Testikelkræft???
Fra : Janni & Kevin

Dato : 13-07-04 22:04

Hej!

Jeg har de sidste par dage lagt mærke til at pungen hos min hanhund på 3 år
hang mere end den plejer. I dag undersøgte jeg så pungen og testiklerne hos
ham. På den ene testikel finder jeg en "dims". Jeg ved ikke hvordan jeg skal
forklare det, men det var som om den ene testikel ikke var helt oval som den
pljer, men havde en ligesom en udvækst på den.
Er der nogen af jer der har haft eller har en hund med testikelkræft eller
noget der kunne minde om det som jeg har beskrevet, så vil jeg meget gerne
høre om hvad det var, og hvordan forløbet var. Jeg skal lige sige, at racen
er en tervueren.

PÅ forhånd tak.

Janni

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-07-04 22:21

"Janni & Kevin" <tervueren@hund.dk> wrote in message
> [...]
> noget der kunne minde om det som jeg har beskrevet, så vil jeg meget gerne
> høre om hvad det var, og hvordan forløbet var. Jeg skal lige sige, at

Hej Janni

Nu håber jeg selvfølgelig ikke den har kræft i testiklerne, men her er de
tanker jeg lige fik da du skrev ovenståede.
Nu er du jo kvinde så jeg tillader mig lige at komme lidt mande anatomi.
Pungen har jo den fine egenskab at den er istand til at bliver større når
det er varmt så den bedre kan afgive varme, så temperaturen bedre kan
opretholdes i pungen. Ligesom pungen trækkes sammen når det er koldt for at
der ikke afgives for meget varme fra pungen.
at der er udposninger på testiklerne, er jo ofte blodkar.

peter

Fra : Janni & Kevin

Dato : 14-07-04 08:10

Hej Peter!

Mange tak for dit svar. Nu må jeg nok hellere fortælle at jeg er uddannet
sygeplejerske, så jeg kender godt både mandens og kvindens anatomi!! Men
mht. det andet, så synes jeg ikke at pungen virker varmere en den plejer, og
man kan vel heller ikke ligeefrem give det danske "sommervejr" skylden for
det. Men jeg vil da alligevel lige prøve at holde øje med det. Så tak for
svaret.

Janni

Fra : John

Dato : 14-07-04 11:28

"Janni & Kevin" <tervueren@hund.dk> skrev i en meddelelse:

> [...]
| høre om hvad det var, og hvordan forløbet var. Jeg skal lige sige, at racen

Hej Janni.

Har du mærket den anden testikel efter og set efter om den har samme
"udvækst" ?. Jeg tænker her på om det evt. kan være bi-tekstiklen du kan
mærke ?!.

Har du læst dette:

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_testikelkraeft.html

Vh
John.

Fra : Kim Christensen

Dato : 14-07-04 18:52

> [...]
> høre om hvad det var, og hvordan forløbet var. Jeg skal lige sige, at racen

Hej. For nogle år siden havde jeg det samme med den ene af mine Hunde.
Det var en knude på størrelse med en lille ært kun på den ene
testikel. Dyrlægers råd er her kastration, uanset hvad testiklerne
fejler. Det viste sig ikke at være ekræft, men en åreknude der kan
være opstået på grund af en ydre påvirking.
"Ærten" sad fast på testiklen, dvs, at man når man holdt om den
pågældende testikel, ikke kunne flytte knuden nævneværdigt, og vi
således kun eudelukke at det ikke var i selve huden.
Vi holdt sagen under observation, og undlod at rode mere med den
beskadigede testikel end allermeest nødvendigt. Nu er knuden
forsvundet sporløst.
Så selv om dyrlægen står klar med saksen, så vent tiden lidt af.....

Hilsen Kim