Rønge ved Bjerringbro
Fra : Bjarne Møller

Dato : 16-07-04 19:50

Hej.
Kan nogen fortælle mig om Byen Rønge ved Bjerringbro ligger i Bjerringbro
sogn eller hvilket sogn.

--
Venlig Hilsen

Bjarne Møller

bjarne_m@mail1.stofanet.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-07-04 20:19

Bjarne Møller skrev:
> Kan nogen fortælle mig om Byen Rønge ved Bjerringbro ligger i
> Bjerringbro sogn eller hvilket sogn.

Den hører snarere under *Vinge* sogn, set ud fra mine gamle
kort, men jeg er slet ikke kendt med lokalområdet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 16-07-04 20:33

Bjarne Møller skrev:
> Kan nogen fortælle mig om Byen Rønge ved Bjerringbro ligger i Bjerringbro
> sogn eller hvilket sogn.

Rønge, Lb., S.-Vinge S., (Ulstrup).
Jørgen F. Dorch [DK-2700]

Fra : Bjarne Møller

Dato : 16-07-04 22:48

Tak for det.
Hvor ser du det. Har du nogle gamle sogne kort eller hvad. Hvor kan man evt.
finde disse oplysninger?

--
Venlig Hilsen

Bjarne Møller

bjarne_m@mail1.stofanet.dk
"Jørgen Dorch" <user@domain.net> skrev i en meddelelse
Bjarne Møller skrev:
> Kan nogen fortælle mig om Byen Rønge ved Bjerringbro ligger i Bjerringbro
> sogn eller hvilket sogn.

Rønge, Lb., S.-Vinge S., (Ulstrup).
Jørgen F. Dorch [DK-2700]

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 17-07-04 09:09

Bjarne Møller skrev:

> Tak for det. Hvor ser du det. Har du nogle gamle sogne kort eller
> hvad. Hvor kan man evt. finde disse oplysninger?

Postadressebogen 1921

Jørgen Dorch [DK-2700]
<dorch via get2net.dk>

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-07-04 09:57

Bjarne Møller skrev:

> Hvor ser du det. Har du nogle gamle sogne kort eller hvad. Hvor
> kan man evt. finde disse oplysninger?

Man/du kan også finde sognenavnet ud fra *stednavnet* på denne side:

http://levende.kms.dk/su/m-r.pdf

Når man så finder "Rønge" på listen, står der:

Stednavn . . Type . . Sogn . . Sognekode . . Kommunekode . . Amtskode
Rønge . . B,E . . Sønder Vinge . . 8633 . . 767 . . 1076

P.s.: Jeg har endnu ikke sat mig ind i, hvad disse koder kan bruges til.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-07-04 12:22

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev Sat, 17 Jul 2004
10:57:09 +0200

> [...]
>Rønge . . B,E . . Sønder Vinge . . 8633 . . 767 . . 1076
>
>P.s.: Jeg har endnu ikke sat mig ind i, hvad disse koder kan bruges til.

Disse koder bruges til, udfra helt andre tabeller, at finde sogn,
kommune og amt samt stedet karakter

Det var det vi andre bøvlede med for flere år siden og dengang blev
enige om - een gang for alle - at sætte op i meneskesprog.

Så brug dog http://www.krabsen.dk/ hvor disse oplysninger, supleret med
herred og gammel amt, allerede er indsat i klart sprog - og hvor der
iøvrigt nu er ca. 3 gange så mange stednavne som i den oprindelige
officielle fortegnelse.!

P.S. Rønge ligger i Sønder Vinge sogn, Hvorslev kommune, Middelsom
herred. Såvel ny som gammel amt er Viborg.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred