skal lægge 119 kroner til de bredbåndspriser du
finder på TDC's side..

> - Det er dog ikke noget du prædiker. Aha.. Synes ellers du har gjort
> en pæn indsats.

Jeg skrev: "Hvis
<http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048> ellers har
noget på sig, så kommer du ikke til at kunne bruge æbleskrog.dk's
smtp.. Jeg tilslutter mig Mortens forslag.." Det er ikke at
prædike..

Herefter kalder du mit forslag vanvittigt og derfor bruger jeg
tiden på at forklare dig hvorfor jeg skrev det jeg skrev, det er
heller ikke at prædike. Det er dig der bringer mit forhold til TDC
på bane.

> - Jo. Hun kan bare bruge den rigtige udgående server, og ikke den som
> har den begrænsning som hun ikke ønsker.

Hvad så med at bruge krudtet på at forklare Jane hvordan hun gør,
fremfor at rette på Morten og mig? Den bedste måde at vise at
Morten og jeg tager fejl er at hjælpe Jane med at løse problemet.
Det tætteste du er kommet på at hjælpe Jane til noget brugbart er:

> [...]
året ud, eller indtil man har lavet en løsning hvor det er
valgfrit om man bil have den begrænsning som I referer til."

Nej, det gør jeg ikke.

Der er i tråden her blevet postet følgende link
<http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_mail_opsaet_prog_61392>
hvor der bl.a. står: "Ændringen indebærer desuden, at mailadressen
man sender fra, skal høre til abonnementet. Det betyder, at man
ikke kan anvende en
mailadresse fra arbejdet, et andet internetabonnement, hotmail
e.lign. som sin afsenderadresse.". Jeg ved du er uenig i sandheden
af det der står i linket, men kan du give mig ret i at linket og
kommentaren fra linket er blevet postet her i tråden? Mens vi
venter på at finde ud af om din version eller den der står i
linket er den korrekte, mener jeg det er rimeligt at sige at "det
er blevet stillet i udsigt at det kan være slut med at poste med
en emailadresse der ikke er TDC's".

Efterfølgende skriver jeg at jeg ikke ved om det der står i linket
er korrekt, men alligevel skal jeg høre fra dig at jeg siger
hvordan det er..

> - Som den alment kendte port 25 problematik?

Ja.

> - Indtil videre kan Jane få det til at køre præcist som hun vil, og
> jeg ser ingen grund til at "hjælpe" hende med at finde en ny udbyder.

Hvad så med at gøre dig nyttig og forklare hende hvordan hun løser
de problemer hun har med at sende mails??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jane

Dato : 26-07-04 07:30

Thomas Strandtoft skrev i <news:4103EDC7.5DDA8B80@carftp.com>:

> så snakker om at æbleskrog's smtp ikke virker, kan jeg vælge at
> ignorere det og lade hende selv hitte ud af tingene, eller jeg kan

Da jeg oprindeligt i denn tråde godt kunne bruge min
smtp tænker jeg nu - kan jeg på nogen måde undersøge
hvad der er grunden til den er død nu? Om det er TDC
der har lukket døren for mig (så jeg skal brokke mig
til dem) eller om det er serveren som er hmn faldet i
søvn? Gerne fut mig videre til whatever gruppe den
slags er relevant i - jeg skal nok følge med.

Jane - træt af smtp problemer
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-07-04 20:53

Jane wrote:

> [...]
> søvn? Gerne fut mig videre til whatever gruppe den
> slags er relevant i - jeg skal nok følge med.

Du skal have fat i vedkommende der administrerer æbleskrogs smtp.

Du kan på forhånd udføre følgende tre punkter:

1) Gå ind på <http://www.myip.dk/> og noter hvad dit ipnummer er.
2) Forsøg endnu en gang at kontakte æbleskrogs smtp.
3) Noter dato og tidspunkt for hvornår du udførte 2)

Hvis du oplyser disse tre ting sammen med din henvendelse, gør du
det nemmere for æbleskrogs administrator at søge i logfilerne
efter en forklaring.

Hvis nu æbleskrogs administrator ikke kan se dit forsøg i
logfilerne, så er det fordi trafikken aldrig nåede frem. Det kan
enten være fordi TDC har spærret for trafikken eller fordi du har
fået tastet et eller andet forkert ind i opsætningen af dit
mailprogram.

Håber det får hul på bylden..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jane

Dato : 27-07-04 08:14

Thomas Strandtoft skrev i <news:41056104.76036D0D@carftp.com>:

> Du skal have fat i vedkommende der administrerer æbleskrogs smtp.

Ifølge Cliche er der ikke en smtp server. Suk.
Altså ingen administrator vil jeg tro?

> Håber det får hul på bylden..

Er bange for den har fået koldbrand. Men tak for forsøget.

