Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
SU og personlig ejet virksomhed?
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 15-07-04 20:52

Hej,

Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe til dette.(?)

Jeg skal til at læse på universitetet til efteråret. Samtidig har jeg en
personligt ejet (enkeltmands) virksomhed.

Hvordan er reglerne for, hvor meget jeg må tjene osv.?
Hvis virksomheden giver et givent overskud, bliver det så trukket fra
det som jeg ellers måtte have tjent udover min SU?
Hvad hvis virksomheden giver underskud? Kan jeg så tjene tilsvarende
mere udover min SU, uden at jeg bliver "straffet" (beskattet, fratrukket
SU, etc.) ?

Jeg har forsøgt, at få information hos ToldSkat, men kan ikke rigtigt få
noget entydigt.

Hvis jeg ikke må have (nævneværdigt) overskud i min virksomhed mens jeg
er på SU, vil jeg overveje at lukke/sælge virksomheden mens jeg læser.
Dog synes jeg ikke om denne løsning, da jeg gerne vil gavne samfundet
med at drive min virksomhed.
Har bare tænkt mig, at sætte den på et lavere blus mens jeg læser. Jeg
har ikke råd til at læse uden SU.

Med venlig hilsen
Thomas Damgaard Nielsen

Fra : Martin B.

Dato : 15-07-04 22:43

> Jeg skal til at læse på universitetet til efteråret. Samtidig har jeg en
> personligt ejet (enkeltmands) virksomhed.
>
> Hvordan er reglerne for, hvor meget jeg må tjene osv.?

Reglerne fungerer sådan, at det beløb du må tjene i løbet af et kalenderår
(=årsfribeløbet) afgøres af hvor mange måneder du får SU. Måneder med SU
giver ca. 5800 i fribeløb, mens måneder hvor du fravælger SU giver ca.
14400. Hvis din årsindkomst udover SU overstiger fribeløbet skal betale SU
tilbage.

> [...]
> Hvad hvis virksomheden giver underskud? Kan jeg så tjene tilsvarende
> mere udover min SU, uden at jeg bliver "straffet" (beskattet, fratrukket

Hvis virksomhedens indtjening regnes med på din personlige selvangivelse
tæller den også med i din indkomst - og kan dermed gøre,at du skal fravælge
SU-klip eller betale SU tilbage. Underskud og fradrag kan i et vist omfang
trækkes fra.

> Jeg har forsøgt, at få information hos ToldSkat, men kan ikke rigtigt få
> noget entydigt.

Det er nok bedre at se på www.su.dk Der kan du se reglerne.

Mvh
Martin

Fra : Rasmus

Dato : 16-07-04 17:02

"Martin B." <martin.badsted@get2net.dk> wrote in message

> [...]
fravælge
> SU-klip eller betale SU tilbage. Underskud og fradrag kan i et vist omfang

Der er noget som hedder dobbeltklip, du kan f.eks fravælge 12 måneders SU i
løbet af din uddannelse, på det sidste år kan du så få dem udbetalt som
dobbeltklip.
Det kræver så at det er en videregående uddannelse.

http://www.su.dk/introduktion_til_su/videregaaende_uddannelse/dobbeltklip.htm

Eller du kan jo bare sørge for at virksomheden har så mange udgifter at
overskuddet ikke overstiger beløbsgrænsen.

.....hvis din virksomhed virkelig tjener så mange penge at du mister retten
til SU, har du jo reelt ikke behov for SU.

mvh
Rasmus

Fra : Jochke

Dato : 16-07-04 07:36

Thomas Damgaard Nielsen skrev følgende:

> Hvordan er reglerne for, hvor meget jeg må tjene osv.?

Der står lidt om det her:
http://www.su.dk/hvad_maa_du_tjene/Egen_virksomhed.htm

--
/Jochke
Fjern primtallet i adressen hvis du vil sende mig en e-mail.

Fra : Jimmi Wolff

Dato : 16-07-04 12:31

Det ville jo være ærgeligt at skulle lukke virksomheden. Så hvis du kommer
til at tjene for meget, kunne du sætte pengene ind på en pensionsopsparing,
så tæller de ikke med i din inkomst.

Jeg ved ikke helt hvordan det skal gøres i praksis, men jeg ved at det kan
lade sig gøre.

Du kan også, hvis du et år kan se at du kommer til at tjene for meget, melde
dig ud af din uddannelse i sommereferien og melde dig ind igen efter
sommerferie. Det giver 40000kr ekstra du må tjene.

