Mærkelige tegn i Xnews
Fra : kh

Dato : 17-07-04 20:44

Hejsa

Jeg bruger Xnews som newsreader. I nogle indlæg vises bogstaverne æ,ø,å
ikke korrekt. Hvordan får jeg rettet den fejl. Her er et eksempel klippet
fra en anden gruppe.

----klip
Det er ikke en sadeltaske, men en sender som sender et signal til tysk
TV, så de kan få oplyst tider, puls m.m.
jeg læste om den her den anden dag, men kan ikke huske hvor, derfor
også dette korte svar.
klip----

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-07-04 20:55

--
Hilsen
Madsen

Fra : kh

Dato : 17-07-04 21:13

Der ser ikke ud til at løse problemet. Er det fordi det ikke virker ved
indlæg der er hentet ned inden 'riched32' filerne er installeret?

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 17-07-04 21:18

kh, du skrev:

> Der ser ikke ud til at løse problemet. Er det fordi det ikke virker ved
> indlæg der er hentet ned inden 'riched32' filerne er installeret?

Nok nærmere at der er brugt UTF, det ville være noget nemmere hvis du
henviste til det indlæg det drejer sig om.

--
Henrik
€ en nye ¤

Fra : kh

Dato : 18-07-04 08:53

> Nok nærmere at der er brugt UTF, det ville være noget nemmere hvis du
> henviste til det indlæg det drejer sig om.

Jeg ved ikke hvordan man linker til et andet indlæg, men indlægget fra dig
selv (Henrik K. Hansen)i denne tråd ser sådan ud hos mig...

---klip

klip-----

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-07-04 21:30

kh skrev:

> Er det fordi det ikke virker ved indlæg der er hentet ned
> inden 'riched32' filerne er installeret?

Jeg kan ikke sige hvorfor, men blot konstatere at det virker.
Hvis du kigger på den citerede tekst i Kate's svar til Rudi i:
<news:40e5d8fd$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, så kan
du se, at hun havde det samme problem, indtil hun fik filerne
installeret.

--
Hilsen
Madsen

Fra : kh

Dato : 18-07-04 12:30

> [...]
> <news:40e5d8fd$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, så kan
> du se, at hun havde det samme problem, indtil hun fik filerne

Tjaah, men det virker desværre ikke hos mig.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 18-07-04 09:28

kh, du skrev:

> Jeg ved ikke hvordan man linker til et andet indlæg,

Tryk på H og kopier den linie der hedder Message-ID.

Her er den fra dit indlæg

ændrer den til <news:Xns952A648F5F78Akh@130.227.3.84>

Så er den klikbar i de fleste nyhedslæsere

Ja jeg postede i UTF.

--
Henrik

Fra : kh

Dato : 18-07-04 12:29

> Tryk på H og kopier den linie der hedder Message-ID.
>
> Her er den fra dit indlæg

> ændrer den til <news:Xns952A648F5F78Akh@130.227.3.84>
>
> Så er den klikbar i de fleste nyhedslæsere

Tak for tippet, det får jeg sikkert brug for på et tidspunkt.

> Ja jeg postede i UTF.

Hvad vil det sige at postei UTF?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-07-04 12:35

kh skrev:

> Tjaah, men det virker desværre ikke hos mig.

Så er det fordi afsenderen har sendt i et tegnsæt, som Xnews
ikke forstår. UTF (Unicode) f.eks., som Henrik nævner.

--
Hilsen
Madsen

Fra : kh

Dato : 19-07-04 09:06

> Så er det fordi afsenderen har sendt i et tegnsæt, som Xnews
> ikke forstår. UTF (Unicode) f.eks., som Henrik nævner.

Du har ret. Jeg kan se at alle de indlæg jeg har problemer med at læse æøå
er i UTF-8. Jeg har fundet en løsning i en norsk nyhedsgruppe, men har dog
ikke prøvet det endnu.

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=lang_no&ie=UTF-
8&newwindow=1&output=search&threadm=Xns93989064A4F9Dasbjorntigerstadenno%40
news.online.no&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dxnews%2Butf-
8%26num%3D50%26hl%3Dda%26lr%3Dlang_no%26ie%3DUTF-
8%26newwindow%3D1%26output%3Dsearch

/kh

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-07-04 14:33

kh skrev:

> Jeg har fundet en løsning i en norsk nyhedsgruppe, men har dog
> ikke prøvet det endnu.

Jeg orker ikke lige at samle det link, men et program som MorVer
eller Mime-Proxy vil kunne hjælpe Xnews til at forstå UTF-indlæg.

<http://www.lamaiziere.net/mp_pagen.html>
<http://www.morver.de/english.htm>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-07-04 15:52

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg orker ikke lige at samle det link

Det er også et ualmindelig stygt syn

Men hvis du ikke lige ved det ved knækkede URL'er: Marker hele URL'en,
tast "højreklikstasten" (den til højre for den højre Windowstast) og
vælg "Edit URL" på menuen. Den samler automagisk det markede på én
linje i pop op-boksen, hvorfor man blot taster Enter uden videre.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Anders Lund

Dato : 20-07-04 17:59

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg orker ikke lige at samle det link, men et program som MorVer
> eller Mime-Proxy vil kunne hjælpe Xnews til at forstå UTF-indlæg.

Mozilla firefox bruger?

"Open long URL" extension... har ikke selv prøvet den:
http://jgillick.nettripper.com/

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 19-07-04 16:19

Thomas G. Madsen, du skrev:

> Jeg orker ikke lige at samle det link, men et program som MorVer
> eller Mime-Proxy vil kunne hjælpe Xnews til at forstå UTF-indlæg.

Linket var til mime proxyen, det program sætter også de 3 header når
det er nødvendigt.

--
Henrik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-07-04 16:39

Henrik K Hansen skrev:

> Linket var til mime proxyen,

Okay.

> det program sætter også de 3 header når det er nødvendigt.

Altså de tre headere med tegnsætsangivelsen? Hvis ja, så bliver
de også sat automagisk her, men det er vist KorrNews der gør
det, tror jeg nok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 19-07-04 17:22

Thomas G. Madsen, du skrev:

> Altså de tre headere med tegnsætsangivelsen? Hvis ja,

Ja

> så bliver de også sat automagisk her, men det er vist KorrNews der
> gør det, tror jeg nok.

Bare det virker.

--
Henrik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-04 21:34

Rudi Stegen skrev:

> Men hvis du ikke lige ved det ved knækkede URL'er: Marker hele
> URL'en, tast "højreklikstasten" (den til højre for den højre
> Windowstast) og vælg "Edit URL" på menuen.

Smart. Den må jeg se om jeg kan huske til næste gang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-04 21:34

Anders Lund skrev:

> Mozilla firefox bruger?

Nej. Xnews-bruger, men jeg er vant til at links ikke er knækket.
Godt nok vil Xnews altid ombryde links over ca. 80 tegn hos mig,
da jeg har 'Word Wrap' koblet til, men jeg er vant til, at man
bare slår det fra (med W-tasten), hvorefter linket er brugbart.

Det var det bare ikke umiddelbart i denne situation, da linket
virkerlig var knækket, men det kan så åbenbart også løses
forholdsvis smertefrit.

--
Hilsen
Madsen