newbee spg.
Fra : tc

Dato : 18-07-04 15:19

Kan man få en alm. hyperlink/Button til at ændre indholdet i to forskellige
target frames. altså når jeg trykker på kanppen så skifter indholdet både i
main framen og i en side menu.... håber ikke det er helt sort snak..

Mvh.
Christian Olesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-07-04 16:10

tc skrev:

> [...]
>target frames. altså når jeg trykker på kanppen så skifter indholdet både i
>main framen og i en side menu.... håber ikke det er helt sort snak.

Ja, med javascript.

http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/frames.html#Opdater
--
Knud

Fra : tc

Dato : 18-07-04 19:24

> Ja, med javascript.
>
> http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/frames.html#Opdater
> --
> Knud

Tak for linket,

men hvad skal jeg udskifte url1 og url2 med, når jeg indsætter det, og
tester det kommer der en box der siger der er fejl i linje 6, altså scriptet
???
¤¤<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="text/javascript"><!--
function changeFrames(URL1, URL2, ...)
{
parent.frames[1].location = URL1;
parent.frames[2].location = URL2;
}
//--></SCRIPT>
¤¤

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-07-04 20:43

Du skal ikke udskifte dem.
Derfra hvor du kalder functionen skal du angive hvilke URLs det drejer
sig om.
Sådan her:
changeframes(page1.htm, page2.htm)

Det lyder mere som om du har kopieret det hele verbatim. Det skal du
ikke ... er der kun for at angive at functionen kan udvides til at
virke med mere end to frames.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-07-04 20:44

tc skrev:

> [...]
>tester det kommer der en box der siger der er fejl i linje 6, altså scriptet

>¤¤<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="text/javascript"><!--

Nederst skal du skifte dem ud med stien til siden, der skal
skiftes.

F.eks.
parent.frames[1].location = nyside.htm;

Hvad scriptfejl angår, så er det svært at svare på, kan måske
skyldes at det er skrevet på flere linjer, upload, hvad du har
lavet.
--
Knud

Fra : tc

Dato : 18-07-04 21:26

> [...]
>
> Hvad scriptfejl angår, så er det svært at svare på, kan måske
> skyldes at det er skrevet på flere linjer, upload, hvad du har

okay det vil jeg lige prøve,, tak

Christian olesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-07-04 17:40

Nej, det ville begrænse scriptet til kun at kunne benytte netop dette
link. Se mit svar.
Man kan selvfølgelig gøre som du skriver, men så giver det ikke mening
at bruge variablerne URL1 og URL2. Scriptet blev i sin tid netop
skrevet til at man kunne have flere forskellige links i en menu der
skiftede indhold i to frames afhængigt af hvilket link der blev
klikket på. Ved samme lejlighed blev det skrevet til at kunne håndtere
et vilkårligt antal frames.
Bemærk iøvrigt den lille "fejl" i scriptet hvor der er gået ud fra at
menuen ville være i frame 0, hvilket sjældent vil være tilfældet hvis
man ser på et typisk framelayout med en topframe, en sideframe med
menu og en indholdsframe. Så måske eksemplet skulle ændres til:
parent.frames[0].location = URL1;
parent.frames[2].location = URL2;

Måske med en lille forklaring om hvordan man tæller i frames arrayet
(fra top, venstre til bund, højre) så novicer selv uden videre kan
tilrette scriptet efter deres behov.

Fra : tc

Dato : 22-07-04 19:20

> [...]
>
> Hvad scriptfejl angår, så er det svært at svare på, kan måske
> skyldes at det er skrevet på flere linjer, upload, hvad du har

Jeg har uploadet det jeg har lavet til dk.binaer, jeg har ikke indsat koden
, da jeg ikke kan finde udaf i hvilken frame/side jeg skal indsætte det, er
det index.htm eller er det default siden i menu framen.... plese hjælp, da
jeg er kørt fast....

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-07-04 13:11

Det skal indsættes i den side hvor du skal bruge det. Altså siden med
linket der skal åbne to nye sider i hver deres frame.
Husk at funktionen skal indsættes mellem <head> og </head>.

Fra : tc

Dato : 25-07-04 14:44

Hej til all der har hjulpet mig...

Det virker nu, man skal bare huske at fjerne de punktummer som er indsat for
at ilustrere at man kan sætte flere funktioner ind ... he he

Der gik lidt tid med at lure det, men nu virker det perfekt... takker mange
gange for hjælpen...

mvh.
Christian Olesen