Frappee - hvordan?
Fra : Rikke Mors

Dato : 17-07-04 16:30

Netop hjemvendt fra fjorten dage på Kreta med sol, strand, lækker mad og
ikke mindst op til flere daglige fuldstændigt uimodståelige frappéer,
har jeg fået stor lyst til at kunne efterligne denne skønne drik her
hjemme i mit eget køkken.

Opskriften kender jeg godt, men det bliver alligevel ikke helt rigtigt.
Dernede bliver de lavet ved at et par skefulde nescafe og tilsvarende
sukker hældes i et gals med en anelse iskoldt vand. Dette piskes nu
kraftigt med en særlig anordning og derefter kommes et par isterninger i
glasset og der fyldes op med halvt mælk og halvt iskoldt vand.

Så langt så godt. Jeg har forsøgt med stavblenderen, elpiskeren, en
cocktailshaker, en minihakker men intet giver det helt rigtige resultat.
Skummet bliver ikke cremet og stift nok som det jeg kender fra Kreta. Er
der mon nogen her som kender en løsning? - var lige ved at købe en
mælkepisker i dag, men er den kraftigere end stavblenderen?

I øvrigt kan jeg ikke helt forstå - sådan på et mere kemisk plan - hvad
det egentlig er der kan give dette utroligt seje og cremede skum. Det er
jo kun kaffe, sukker og vand, der piskes. Der er så vidt jeg ved ikke
ret meget fedt eller protein i, som da plejer at være de bedste
luftbindere. Kan nogen af jeg kloge hoveder forklare det rent tekniske
ville jeg også blive vældig glad.

Glæder mig til forhåbentlig snart at kunne indtage endnu en gudeskøn
frappee og drømme mig tilbage til solskinnet.

Rikke Mors

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 21:32

"Rikke Mors" <rikke.mors@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Glæder mig til forhåbentlig snart at kunne indtage endnu en gudeskøn
> frappee og drømme mig tilbage til solskinnet.

det kunne vel ikke tænkes at der er forskel på den mælk der bruges

Fra : Rikke Mors

Dato : 17-07-04 22:26

Claus & Gitte wrote:

> det kunne vel ikke tænkes at der er forskel på den mælk der bruges

Jo det er der helt sikkert, for dernede bruges mælk fra dåse - men det
kan vel ikke have indflydelse på skummets elastcitet eftersom mælken
slet ikke piskes. Det er kun sukker, kaffe og koldt vand der piskes til
dette lækre seje skum hvorefter mælk og vand tilsættes.

Rikke

Fra : Claus Nielsen

Dato : 18-07-04 09:49

"Rikke Mors" <rikke.mors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> slet ikke piskes. Det er kun sukker, kaffe og koldt vand der piskes til
> dette lækre seje skum hvorefter mælk og vand tilsættes.

Jeg har ikke oplevet de problemer og jeg har brugt en stavblender. Men du
skal være opmærksom på at det skal være noget specielt nescafé. Jeg så den
de brugte i grækenland og købte et par dåser af den dernede. Jeg ved ikke om
den kan fås i Danmark. Er den du bruger fra grækenland ?

/Claus

Fra : Rikke Mors

Dato : 18-07-04 10:27

Claus Nielsen wrote:

Er den du bruger fra grækenland ?

> /Claus

Nej min er den almindelige danske. Måske er det der problemet ligger.
Hvad hedder den du bruger - måske kunne man være heldig at finde den engang.

Rikke

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 08:58

Den neskaffe de bruger i grækenland er anderledes end den dansk.... det er
lige som med cola.... produktet til passes til det enkelte land.....
Det skal dog lige nævnes at den der købe iskaffe fra nes kaffe er ok hvis
bare man erstatter ½ delen af mælken i opskriften med vand... et tip....
vanilie is i frapé smager dejligt....

Fra : Claus Nielsen

Dato : 26-07-04 23:42

> [...]
> >

> Nej min er den almindelige danske. Måske er det der problemet ligger.
> Hvad hedder den du bruger - måske kunne man være heldig at finde den

Hej Rikke,

Det er 100 % der problemet ligger.. Jeg synes ihvertfald ikke jeg har haft
problemer med at få det til at skumme, úanset hvad jeg har brugt til at
piske med... Tværtimod er den nogle gange blevet for tyk.. Den jeg købte er
i en metaldåse og hedder Nescafé Classic. Udenpå er der et billede af en kop
kaffe og ved siden af kaffen er der et billede af en iskold frappe, serveret
i en glas hvor der står frappe på... Det er den du skal bruge for et
ordentligt resultat..

Jeg gav 5 euro for den...

Der er et billede her:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0002AZWX8/103-1653647-4013466?v=glance&s=gourmet-food&me=A2FIFVINL1BJ4L&vi=pictures&img=14#more-pictures

Held og lykke

/Claus

Fra : Claus Nielsen

Dato : 26-07-04 23:42

Fra : alfaekko

Dato : 18-07-04 10:18

Dette er ikke en frappe, men blot en god iskaffe:

A pintsize glass
1½ tsp of instant coffee
1 tsp of canesugar
1/4 vanilla pod (preferrably polynesian instead of bourbon)
1 tsp of hazelnut syrup (or any other )
icecold milk
icecubes
water

In the glass, add coffee, sugar, vanilla (the seeds
only) and syrup. Cover with a bit of water.

With one whisk mounted on your mixer, whisk the mixture until it turns into
a dark brown foam.

Add icecubes. Fill up with milk. Stirr. Drink.

Anders

Fra : Rikke Mors

Dato : 18-07-04 12:02

alfaekko wrote:
> [...]
> a dark brown foam.
>
> Add icecubes. Fill up with milk. Stirr. Drink.

Uhm. Den må prøves. Tak.

Rikke