The secret ingredient is salt
Fra : David Rasmussen

Dato : 22-07-04 10:11

Nu har jeg lavet wokmad ca. 1000 gange, og det smager altid bare af salt
eller af ingenting. Også selvom jeg har marineret kødet i masser af
olie, hvidløg, ingefær, lime/citron, soya, sukker etc. Når jeg smager
fjernøstlig mad på restauranter og lignende smager det altid så godt.
Hvad gør jeg galt? Kan I give jeres allerenkleste wokretter hvor intet
kan gå galt og hvor maden smager af andet end salt eller ingenting?

/David

Fra : Devast8or

Dato : 22-07-04 13:36

David Rasmussen wrote:
> [...]
> så godt. Hvad gør jeg galt? Kan I give jeres allerenkleste wokretter
> hvor intet kan gå galt og hvor maden smager af andet end salt eller

Kan det være fordi du bruger for meget soya?

Devast8or

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-07-04 14:21

Devast8or wrote:

> Kan det være fordi du bruger for meget soya?

Det var det jeg prøvede at antyde med salt eller ingenting: Hvis jeg
bruger mindre soya smager det bare af ingenting. Det er ikke _for_ salt
når jeg bruger soya. Det smager bare ikke rigtigt sjovt.

/David

Fra : Sp@cey

Dato : 25-07-04 00:23

> Det var det jeg prøvede at antyde med salt eller ingenting: Hvis jeg
> bruger mindre soya smager det bare af ingenting. Det er ikke _for_ salt
> når jeg bruger soya. Det smager bare ikke rigtigt sjovt.

Hehe det minder mig om vittigheden med to kanibaler der sidder og spiser en
klovn, hvorefter den ene spørger den anden "Sig mig, syntes du også det
smagte sjovt?"

--
Sp@cey

I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as
equals. - Winston Churchill

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-07-04 17:11

[David Rasmussen | Thu, 22 Jul 2004 11:11:29 +0200]

> [...]
>olie, hvidløg, ingefær, lime/citron, soya, sukker etc. Når jeg smager
>fjernøstlig mad på restauranter og lignende smager det altid så godt.

Tilgiv mig hvis jeg fornærmer dig, det er ikke min hensigt.

Restauranter køber ikke kød og grøntsager i det lokale supermarked, hvor
meget kød har været frosset et par gange og grøntsagerne blev plukket
grønne, for at kunne tåle lang transporttid.

Mange af de råvarer vi almindelige forbruger har tilgang til i et
supermarked, har ofte mindre smag end godt kød fra en god slagter og gode
grøntsager fra en god grøntsagshandler.

Det er i hvertfald én af mulighederne. Dette kan du tildels komplimentere
med at tilsætte hhv. kød og grøntsagskoncentrat (f.eks. Oscar).

En anden problemstilling er at der skal eventyrlig meget varme på, men i
ganske kort tid for at opnå den karameliserende effekt, uden at smagen koges
ud af ingredienserne - måske har du I dit eget køkken ikke mulighed for
samme høje vilde varmegrader?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 22-07-04 19:22

> [...]
> olie, hvidløg, ingefær, lime/citron, soya, sukker etc. Når jeg smager
> fjernøstlig mad på restauranter og lignende smager det altid så godt.

Hvis vi taler om den gennemsnitlige kineserrestaurant, så tror jeg ikke på,
at de bruger specielt fremragende råvarer. Men de bruger masser af
Mononatriumglutaminat - det såkaldte det tredie krydderi eller MSG.

MSG har fået ry for at være voldsomt usundt, men det har vist ikke noget på
sig, hvis man ikke tilhører den lille minoriet af folk, der er overfølsomme.
Så du kan jo prøve med et lille drys af det.

Ellers ved jeg ikke - jeg er heller ikke selv helt tilfreds med mine
anstrengelser med wokken, men jeg har tilskrevet det at jeg af hensyn til
min evigt slankende hustru sparer for meget på olien...

/Peter

Fra : Jette

Dato : 23-07-04 10:43

> [...]
> Hvad gør jeg galt? Kan I give jeres allerenkleste wokretter hvor intet
> kan gå galt og hvor maden smager af andet end salt eller ingenting?

Brug fx sesamolie (bruges som krydderi og tilsættes til sidst).

Fra : Klumse

Dato : 23-07-04 11:29

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> [...]
> Hvad gør jeg galt? Kan I give jeres allerenkleste wokretter hvor intet
> kan gå galt og hvor maden smager af andet end salt eller ingenting?

En oksekøds kraft (boullion) kommer jeg altid i når jeg laver wokmad.

//Klumse

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 12:31

> [...]
> Hvad gør jeg galt? Kan I give jeres allerenkleste wokretter hvor intet
> kan gå galt og hvor maden smager af andet end salt eller ingenting?

jeg bruger en blanding af oliven, sesam og peanut olie til at stege i,
kryderierne er bla hvidløg, ingefær, salt, sukker og hvad jeg har lyst til
fx karry/chili, også skal wokken være rygende varm, ingen man begynder og
ikke noget med at skrue ned undervejs, fuld knald på hele stege tiden, soya
kommes i til allersidst og der skal ikke særlig meget i. af kød bruger jeg
oftest kalkun eller kylling, og grønsager er babymajs, sukker ærter,
rød/grøn peber, bønnespire annanas og forårsløg, etv salat hvis man vil

Fra : Margrete Johansen

Dato : 25-07-04 19:18

> Hvad gør jeg galt?
Du gør slet ikke noget galt...... men måske glemmer du østerssaucen?

Margrete

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-07-04 19:27

Margrete Johansen wrote:

> Du gør slet ikke noget galt...... men måske glemmer du østerssaucen?
>
> Margrete

Det er ikke så tit jeg bruger østerssauce. Den når som regel at blive
gammel i køleskabet inden jeg rigtigt får brugt den :)
Måske skulle jeg gøre det noget mere.

/David