Jane - ked af at mangle smptp serveren
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Jane

Dato : 26-07-04 07:23

Thomas Strandtoft skrev i <news:41035203.D65B01A@carftp.com>:

> Hvis <http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048> ellers

Tak for dit svar.
Grrrr! Nu bliver jeg altså sur på TDC.
Det vil jeg ikke finde mig i.

Jane - arrig på TDC
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 26-07-04 09:41

Den 26 jul 2004 mumlede Jane noget i denne stil:

> Tak for dit svar.
> Grrrr! Nu bliver jeg altså sur på TDC.
> Det vil jeg ikke finde mig i.
>
> Jane - arrig på TDC

Hvorfor kan du ikke bare bruge smtp.mail.dk ??

--
Palle Jensen

Fra : Jane

Dato : 26-07-04 11:29

Palle Jensen skrev i <news:Xns95326CA3030D7Chewbacca@62.243.74.163>:

> Hvorfor kan du ikke bare bruge smtp.mail.dk ??

Så skal jeg jo pille ved opsætningen hver eneste gang
jeg skifter udbyder hvis jeg eksempelvis går på biblioteket
eller bruger min mors computer når jeg er på besøg der.

Jane - syntes det er sjovere med egen smtp
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Gevaldi

Dato : 26-07-04 13:32

Jane skriblede:

> Så skal jeg jo pille ved opsætningen hver eneste gang
> jeg skifter udbyder hvis jeg eksempelvis går på biblioteket
> eller bruger min mors computer når jeg er på besøg der.

Ja, det var jo så dagens vittighed.

--
/Gevaldi

Fra : Jane

Dato : 26-07-04 14:07

Gevaldi skrev i <news:4104f9d3$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> Ja, det var jo så dagens vittighed.

Tja det må du da selv om. Jeg kan bare godt lide
at lave mine egne programmer i fritiden når jeg
keder mig, hver har vel sine særheder?

Jane - tager sine egne programmer med på cd
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Gevaldi

Dato : 26-07-04 14:36

Jane skriblede:
> Jane - tager sine egne programmer med på cd

Jane - som er ved at være et *skrog*
at høre på.

--
/Gevaldi

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-07-04 15:00

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev:

> Jane - som er ved at være et *skrog*
> at høre på.

Hvad er *dit* problem?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-07-04 15:30

Morten Bjergstrøm skrev:

>Hvad er *dit* problem?

At Jane delvis skriver noget vrøvl?

Som f.eks.:
»Så skal jeg jo pille ved opsætningen hver eneste gang
jeg skifter udbyder hvis jeg eksempelvis går på biblioteket
eller bruger min mors computer når jeg er på besøg der.«

Hos sin mor kan hun selvf. godt sætte et mailprogram op med en
vilkårlig smtpserver, men det kan hun da forhåbentlig ikke på et
bibliotek.
--
Knud

Fra : Gevaldi

Dato : 26-07-04 15:31

Knud Gert Ellentoft skriblede:

> At Jane delvis skriver noget vrøvl?

Godt Knud, du forstod min pointe.

Jeg syntes både Jane og Morten Bjergstrøm
er ude i en hetz imod TDC og deres asmtp
uden egentlig at de ved en pind om hvad det
ender ud i, men det får de så skrevet stolper
op og ned om.
At TDC har informeret om deres tiltag betyder
jo ikke at den information også bliver det
endegyldige udfald, der kan jo nå at ske meget
når TDC finder ud af hvor bøvlet det blir' for
deres kunder.

Så den tid den sorg.

--
/Gevaldi

Fra : Hans

Dato : 26-07-04 16:23

Gevaldi wrote:

> Så den tid den sorg.

Lad os nu se om du er lige så positiv når du ikke længere kan bruge din
Hotmail.

Hans

Fra : Gevaldi

Dato : 26-07-04 16:11

Hans skriblede:

> Lad os nu se om du er lige så positiv når du ikke længere kan bruge
> din Hotmail.

Og du mener de to ting hænger sammen :)

--
/Gevaldi

Fra : Hans

Dato : 26-07-04 17:10

Gevaldi wrote:
> Hans skriblede:

> Og du mener de to ting hænger sammen :)

Det kommer helt an på om du mener positiv <> Hotmail eller Hotmail <> Asmtp.

Det første er selvfølgelig helt op til dig, men det sidste sker med mindre
TDC vågner op, og erkender at denne Anders And aktion er noget af det mest
tåbelige de nogensinde har præsteret. Alle de gode privatkunder med egne
domæner og servere vil da øjeblikkelig storme over til andre udbydere, der
ikke har planer om samme begrænsninger.

Uanset om det er gætværk eller ej, må vi forholde os til tekstindholdet på
TDC's supportside, og den er på ingen måde tvetydig, om så du læser den på
hovedet eller bagfra. Jeg kan ikke forestille mig at den er ment som et
oplæg for at finde ud af hvor stor paddehatteskyen bliver når kunderne læser
den, og så efterfølgende brodere videre på en løsning som vil blive noget
mere fleksibel.

