Kønsbestemmelse
Fra : dpl

Dato : 18-07-04 10:04

Hejsa
Nu skal Raisas to bebser jo gerne kønsbestemmes, og gerne rigtigt første
gang *smil*. Jeg husker en lille blyanttegning jeg har set nogle gange,
der viser forskellen mægtigt godt. Selv har jeg åbentbart ikke fået den
gemt, er der nogen af Jer der har det?

Hilsen Dorthe

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 18-07-04 10:24

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gang *smil*. Jeg husker en lille blyanttegning jeg har set nogle gange,
> der viser forskellen mægtigt godt. Selv har jeg åbentbart ikke fået den

Hey Dorthe

Lige her *S*
http://www.inges-kattehjem.dk/default.asp?Menu=Misforståelse&Select=Killinger&MenuNr=301500

Og så i øvrigt mange gange tillykke med de små skønlinger *S*

Joan

Fra : dpl

Dato : 18-07-04 10:43

Tak Joan, lige hvad jeg manglede.
Jeg har kigget kort på dem her til formiddag, og tjekker igen i aften,
når de skal vejes. Men første gæt er, at den større blå killing er en
hun, og den mindre sølv er en han, altså små kloner af forældrene
*smil*. Og dog ikke helt, da den blå har hvid stribe over bryst og mave,
i stedet for at være helt blå.

Nu er jeg spændt på, om min første indskydelse holder...

Raisa er bare en god mor. Hun er jo lidt reserveret normalt, og jeg var
bange for, at det skulle smitte af på hendes opførsel med killingerne.
Hun er godtnok beskyttende, men lader mig gerne tage dem op en og en,
uden problemer. Og hun ligger nærmest på ryggen for at blive kløet lidt,
samtidig med, at hun stolt viser sibilingerne frem og spinder samtidig.
Så indtil videre ånder alt fred og ro.

Hilsen Dorthe

Fra : Kate

Dato : 18-07-04 22:59

dpl <dplahrmann@hotmail.com> wrote in

> Men første gæt er, at den større blå killing er en
> hun, og den mindre sølv er en han, altså små kloner af forældrene

Se det ville jo ikke være tosset, når nu du håbede lidt på en Raisa-
klon. Jeg krydser fingre

> Så indtil videre ånder alt fred og ro.

Skønt at høre

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-07-04 08:47

> [...]
> hun, og den mindre sølv er en han, altså små kloner af forældrene
> *smil*. Og dog ikke helt, da den blå har hvid stribe over bryst og mave,

Hej Dorthe

Den cremesølv må nødvendigvis være en han, for der kan ikke komme røde/creme
hunner af en ikke-rød/creme mor

Og når du så ved det, så er det lidt lettere at se, om killingerne er ens
eller forskellige - og dermed konkludere at den blå/hvide så er en hun!

Mvh. Camilla

Fra : Jytte

Dato : 19-07-04 09:27

Camilla Scharff wrote:
> [...]
>
> Og når du så ved det, så er det lidt lettere at se, om killingerne er
> ens eller forskellige - og dermed konkludere at den blå/hvide så er

Det lyder mystisk. Den røde/creme er kønsbunden og sidder på x-kromosomet.
Killingen kan ikke være rød/creme da mormissen er blå, og den røde/creme
farver kommer gennem mormissen. Hankatten kan kun give den røde farve til
hunner som så vil blive tortie.

Hilsen
Jytte

Fra : Helle Madsen

Dato : 19-07-04 10:02

Hejsa

Så vidt jeg husker er Victor sort-sølv-tabby med hvid. Så ingen af
killingerne kan være creme. Så der må være en sort-sølv og en blå misling.
Kønnene skal jeg ikke gøre mig kloge på ud fra deres farver.

/Mvh
Helle

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-07-04 10:16

"Helle Madsen" <gizmotrold (nospam) @hotmail.com> skrev i...
> Så vidt jeg husker er Victor sort-sølv-tabby med hvid. Så ingen af
> killingerne kan være creme. Så der må være en sort-sølv og en blå misling.
> Kønnene skal jeg ikke gøre mig kloge på ud fra deres farver.

