Airport er fint, men jeg kan ikke printe
Fra : nospam

Dato : 15-07-04 11:49

Gad vide hvorfor jeg ikke kan printe via ethernet og være trådløst på
internettet samtidig? Det må da ku la sig gøre, jeg synes jeg har prøvet
samtlige kombinationer af indstillinger uden held.

Er lige flyttet til Århus ­ hurra ­ her er trådløs 2Mbit Cybercity oppe hos
overboen, og jeg købte glad et Airportkort, puttede i maskinen og vupti var
på nettet med det samme og uden problemer. Før flytningen printede jeg (og
resten af familiens Mac´er) via hub til min LaserWriter 12/640 på adressen
192.168.1.6. Men nu kan jeg ikke få det til at du.

Synes ikke der megen hjælp at hente hos Apple.

Mvh Mikael Kern

--
Arbejde søges - gerne noget med video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-8000 Aarhus, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-07-04 08:18

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> 192.168.1.6. Men nu kan jeg ikke få det til at du.
>
> Synes ikke der megen hjælp at hente hos Apple.

uden at have forstand på det, men kommer du ikke til at have samme IP
nummer som overboen, og at det måske er problemet?:-/

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : nospam

Dato : 17-07-04 09:58

Jeg har sat alt til automatisk el. DHCP. Og jeg har ethernetkabel mellem Mac
og printer, det skulle vel ikke have noget med overboen at gøre.

mvh Mikael Kern

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-07-04 12:43

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg har sat alt til automatisk el. DHCP. Og jeg har ethernetkabel mellem Mac
> og printer, det skulle vel ikke have noget med overboen at gøre.
>
> mvh Mikael Kern

Din mac og printer er måske ikke på samme subnet. Hvilket IP nr får
mac'en tildelt fra overboen? Jeg er på tynd is her - Nogle
netværkssagkyndige som kan træde til?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : nospam

Dato : 20-07-04 12:15

Jeg forstår ikke helt det med subnet. Jeg er fint på nettet via overboen.
Hvor ser jeg mit tildelte IP nr.?

Og hvordan får jeg forbindelse til min printer via hub og ethernetkabel???

Mvh Mikael Kern

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-07-04 12:44

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg forstår ikke helt det med subnet. Jeg er fint på nettet via overboen.
> Hvor ser jeg mit tildelte IP nr.?

Det kan du se i kontrolpanelet for netværk i indstillinger!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : nospam

Dato : 21-07-04 12:22

OK, det er 10.0.0.2 og routeren har 10.0.0.1.

Det grundlæggende spørgsmål for mig lige nu er:

Er det muligt at være trådløst på netværk A og være trådet på netværk B
samtidig?

netværk A: Airport > overboen ­ fungerer OK

netværk B: Indbygget ethernet > hub > printer ­ fungerer ikke, jeg kan ikke
få forbindelse til printeren

Og jeg bliver snart til grin blandt mine børn og deres pc venner...

mvh Mikael Kern

Fra : Michael Holm

Dato : 21-07-04 15:31

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> få forbindelse til printeren
>

> Og jeg bliver snart til grin blandt mine børn og deres pc venner...

du kan godt printe ud via det indbygget ethnernet, gå ind og sæt
printeren op igen, det nemmeste er nok at vælge en appletalk printer, så
finder den printeren automatisk (kræver du har appletalk slået til på
ethernetkortet - gøres i systemindstillinger)

Ellers få printeren til at skrive en konfigurationsside ud, det må kunne
lade sig gøre ved at trykke lidt på printeren... her kan du se dens ip
nr. og subnet , hvis det f.eks. er 192.168.1.6. kan du taste
192.168.1.7 ind i Ehternet opsætning i Systeminstillinger

du er også velkommen til at slå på tråden 2125 1471, det er måske nemmer
over tif. og hører hvad du har tastet ind osv. :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-04 19:40

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Er det muligt at være trådløst på netværk A og være trådet på netværk B
> samtidig?

ja

> netværk A: Airport > overboen ­ fungerer OK

> netværk B: Indbygget ethernet > hub > printer ­ fungerer ikke, jeg kan ikke
> få forbindelse til printeren

på din kabelde netværk har du næppe en router og dermed ej helle en
DHCP server. konfigurer den kablede ethernet manuelt og brug et
segment der adskiller sig fra hvad du får fra overboens DHCP.

Husk at du ikke skal angive en router adresse når du ikke bruger en
router.

Hvis du vil slippe for en del af bøvlet dropper du IP il at printe og
avnveder Appletalk.

OBS med IP vil det kun kunne lade sig gøre på OSX idet OS9 ikke
umidelbart understøtter at IP er aktivt på mere end én port af gangen.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).