Jeg er ikke TDC kunde og kan i princippet være ligeglad, men desværre er
flere af mine venner TDC kunder, og de vil havne i den situation, hvor de
skal finde serverplads andre steder, og måske leve med webmail til deres
domæner, så derfor bliver jeg involveret uanset hvad.

Hans

Fra : Gevaldi

Dato : 26-07-04 17:23

Hans skriblede:

> Det kommer helt an på om du mener positiv <> Hotmail eller Hotmail <>
> Asmtp.

Nu har jeg klippet en del af dit indlæg væk og
årsagen er at jeg bare vil svare:

Man bruger ikke hverken smtp eller asmtp når
man sender til newsgroups og det er der jeg
bruger min hotmail og ofir adresse.

Så jeg kan godt bruge min hotmail og det var
derfor jeg satte en "smiler" da jeg spurgte om
de to ting hænger sammen og *det gør de ikke*

--
/Gevaldi

Fra : Hans

Dato : 26-07-04 17:36

Gevaldi wrote:
> [...]
>
> Så jeg kan godt bruge min hotmail og det var
> derfor jeg satte en "smiler" da jeg spurgte om
> de to ting hænger sammen og *det gør de ikke*

Se - Den er feset ind på lystavlen, men i en situation hvor du skal besvare
en e-mail sendt til din Hotmail, bliver du så nødt til at svare med en anden
adresse, hvis der ikke er mulighed for webmail. Det kommer du ikke udenom,
med mindre det er helt forbudt at sende e-mails til dig fra en nyhedsgruppe.

Hans

Fra : Gevaldi

Dato : 26-07-04 17:47

Hans skriblede:

> [...]
> svare med en anden adresse, hvis der ikke er mulighed for webmail.
> Det kommer du ikke udenom, med mindre det er helt forbudt at sende

OK, men hva' er det nu lige Hotmail er, er
det ikke en slags Webmail

Sender du en email fra en ng til mig, ja så
kommer den slet ikke til min Hotmail adr.
men finder du vel ud af hen af vejen :)

--
/Gevaldi

Fra : Madsen

Dato : 26-07-04 18:30

Gevaldi wrote:
> Hans skriblede:

> OK, men hva' er det nu lige Hotmail er, er
> det ikke en slags Webmail

Ja og nej
Du kan også anvende følgede metode, virker også på OE

http://help.msn.com/!data/da_dk/data/MSN_Hotmail_PIMv9_FAQ.its51/$content$/PIM_PROC_HMOutlook.htm

Den vil blive vist på samme måde som en IMAP koto.

> Sender du en email fra en ng til mig, ja så
> kommer den slet ikke til min Hotmail adr.
> men finder du vel ud af hen af vejen :)

Falsk?
--
Hilsen Madsen

Fra : Gevaldi

Dato : 26-07-04 18:39

Madsen skriblede:

> [...]
>
> Den vil blive vist på samme måde som en IMAP koto.

Se det viste jeg jo godt, men de fleste bruger
Hotmail via web, men jeg bruger PopTray til
at hente Hotmail med.

> Falsk?

Næ, hvad for dig til at tro det.

--
/Gevaldi

Fra : Madsen

Dato : 26-07-04 19:32

Gevaldi wrote:
> [...]
>
> Se det viste jeg jo godt, men de fleste bruger
> Hotmail via web, men jeg bruger PopTray til

Kender det ikke.

> Næ, hvad for dig til at tro det.

Lyder som at du ikke modtager noget, men det kan også være hard opsat filter

Fra : Gevaldi

Dato : 26-07-04 19:44

Madsen skriblede:

> Kender det ikke.

Tjekker post på alle mine pop3 konti og med et
AddOn også på min hotmail.
http://www.poptray.org/ så kan jeg slette spam
direkte på serveren inden jeg åbner mit mail prg.
og endda skimme andre mail igennem uden at
åbne dem.

> Lyder som at du ikke modtager noget, men det kan også være hard opsat
> filter

Ja, filteret er så "stramt" at det kun er dem der
står i adressebogen der slipper igennem.
Nu er den heller ikke min hotmail adresse der
vil modtage noget hvis du vælger "Besvar" i
nyhedsgrupperne, men min Ofir konto og så
skal der endda lidt tilrettelse til.

--
/Gevaldi

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-07-04 20:43

> [...]

> er ude i en hetz imod TDC og deres asmtp
> uden egentlig at de ved en pind om hvad det
> ender ud i, men det får de så skrevet stolper

Hvor mange gange skal jeg skrive, at jeg henholder mig til, hvad TDC
officielt har meldt ud?

> At TDC har informeret om deres tiltag betyder
> jo ikke at den information også bliver det
> endegyldige udfald, der kan jo nå at ske meget
> når TDC finder ud af hvor bøvlet det blir' for
> deres kunder.

Tja....

> Så den tid den sorg.

Ja det er jo det TDC siger. Men det er en ren sovepude. TDCs tiltag må,
skal og bør kritiseres så meget som muligt når det er relevant. En
sådan kritik kan under ingen omstændigheder betegnes som en hetz i og
med, at der er tale om en kritik af en officiel melding fra TDC.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jane

Dato : 26-07-04 16:45

Knud Gert Ellentoft skrev i

> Hos sin mor kan hun selvf. godt sætte et mailprogram op med en
> vilkårlig smtpserver, men det kan hun da forhåbentlig ikke på et
> bibliotek.

Og jeg kan ikke tage en cdrom med på et bibliotek med et program
på tror du?

Jane - stærk nok til at bære en cd-rom
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-07-04 17:50

Jane skrev:

>Og jeg kan ikke tage en cdrom med på et bibliotek med et program
>på tror du?

Tvivler på, at du kan koble op på en smtpserver fra en cd.

Hvis du får lov til (og mulighed for) at installere noget på en
bibliotekscomputer, så er bilbliotekets itsikkerhed under al
kritik.

Svaret er ganske enkelt, det du ønsker bør ikke være muligt fra
en offentlig tilgængelig pc.

Hvis man har ønske om at kunne poste en offentlig maskine, så er
løsningen at bruge webmail.
--
Knud

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-07-04 22:05

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Tvivler på, at du kan koble op på en smtpserver fra en cd.

Hvad skulle problemet være i det, det er i princippet bare at
snuppe telnet med på en cd.

> Hvis du får lov til (og mulighed for) at installere noget på en
> bibliotekscomputer, så er bilbliotekets itsikkerhed under al
> kritik.

Hvem snakker om at installere softwaren på bibliotekets computer??
Der findes software der kan køre direkte fra en cdrom.

> Svaret er ganske enkelt, det du ønsker bør ikke være muligt fra
> en offentlig tilgængelig pc.
>
> Hvis man har ønske om at kunne poste en offentlig maskine, så er
> løsningen at bruge webmail.

Svaret er ganske enkelt at du og Gevaldi bør træne at tænke i
utraditionelle baner..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 26-07-04 23:13

In <410571EB.9D57C8E9@carftp.com> Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> writes:

>Hvad skulle problemet være i det, det er i princippet bare at
>snuppe telnet med på en cd.

Det er skidt, hvis sikkerheden er saa daarlig at den tilader at folk
kan koerer programmet fra cd'en.

/Martin

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-07-04 23:47

Martin Moller Pedersen wrote:

> Det er skidt, hvis sikkerheden er saa daarlig at den tilader at folk
> kan koerer programmet fra cd'en.

Tjaae, det er vel ikke meget værre end den mangel på "sikkerhed"
der ligger i at folk kan skovle alt muligt skummelt ned fra
internettet??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 27-07-04 06:40

In <410589E6.859B7433@carftp.com> Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> writes:

>Tjaae, det er vel ikke meget værre end den mangel på "sikkerhed"
>der ligger i at folk kan skovle alt muligt skummelt ned fra
>internettet??

Jo, det er iorden sikkermaessig at folk kan download
men de maa ikke kunne udfoere programmer, som ikke er godkendt af biblioteket.

Mvh
Martin

Fra : Jane

Dato : 27-07-04 08:12

Martin Moller Pedersen skrev i <news:ce4pr3$4cu$2@news.net.uni-c.dk>:

> Jo, det er iorden sikkermaessig at folk kan download
> men de maa ikke kunne udfoere programmer, som ikke er godkendt af
> biblioteket.

Orv så skulle degodt nok have travlt på biblioteket med
at godkende alle de cd-rom spil som ungerne leger med?

Jane - ikke voldsomt imponeret over bibliotekarer
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Jane

Dato : 27-07-04 08:11

Knud Gert Ellentoft skrev i <news:qadag0dh3o5aj4goeuj7tihef28o53g4q7
@dtext.news.tele.dk>:

> Tvivler på, at du kan koble op på en smtpserver fra en cd.

Ævs da. Hvorfor?

> Hvis du får lov til (og mulighed for) at installere noget på en

Ja det er da derfor jeg skal have et program som kan køre
fra cd netop fordi jeg ikke skal installere noget.

> Svaret er ganske enkelt, det du ønsker bør ikke være muligt fra
> en offentlig tilgængelig pc.

Tja jeg kan ikke se hvis de tilalder webmail hvorfor de så
ikke også kunne tillade at jeg kørte et program fra en cd-rom?

Jane - ikke tilhænger af webmail
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-07-04 15:56

Jane skrev:

>Tja jeg kan ikke se hvis de tilalder webmail hvorfor de så
>ikke også kunne tillade at jeg kørte et program fra en cd-rom?

Der er da stor forskel på, at kunne køre et program og så kunne
gå ind på en hjemmeside.