He - jeg ved ikke helt hvor jeg fik den cremesølv fra... jeg må have blandet
Dorthes killinger sammen med et andet kuld

Mvh. Camilla

Fra : John Sahl

Dato : 19-07-04 10:18

"Camilla Scharff" <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> wrote in message
> "Helle Madsen" <gizmotrold (nospam) @hotmail.com> skrev i...
>
> He - jeg ved ikke helt hvor jeg fik den cremesølv fra... jeg må have
blandet
> Dorthes killinger sammen med et andet kuld

min måske ,)
jeg har ihvertfald en cremesølv*G* regner jeg med ;)

knus sabina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-07-04 10:34

"John Sahl" <john@mandezonen.dk> skrev...
> min måske ,)
> jeg har ihvertfald en cremesølv*G* regner jeg med ;)

Ahhhh - ja, det er vist rigtigt!
Det var selvfølgelig din killing jeg tænkte på... se nu der hvor forvirret
jeg kan gøre jer alle, inkl. mig selv

Mvh. Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-07-04 14:18

On 2004-07-19 11:33:59 +0200, "Camilla Scharff"
<camilla@FJERNDETTEburmese.dk> said:

> "John Sahl" <john@mandezonen.dk> skrev...
>
> Ahhhh - ja, det er vist rigtigt!
> Det var selvfølgelig din killing jeg tænkte på... se nu der hvor forvirret
> jeg kan gøre jer alle, inkl. mig selv

Eller fra Ninas indlæg i tråden "Raisas fødsel"?

Jeg er altså dødnysgerrig. Hvad hedder den farve så?? :-?

--
Knus fra Ann R

Fra : dpl

Dato : 19-07-04 18:43

Hej igen, og tak for alle forslagene til killingens farve *smil*. Og
nej, den er altså hverken rød eller creme, for så havde jeg da fået det
lidt varmt om ørerne! *grin*

Men nu skal jeg komme med løsningen Der er nemlig tale om en Neva
Masquerade, altså en "siameserfarvet" !! Jow, jow, vi har ikke kun fået
DK's første sibirer-killing, men også DK's første Neva i samme omgang!

Her til aften har jeg lokket Raisa med en stor skål dåsemad, og dermed
fået masser af tid til at kigge på killingerne. Og den lille lyse har
ganske vist mørke skygger på ører osv. I kan se den her:
http://www.kishka.dk/dorthes/foto/neva.jpg

Den blå, er ikke bare blå, men har finde hvide tegninger. Jeg ved
faktisk ikke om det er specielt "ønskeligt" hos sibirer, men kan ikke
forestille mig andet, end at den bliver vildt lækker! Her er den blå:
http://www.kishka.dk/dorthes/foto/blaa.jpg

Til sidst lykkedes det mig at få et enkelt "rumpeskud" af den blå,
desværre ikke af neva'en. Men alle er velkomne til at byde på kønnet, så
laver jeg en lille statistik over det. Jeg er spændt på hvad I siger!
http://www.kishka.dk/dorthes/foto/rumpe.jpg

Hilsen Dorthe

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-07-04 18:56

dpl wrote:
> [...]
> desværre ikke af neva'en. Men alle er velkomne til at byde på kønnet, så
> laver jeg en lille statistik over det. Jeg er spændt på hvad I siger!

Tillykke med de to dejlige killinger! Hvor er de altså skønne
Jeg vil sige, at den blå/hvide er tydeligvis en hankat, selvom det havde
været nemmere at se, hvis killingen ikke havde ligget "på hovedet"
Hvilken maskefarve mon Neva'en får? Er der flere muligheder? eller vil
den være blå?
mvh Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-07-04 20:04

> [...]
> været nemmere at se, hvis killingen ikke havde ligget "på hovedet"
> Hvilken maskefarve mon Neva'en får? Er der flere muligheder? eller vil

Ja, der ser ihvertfald ud til at være temmelig langt mellem rumpe og
"tissetrold", så det kunne meget vel være en han.

Mht. maskefarver - blå eller måske endda blåsilver er bestemt en mulighed,
men hvad med chokolade - ligger det i nogle af deres stamtavler (hvis man da
overhovedet få SIB i chok./lilla?) - jeg synes nemlig der ser ud til at være
ret stor farveforskel på de to killingers næsespejl og trædepuder, og hvis
den maskede er blåmasket, så *burde* farven være ens på de tos næser og
poter... Men det kan jo være billederne, der snyder med farverne.
Set i forhold til burmeseres udvikling af (maske)farve, så taler farven på
ørerne imod at den skulle være chokolademasket, for burmeserens farve
udvilkes først når killingerne er ret gamle - først når de er ca. 3 uger
gamle kan man se om det er en chokolade eller lilla. Men det kan jo også
bare være at det slet ikke er sådan med Sibirere!

Det er ret svært at gøre sig klog på noget, man ikke aner en brik om (og
tilsyneladende også noget man rent faktisk *godt ved*, jf. min post fra i
morges )

Mvh. Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-07-04 23:21

On 2004-07-19 21:04:21 +0200, "Camilla Scharff"
> [...]

> den maskede er blåmasket, så *burde* farven være ens på de tos næser og
> poter... Men det kan jo være billederne, der snyder med farverne.