Du kunne jo også sørge for at din virksomhed aldrig fik overskud, mens du
læser. Du kunne jo sætte pengene i kunst, eller andet godt.

M.V.H
J.W

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-04 16:58

"Jimmi Wolff" <jimmi1311"fjern dette"@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du kunne jo også sørge for at din virksomhed aldrig fik overskud, mens du
> læser. Du kunne jo sætte pengene i kunst, eller andet godt.

Nu er vi ovre i det regnskabstekniske, men investerer du i kunst,
værdipapirer mv. så bliver resultatet ikke mindre af den grund.

Michael Sørensen

Fra : Devilicious

Dato : 16-07-04 18:01

> [...]
> så tæller de ikke med i din inkomst.
>
> Jeg ved ikke helt hvordan det skal gøres i praksis, men jeg ved at det kan

Det er ikke nok at det er en normal kapital eller ratepension. Den skal være
arbejdsgiver administreret (og så er det vidst også "kun" den arbejdsgiver
betalte del der ikke tæller med dvs. at ved mindre 100% af din løn udbetales
til pensionen (hvilket er usædvanligt) så vil du stadig have en rest som
tæller med).

MK

Fra : Thomas

Dato : 16-07-04 18:27

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> [...]
> med at drive min virksomhed.
> Har bare tænkt mig, at sætte den på et lavere blus mens jeg læser. Jeg

Hej Thomas.
Jeg er i samme situation som dig, nemlig den at jeg modtager SU og har
et enkeltmandsfirma. Min løsning har været at drive virksomheden overfor
told & skat på virksomhedsskatteordningen, hvilket betyder at jeg ikke
hæver noget af overskuddet til mig selv men lader det vokse i
virksomheden, og betaler 30% virksomhedsskat. Så indgår de ikke som
personlig indkomst og påvirker ikke din SU. Dette var måske en løsning ?
du kan finde mere info på www.startguiden.dk

Håber du kan bruge mit svar.

Thomas Carstensen

http://www.kondomekspressen.dk

Fra : D.Hansen

Dato : 23-07-04 17:58

Dette er klart den bedste løsning. Brug virksomhedsordningen. Kender flere
der har brugt den unden at komme til at betale SU tilbage... Husk dog at
overskudet ikke må hæves.... dette er vigtigt

D.Hansen

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-09-04 17:57

D.Hansen wrote:
> Dette er klart den bedste løsning. Brug virksomhedsordningen. Kender flere
> der har brugt den unden at komme til at betale SU tilbage... Husk dog at
> overskudet ikke må hæves.... dette er vigtigt

Hvordan får man så overskudet ud når man ikke får SU mere?
Kan man udbetale løn til sig selv undervejs? (som en almindelig
lønmodtager, eller hvordan får man penge ud undervejs hvis man vil have
lidt ud?)

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 05-09-04 19:39

Den Sat, 04 Sep 2004 skrev Anders Christensen:

> Hvordan får man så overskudet ud når man ikke får SU mere?

Hæver overskuddet og betaler normal skat af det.

> Kan man udbetale løn til sig selv undervejs? (som en almindelig
> lønmodtager, eller hvordan får man penge ud undervejs hvis man vil
> have lidt ud?)

Man udbetaler ikke løn, men man vælger selv hvor stort beløb man vil
opspare i virksomheden, resten kan hæves i løbet af året (og medgår
som normal indtægt).

mvh
Jeppe

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 06-09-04 21:09

Den Mon, 06 Sep 2004 skrev Anders Christensen:

[...]

> Det betyder kort sagt at hvis mit firma får sparet f.eks 1 mio kr
> op inden jeg er færdig med at få SU (tænkt eksempel) at jeg så kan
> køre firmaet videre under VSO, og så trække f.eks 100.000 kr ud om
> året i 10 år? Og på den måde slippe for at blive beskattet af det
> hele på en gang? (firmaet kører videre, også efter jeg ikke får SU
> mere)

Ja.

> Er der andre krav til revision end ved enkeltmandsfirma når man
> kører med VSO?

Ja det er mere kompliceret. Der skal bl.a. være klar adskillelse af
privat/firma økonomi. Der skal bl.a. føres indskudskonto, hvis saldo her
bliver negativ skal der beregnes rentekorrektion etc.

/Jeppe