Men det bliver bare en trampen frem og tilbage, så EOD fra mig i
denne tråd.
--
Knud

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-07-04 22:00

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hos sin mor kan hun selvf. godt sætte et mailprogram op med en
> vilkårlig smtpserver, men det kan hun da forhåbentlig ikke på et
> bibliotek.

Prøv nu lige at læse lidt indenad inden I bliver for kvikke i
bemærkningen. Jane siger hun har sine programmer på en cd med
rundt. Hvis nu hun har fundet et mailprogram der kan køre direkte
fra cd'en, så er det faktisk skidesmart at bruge en smtp server
som æbleskrogs. Det betyder at uanset hvor hun er, kan hun ploppe
cd'en i og læse sin mail uden at skulle rode med hverken opsætning
eller installation. Hvis TDC forhindrer Jane i at bruge æbleskrogs
smtp, så er det netop at hun kommer ud i opsætningsbøvl, hvor hun
skal tilpasse opsætningen til TDC's smtp når hun er på et TDC
ipnummer og en fremmed smtp når hun er ude.

Det er ikke alle mailklienter der forlanger en intim
sammensmeltning med windows for at fungere, der findes faktisk
klienter der kan køre uden at være installeret på harddisken og
det åbner muligheden for at bruge programmet fx. fra et bibliotek.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-07-04 22:33

Thomas Strandtoft skrev:

> [...]
>klienter der kan køre uden at være installeret på harddisken og
>det åbner muligheden for at bruge programmet fx. fra et bibliotek.

Det er jo den perfekte måde, at blive spamdistributør på.
--
Knud

Fra : Hans

Dato : 26-07-04 22:44

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det er jo den perfekte måde, at blive spamdistributør på.

Det forudsætter selvfølgelig man har lov til at bruge smtpserveren, for
ellers er der jo tale om et åbent relæ.

Hans

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 26-07-04 23:14

In <41057afd$0$35877$14726298@news.sunsite.dk> "Hans" <email@kvik.org.invalid> writes:

>Det forudsætter selvfølgelig man har lov til at bruge smtpserveren, for
>ellers er der jo tale om et åbent relæ.

Og der er jo aabne-relays nok i verden, saa det er kun godt hvis bibliotekets
computere har lukket for port 25 til andre steder end f.x. TDC.

/Martin

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-07-04 23:43

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det er jo den perfekte måde, at blive spamdistributør på.

Da kun hvis æbleskrog tillader Jane at poste uden at identificere
sig selv. Biblioteket skal naturligvis ikke have en åben smtp
kørende, med mindre de har 100% check på hvem der bruger
maskinerne på de forskellige tidspunkter.. Hvis en eller anden
knude ude på internettet har et åbent mail relay kørende og Jane
(eller en anden) benytter en cdrom og bibliotekets anonymitet til
at spamme gennem det åbne relay, så er det da ikke biblioteket der
skal klandres, men knuden der driver den åbne smtp..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jane

Dato : 27-07-04 08:16

Knud Gert Ellentoft skrev i <news:u3uag050551h449535a7njeu6stsmpefa7
@dtext.news.tele.dk>:

> Det er jo den perfekte måde, at blive spamdistributør på.

Tja, webhotellet kunne jo bare kræve identificering med
password så kun ejeren af et domæne kunne bruge smtp'en,
så skulle det vel ikke være et problem at stoppe et domæne
der spammede?

Jane - ser ingen problemer
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Hans

Dato : 27-07-04 16:48

Jane wrote:
> [...]
> password så kun ejeren af et domæne kunne bruge smtp'en,
> så skulle det vel ikke være et problem at stoppe et domæne

Så ser du godt nok ikke ordentligt efter.

Jeg var lige en tur forbi æbleskroget, og sørme om du ikke skriver at du
ingen mailkonto har oprettet på dit domæne.

Hvordan i alverden vil du have at Cliches server skal kendes ved dig, hvis
du ikke kan logge på med en godkendt pop3 session?

Blokeret fra TDC's side eller ej, kan du ikke køre en smtp-session hos
Cliche uden at serveren har godkendt dig ved tilgang til din mailkonto.
Ellers var deres smtp-server jo et stort åbent relæ.

Hans

Fra : Jane

Dato : 27-07-04 21:53

Hans skrev i <news:4106793d$0$35871$14726298@news.sunsite.dk>:

> Jeg var lige en tur forbi æbleskroget, og sørme om du ikke skriver at
> du ingen mailkonto har oprettet på dit domæne.

Det forhindrer mig da ikke i at have en enkelt hemmelig
eller oprette en...

> Hvordan i alverden vil du have at Cliches server skal kendes ved dig,
> hvis du ikke kan logge på med en godkendt pop3 session?

Eftersom jeg har svaret i tråden tidligere at jeg har prøvet
og at pop3 virker fint såeh...

Jane - ingen po3 problemer
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-07-04 18:50

Palle Jensen <palle.jensen@tiscali.dk> skrev:

> Ligeledes påstår de jo også at det ikke er meningen at det skal
> være som ovenstående, og at det bliver valgfrit, når asmtp bliver
> den eneste udgående server hos TDC.

Som jeg også har skrevet i den interne gruppe vil jeg holde mig til
hvad der officielt er udmeldt fra TDC. På den side jeg har henvist til
er det klart, hvad konsekvenserne vil være.

At en af dem, der har kontaktet TDC har fået at vide, at der ligefrem
skulle være prisnedsættelser i sigte på baggrund af tiltaget, det er så
langt ude, at resten af svaret fra TDC ikke kan anses som havende nogen
sandhedsværdi, der er værd at snakke om.

> Husk at nævn alle sider af sagen inden der piskes en (unødvendig)
> stemning op.

Hvad er væsentligt? En officiel udmelding fra TDC eller tilfældige
medarbejdere, der øjensynligt gætter?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-07-04 19:17

> [...]

> tiltaget, det er så langt ude, at resten af svaret fra TDC ikke
> kan anses som havende nogen sandhedsværdi, der er værd at snakke

- Jeg ved det. Det er også et lidt mere spændende svar ikke sandt?
Jeg synes ikke der er nogen grund til at piske den stemning op, når
der ikke er grund til det. Har du selv ringet til dem? Hvad sagde de
der?

- Det jeg mener er at du tydeligvis tillægger de svar som er i TDC's
favør større sandhedsværdi end dem som er i kundens? Selv efter mit
svar som kom fra hostmaster kørte diskussionen af sporet. Mit svar
som jo var positivt blev jo nærmest bare fejet væk... Ikke
interessant nok.

> Hvad er væsentligt? En officiel udmelding fra TDC eller
> tilfældige medarbejdere, der øjensynligt gætter?

- Du tillægger jo tydeligvis de beskeder stor værdi, som kommer fra
en kundesupport alligevel. Deuden er det jo ikke noget nyt at TDC's
formuleringer på deres eget website er uklare. Formentligt fordi det
ikke er teknisk personale som formulerer dem.

Alt hvad vi diskuterer er jo gisninger og dommedagsprofetier. Tror
bare ikke det bliver så slemt

--
Palle Jensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-07-04 09:36

> Hvis de dommedagsindlæg Morten ellers også refererer til holder så
> bliver det præcis de samme forhold hos de andre udbydere. Derfor
> giver de ingen mening at skifte udbyder.

Udbyderne har valgt at indgå i et samarbejde om at bekæmpe spam.
Spørgsmålet er hvor vidtgående det tiltag er. Et eller andet siger mig,
at TDC igen går meget længere end, hvad der har været tiltænkt. Der er
absolut ingen grund til at kræve, at afsenderadressen skal være en TDC
adresse for at kunne sende mail for at hindre spam. Her er indlogning
med brugernavn og password mere end rigeligt.

> Synes det er vanvittigt I sidder og anbefaler folk at skifte
> udbyder på baggrund af den nævnte side.

Den nævnte side er den officielle udmelding fra TDC. Du kan vel også
godt se, at det er overordentligt svært at tage det et par stykker har
fået at vide i telefonen i betragtning af det svar, der er blevet givet
til en (ikke dig), da TDC blev kontaktet.

Du har dog selvfølgelig ret i, at man ikke skal tage sorgerne på
forskud og der er ingen grund til at skifte udbyder lige nu. Men man
skal heller ikke lukke øjnene for, hvad TDC rent faktisk skriver og
lade de svar som nogle enkelte har fået fra TDC blive en sovepude. TDCs
tåbelige tiltag er noget, der bør og skal kommenteres.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 25-07-04 09:59

Den 25 jul 2004 mumlede Morten Bjergstrøm noget i denne stil:

> [...]
> afsenderadressen skal være en TDC adresse for at kunne sende
> mail for at hindre spam. Her er indlogning med brugernavn og

- Jamen jeg sidder skam også og holder et vågent øje, og bliver
rasende hvis det bliver som det står på den nævnte side. Jeg tror dog
i bund og grund at TDC evne til at kommunikere via deres supportside
igen har slået fejl. Det er jo ikke første gang de har skrevet noget
vrøvl der.

> [...]
> stykker har fået at vide i telefonen i betragtning af det svar,
> der er blevet givet til en (ikke dig), da TDC blev kontaktet.

- Helt enig. Men det jeg opponerede imod var faktisk at de folk der
havde fået en bekræftigelse på at det ville gå i den negative
retning, blev vægtet højere end dem (mig) som havde fået at vide det
ikke ville gå så skidt. Husk på: Da jeg ringede ind til kundesupport
startede damen også med at sige at det var helt rigtigt det som stod
på siden. Det var kun fordi jeg nægtede at købe det svar at hun gik
med til at opsøge noget teknisk personale (Efter hendes eget udsagn
postmaster).

> [...]
> skriver og lade de svar som nogle enkelte har fået fra TDC blive
> en sovepude. TDCs tåbelige tiltag er noget, der bør og skal

- Jeg synes klart man skal forholde sig til det de skriver. Synes
også det er dybt useriøst at TDC ikke tilpasser teksten på deres
hjemmeside. Jeg tror bare det er umuligt at komme i kontakt med nogle
bag muren af kundesupportere. Ja så kunne man lave en ekstra blads
sag ud af det, men det er nok lige voldsomt nok

--
Palle Jensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 18:42

Palle Jensen wrote:

> [...]
> i bund og grund at TDC evne til at kommunikere via deres supportside
> igen har slået fejl. Det er jo ikke første gang de har skrevet noget

Hvis nu det bliver sådan som der står på siden og du bliver
rasende, hvordan vil du så få udløb for det raseri?? Er det så
stadig vanvittigt at foreslå dig at bruge din ret som forbruger og
vælge at handle et andet sted?

> [...]
> bag muren af kundesupportere. Ja så kunne man lave en ekstra blads
> sag ud af det, men det er nok lige voldsomt nok

Prøv lige at læse hvad du selv skriver. Du snakker om at du
mangler kommunikation til et firma du frivilligt vælger at bruge
dine penge hos, det fatter jeg ikke en meter af at du gider stå
model til. At du ligefrem kan få tanken at du må via dagspressen
for at få dem i tale er da helt forrykt. Hvis jeg oplever den
slags ligegyldighed overfor mig som kunde, så bruger jeg mine
penge et andet sted fremover, sværere er det ikke og så er det
inderligt ligegyldigt om der er tale om internetopkoblinger eller
køb af fodtøj..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 25-07-04 18:52

> [...]

> rasende, hvordan vil du så få udløb for det raseri?? Er det så
> stadig vanvittigt at foreslå dig at bruge din ret som forbruger

- Jeg finder en løsning på problemet når problemet ER der. Jeg gider
ikke sidde og anbefale folk at skifte udbyder på baggrund af en
dårligt formuleret hjemmeside. Der er god grund til at tro at det
ikke kommer til at forholde sig som der står skrevet. Thats why. Det
er det hele humlem handler om. Min kommentar om hjemmesiden smed jeg
ind for at medgive Mortens irritation over at det er det eneste
officielle der er pt. er til rådighed.

> [...]
> penge et andet sted fremover, sværere er det ikke og så er det
> inderligt ligegyldigt om der er tale om internetopkoblinger

- Undskyld mig, men jeg synes du er tåbelig at høre på. Dog med
forbehold for at du har misforstået hele dynen.
Jeg snakker om dårlig kommunikation ja! Men jeg har ikke sagt at TDC
er en dårlig udbyder. Jeg er bestemt tilfreds med TDC på mange
punkter, men at man somme tider bliver nødt til at ringe derind og
spørge for at få en ordentlig forklaring er beklageligt.

--
Palle Jensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 22:15

Palle Jensen wrote:

> - Jeg finder en løsning på problemet når problemet ER der. Jeg gider
> ikke sidde og anbefale folk at skifte udbyder på baggrund af en
> dårligt formuleret hjemmeside.

Det gør jeg heller ikke. Jeg anbefaler skiftet udfra de erfaringer
jeg generelt har med TDC samt den kundepolitik TDC har kørt i
årevis. Den dårligt formulerede hjemmeside er blot endnu en grund
til at anbefale det.

> Der er god grund til at tro at det
> ikke kommer til at forholde sig som der står skrevet. Thats why. Det
> er det hele humlem handler om.

Som jeg allerede har skrevet, så er det glædeligt hvis du får ret
i den formodning, for hvis det ender med at være som der står på
TDC's hjemmeside, så er folk da ilde stedt..

> - Undskyld mig, men jeg synes du er tåbelig at høre på. Dog med
> forbehold for at du har misforstået hele dynen.

...og jeg synes du er en knold der hidser dig op over noget du tror
jeg mener frem for at forholde dig til det jeg rent faktisk
skriver, skal vi lade det gå lige op??

> [...]
> punkter, men at man somme tider bliver nødt til at ringe derind og
> spørge for at få en ordentlig forklaring er beklageligt.

Jeg har ikke noget problem med at du har det fint med din udbyder,
det undrer mig bare at du har det sådan når du giver udtryk for at
det der står på deres supportsider ikke holder OG de er svære at
få i tale på anden vis. På mig virker det som en form for
masochisme..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-07-04 09:40

> [...]

> Jeg synes ikke der er nogen grund til at piske den stemning op,
> når der ikke er grund til det. Har du selv ringet til dem? Hvad

Det har jeg svaret på i den interne gruppe. Der er der refereret
ihvertfald to forskellige svar. Hvor det du har fået lyder som det mest
seriøse. Men stadig to forskellige svar, der ikke harmonerer med den
officielle udmelding.

> - Det jeg mener er at du tydeligvis tillægger de svar som er i
> TDC's favør større sandhedsværdi end dem som er i kundens?