Camilla - nu er jeg forvirret!
Altså, hvis jeg har forstået Dorte ret, så er den lyse killing
"siam-masket", altså at den har det samme cscs gen, som giver bl.a.
siamesere deres maske og blå øjne.
Jeg synes altså bestemt, at jeg har set på billeder af helt nye
siam-killinger hvor næse og trædepuder heller ingen farve har de første
dage. De fødes jo helt "farveløse" fordi farven ikke kan udvikles i
moderens mave pga temperaturen. Det bør vel gælde også for poter og
næse? Hvorimod en "ikke masket" blå killing selvfølgelig har sin farve
fra fødslen.
Derfor er det ikke sært at der er farveforskel på de to nyfødte, den
(kommende) maskede kan snildt få blå næse/trædepuder som sin bror om
nogle dage.
Eller har jeg fået noget galt i halsen?
--
Knus fra Ann R

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-07-04 10:34

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i...
> [...]
> Derfor er det ikke sært at der er farveforskel på de to nyfødte, den
> (kommende) maskede kan snildt få blå næse/trædepuder som sin bror om

Næh, du har sikkert ikke fået noget galt i halsen - jeg har jo kun
burmesermaskede (cbcb) og det opfører sig jo farvemæssigt anderledes end
siammaske (cscs).
Blå burmeserkillinger er faktisk helt blå allerede fra fødslen - over det
hele - hvorimod chokolade og lilla udvikler langsomt. Deres næsesspejl og
trædepuder er ved fødslen et sted mellem det der bliver chokolade og lilla,
derfor kan man ikke se på dem om de bliver det ene eller andet før senere.
Men det kan nok slet ikke sammenlignes

Mvh. Camilla

Fra : dpl

Dato : 19-07-04 21:27

Camilla Baird wrote:
> [...]
> været nemmere at se, hvis killingen ikke havde ligget "på hovedet"
> Hvilken maskefarve mon Neva'en får? Er der flere muligheder? eller vil

Hej Camilla
Se, det var jeg jo bange for, at du ville sige, at det er en dreng
altså. For jeg ville jo sådan ønske, at det er en lille pige! *smil*

Jeg vil tro at nevaen bliver blåmasket, enten tabby eller fuldfarvet, og
med eller uden hvidt.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-07-04 18:58

On 2004-07-19 19:43:04 +0200, dpl <dplahrmann@hotmail.com> said:

> [...]
> Masquerade, altså en "siameserfarvet" !! Jow, jow, vi har ikke kun
> fået DK's første sibirer-killing, men også DK's første Neva i samme

Se, det tænkte jeg faktisk på da du beskrev den som "nærmest hvid", men
jeg turde ikke foreslå det *g* , tænkte at det var for langt ude..
Hvad farve bliver masken så, tror du? Blå? Ih, den mitte glæder jeg mig
da til at se udvikle sig! *hopper i stolen*

--
Knus fra Ann R

Fra : dpl

Dato : 19-07-04 21:33

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> Hvad farve bliver masken så, tror du? Blå? Ih, den mitte glæder jeg mig
> da til at se udvikle sig! *hopper i stolen*

Hej Ann
Ja, jeg tror den bliver blåmasket, men der er også andre muligheder. Så
jeg glæder mig sandelig også! Tænk, sådan en fin blåøjet skønhed i
første kuld, ikke dårligt!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Helle Madsen

Dato : 19-07-04 19:47

Kønnene skal jeg ikke gøre mig klog på, men nøj hvor er de søde. Den lille
neva, den må gerne flytte her hjem. Hvis det er en hankat, så dør jeg
simpelthen. Har forelsket mig vildt i de dejlige nevaer

/Mvh
Helle

Fra : dpl

Dato : 19-07-04 21:35

Hej Helle
Jamen det vil jeg da huske *smil*.
Hvis status nu viser sig at holde, må jeg jo nok sande, at der bliver to
små skønheder til salg her fra Søndermarken. Jeg vil jo gerne avle
videre, og har lovet mig selv ikke at "samle" alt for mange katte. Men
det kræver jo man kan finde nogle gode hjem til dem!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Helle Madsen

Dato : 19-07-04 21:37

Hej Dorthe

Hvis det er en dreng må du gerne ha mig i tankerne. Har måske overbevist
stopklodsen om at hvis vi hurtigt finder noget ande at bo i at der så er
plads til en ekstra skønhed. Pampushka er jo bærer af maskegenet også, så
det kunne blive nogle skønne mislinger.

/Mvh
Helle

Fra : dpl

Dato : 21-07-04 19:29

Hej Helle
Jeg vil bestemt huske på det. Men er nu ret sikker på det er en pige, et
rigtigt lille dukkebarn ser det ud til! Hun er bare dejlig, sådan en fin
lille sag.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Helle Madsen

Dato : 21-07-04 19:33

Kom lige til at svare dig privt, prøver at sætte det ind her også:

Hej Dorthe

Øc bøv, nu havde jeg lige fået lov af kæresten :-/ Men hun ser godt nok
dejlig ud på det billede du viste den anden dag.

Du må jo ha Raisa og Victor igang igen, om forman de om der skal komme en
lille masket han. Der går heldigvis lang tid inden pampushka er klar til
lidt sjov Har kigget på en opdrætter i Rusland, men kæresten ser lidt
skeptisk ud over at skulle hente kat der.

Held og lykke med dem, glæder mig til at se flere billeder af dem

/Mvh
Helle

Fra : dpl

Dato : 22-07-04 18:55

Hej Helle
Det er da godt nok uheldigt *smil*.

Meeen, det varer jo nok ikke så længe, før Raisa får lov til at prøve
igen. Med kun to killinger tærer det forhåbentligt ikke så meget på
hende nu, så hun inden længe kan få lov til at få et kuld mere med
Viktor, før vi skal til at overveje at få ham "afmonteret".

Der findes mange flotte og lækre katte i Rusland, men sørg for at
opdrætteren er "kendt" i Vesteuropa, altså kendt for noget godt *smil*.
Hvis der er tale om en Fife-opdrætter, og han/hun f.eks. har udstillet i
Europa med success, er der ingen grund til ikke at hente en kat derovre.

Og som tidligere sibirien-beboer, kan jeg kun opfordre dertil, det er et
fedt land! *smil*.

Hilsen Dorthe

Fra : Helle Madsen

Dato : 22-07-04 19:05

Hej Dorthe

Jeg krydser fingre for at delaver en meget lækker dreng til mig næste gang.
Har heldigvis ikke så travlt med at finde en dreng, det ville ikke gøre mig
noget hvis hun blev to år inden hun skulle ha killinger.

Hun er godt nok ikke FIFé opdrætter men har lavet nogle EC, men er slet ikke
sikker. Hvis vi skal deroer vil jeg kombinere det med noget ferie så vi
rigtigt kan se ladet.

Går det ellers godt med de to små charmetrolde?

/Mvh
Helle

Fra : Denise

Dato : 19-07-04 20:24

dpl wrote:
> [...]
> faktisk ikke om det er specielt "ønskeligt" hos sibirer, men kan ikke
> forestille mig andet, end at den bliver vildt lækker! Her er den blå:

Hej
Tillykke med de små. Har ingen bud på køn og farve, men hold da op hvor er
de dejlige. Det er godt man ikke skal have killinger endnu, snøft nu er det
_9_ år siden jeg havde sidst.

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 19-07-04 20:53

> [...]

> desværre ikke af neva'en. Men alle er velkomne til at byde på
> kønnet, så laver jeg en lille statistik over det. Jeg er spændt på

Ingen gæt på køn herfra, men nøøøøjjjj hvor får jeg killinge-feber

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-07-04 21:49

> [...]

> desværre ikke af neva'en. Men alle er velkomne til at byde på kønnet, så
> laver jeg en lille statistik over det. Jeg er spændt på hvad I siger!

Jeg siger dreng. Der er meeeget langt mellem hullerne.
Hvis man gætter rigtigt, vinder man vel en killing

Venlig hilsen og tillykke

Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : dpl

Dato : 21-07-04 19:34

Aaaaahhh..... det skal du nok ikke regne med *smil*.
Jeg er nu 99% sikker på at vi har en blå-hvid dreng, og en blåmasket
neva-pige. Derfor har de nu også fået navne, nemlig Niko (Nikolai Ilyich
Rostov) og Natalya (Natalya Ilyinichna Rostova).

Dem der har tygget sig igennem Tolstoy's Krig og Fred, husker måske, at
det er navnene på Grev Ilya Andreyevich Rostovs to børn, der var både
smukke, kloge og modige, og fik eventyrlige, fantastiske liv *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-07-04 10:13

> [...]
> farver kommer gennem mormissen. Hankatten kan kun give den røde farve til

*dunk* (= lyden af mig, der klasker mig selv for panden )
Jeg skulle da vist have sovet lidt længere før jeg rodede mig ud i selv
simpel farvegenetik, for du har selvfølgelig ret, Jytte
Dorthe, glem lige mit volapyk igen...

Mvh. Camilla

Fra : Jytte

Dato : 19-07-04 10:26

Camilla Scharff wrote:
> [...]
> Jeg skulle da vist have sovet lidt længere før jeg rodede mig ud i
> selv simpel farvegenetik, for du har selvfølgelig ret, Jytte

Jeg tænkte nok, du ikke var rigtig vågen
"smil"

Hilsen
Jytte