Nej. Jeg tillæger det som TDC har skrevet på deres hjemmeside en større
værdi end det de kan finde på at sige i telefonen - specielt når der
givet vidt forskellige svar i telefonen.

> Selv
> efter mit svar som kom fra hostmaster kørte diskussionen af
> sporet.

Det ved jeg da ikke. Det svar du fik er taget til efterretning. Men der
kom så endnu et referat fra en, der havde ringet til TDC, hvor der blev
sagt noget andet. På den baggrund er det meget svært at tro på andet
end, hvad der er meldt ud offentligt.

> [...]
> TDC's formuleringer på deres eget website er uklare. Formentligt
> fordi det ikke er teknisk personale som formulerer dem.

Men alligevel er konsekvensen af tiltaget blevet beskrevet endda meget
præcist.

> Alt hvad vi diskuterer er jo gisninger og dommedagsprofetier. Tror
> bare ikke det bliver så slemt

Det håber jeg da heller ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-07-04 09:42

> [...]

> at bruge en secure udgående server, men samtidig at teste og
> validere på afsenderadressen holder IMHO ikke en meter rent

Hvis TDC varsler tiltaget korrekt dvs. pr. brev er der nok ikke noget
at komme efter. Men hvis de ikke gør står TDC med en skidt sag. Man vil
dog næppe kunne få mere ud af det end mulighed for at opsige
abonnementet med dags varsel.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans

Dato : 25-07-04 12:51

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> at komme efter. Men hvis de ikke gør står TDC med en skidt sag. Man
> vil dog næppe kunne få mere ud af det end mulighed for at opsige

Hvis TDC gennemfører et så restriktivt brug af deres asmtp server, at det
kun kan lade sig gøre og bruge en valid TDC-adresse som afsender, betyder
det også at kunder med egne domæner ikke længere kan sende mail fra deres
opkobling. Der vil i mange tilfælde også være direkte tab forbundet hermed,
da de fleste webhoteludbydere ikke refunderer indbetalte ydelser. Samtidig
kan services som Gratisdns og tilsvarende tilbud ikke længere kunne bruges
på TDC's forbindelser. Jeg finder noget besynderligt at TDC er parat til at
afskive de kunder som der typisk ikke er problemer med, da de fleste i den
kategori har tjek på sikkerheden, blot for at få proppet alle andre ned i
den samme kasse, uagtet om den passer eller ej.

Som det også er nævnt andetsteds i tråden, er problematikken stadigvæk på
det indledende gættestadie, men at gå ud fra at alle kan nøjes med en 10MB
mailbox og i realiteten kun 1 mailadresse uden andre muligheder, er
simpelthen topmålet af arrogance overfor kunderne, for det vil blive
resultatet hvis TDC indfører en så restriktiv brug af asmtp som oplægget
indikerer.

Hans

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-07-04 19:07

> [...]
> at det kun kan lade sig gøre og bruge en valid TDC-adresse som
> afsender, betyder det også at kunder med egne domæner ikke længere

Det er netop det, der for mig er problemet. Jeg bruger ikke en TDC-
mailadresse og agter ikke at begynde på det. Jeg har mine egne domæner
med en langt større mailbox en TDC kan tilbyde og med fuldstændig
valgfrihed mht. oprettelse og nedlukning af mailadresser og jeg kan
have så mange ægte POP3 adresser som jeg måtte have lyst til.

> [...]
> fleste i den kategori har tjek på sikkerheden, blot for at få
> proppet alle andre ned i den samme kasse, uagtet om den passer

Ja det giver ikke megen mening. Jeg har en anelse om, at TDC kan tro,
at kunderne med det problem vil købe sig en fast IP til 10,-/måned for
at komme ud af problemet. En ganske fed fidus, hvis kunderne hopper på
den.

> [...]
> kunderne, for det vil blive resultatet hvis TDC indfører en så
> restriktiv brug af asmtp som oplægget indikerer.

Hvis TDC gør det, så er det åbenbart fordi TDC vil være Hr. og Fru
Danmarks selskab og kun Hr. og Fru Danmarks selskab. En sørgelig
udvikling og bestemt ikke noget der hverken er innovativt eller
fremtidssikret og noget, der kan vise sig meget lidt givtigt når
fastnettelefonien indenfor en overskuelig fremtid formentligt kan
forventes at være erstattet med IP-telefoni. Til den tid vil et
amputeret internetprodukt ikke være meget værd.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-07-04 08:10

> Tak for dit svar.
> Grrrr! Nu bliver jeg altså sur på TDC.
> Det vil jeg ikke finde mig i.

Skriv endelig til dem, naturligvis i god ro og orden , og gør dem
opmærksomme på problemet. Hvis de ikke er klar over problemet ender det
sikkert som beskrevet (med forbehold for det Palle har fået at vide ved
opkald til TDC).

--
Morten http://miljokemi.dk