berlin
Fra : Jeanette Harfeldt

Dato : 13-07-04 19:20

jeg skal 4 dage til Berlin i egen bil og vil høre om der er nogen der har
været der: kan man købe turistkort til U-bahb og div kultursteder ?? hvis Ja
hvor kan jeg få fat i det evt her i DK. Er der et godt kort over centrum i
Berlin ? er der noget som man som vanlig turist ikke ser, men bør se ??

Jeg har været i Berlin før, men det var med bus og guide hele vejen.

Fra : Christian Hvid

Dato : 14-07-04 01:34

Jeg var et smut i Berlin i foråret. Købte et kort i deres metro til 4 euro.
Det var top notch, men jeg fandt alligevel at min Lonely Planet Berlin var
den mest praktiske at vandre rundt med.

Jeg kan anbefale MoMA på Neue Nationalgalerie, og denne særudstilling på det
jødiske museum:

http://www.10plus5gleichgott.de/

Den er intet mindre end fantastisk.

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 18-07-04 11:33

"Christian Hvid" <chvid@acm.org> skrev i en meddelelse

> Jeg kan anbefale MoMA på Neue Nationalgalerie, og denne særudstilling på
det
> jødiske museum:

MoMA-udstillingen kræver vist at man har god tid. Jeg var i Berlin for nogle
dage siden og hørte om køer på op til 3 timer ved Neue Nationalgalerie. Det
skulle vist iøvrigt være muligt at købe et VIP-kort til 3 gange normalpris,
som giver mulighed for at springe køen over. Dette kort kan til gengæld IKKE
købes ved NN men i Sonycenter (vistnok) på Potsdamer Platz.. Så vidt jeg
hørte..

MoMA er iøvrigt ikke den eneste store særudstilling for tiden. På Alte
Nationalgalerie udstilles (indtil september, mener jeg) en samling malerier
af de engelske Prærafaeliter fra 1800-tallet, udlånt af Tate Gallery i
London. Det ser ret godt ud. Dertil kommer deres permanente udstilling med
værker af bl.a. Degas, Cezanne, Renoir, Monet og vores egen Thorvaldsen. Og
så er køen noget mindre

-Thomas

72 timer i Berlin, 2001: http://www.fzc.dk/thomas/berlin_2001.htm

Fra : Jan

Dato : 14-07-04 06:38

Tue, 13 Jul 2004 20:20:17 +0200, "Jeanette Harfeldt"
<jeanette@nej.hoffmann.cc>; <cd1954$1fb0$1@news.cybercity.dk>;
<dk.fritid.rejse>:

>kan man købe turistkort til U-bahb og div kultursteder ?? hvis Ja
>hvor kan jeg få fat i det evt her i DK. Er der et godt kort over centrum i
>Berlin ?

Man kan: "WelcomeCard" på trafikinformationen ved Bahnhof Zoologischer
Garten (3-dages kort for lokaltrafikken i Berlin og Potsdam, med kuponer
for diverse andre aktiviteter). ... nåh, det var sidst år. Kig her:
<http://www.bvg.de>, City Tour Card.

Bykort: Falk Plan kan købes i boghandler i Danmark, men også i Berlin
(selvfølgelig).
Netkort finder man fra enten byens netsider på <http://www.berlin.de>
eller fra en avis-netside som <http://www.tagesspiegel.de>

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Michael Nielsen

Dato : 17-07-04 15:40

Vi vil ønske dig god tur til Berlin.

Du vil nok kunne finde inspiration ved at læse vor side om en tur dertil.
www.rejse.michulla.dk/page10.html

Hilsen fra Ulla og Michael

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 18-07-04 11:53

"Jeanette Harfeldt" <jeanette@nej.hoffmann.cc> skrev i en meddelelse

> hvor kan jeg få fat i det evt her i DK. Er der et godt kort over centrum i
> Berlin ? er der noget som man som vanlig turist ikke ser, men bør se ??

Sikkert nok

Jeg var dernede for anden gang i den forgangne uge, og besøgte bl.a.
Spandau, som faktisk har en del mere at byde på end det fængsel som de
fleste associerer med byen (og som iøvrigt blev revet ned umiddelbart efter
Hess døde). Byen ligger 20-25 minutters S-bahn kørsel fra Zoo (Et 3-dages
WelcomeCard gælder også hertil, dog giver det ikke rabat på nogle
Spandau-seværdigheder), og er ganske hyggelig med en næsten provinsiel
landsbyagtig stemning i den gamle bydel, på trods af, at byen samlet set har
over 200.000 indbyggere. (Misforstå mig ikke - den er skam ganske moderne,
og de fleste bygninger er af nyere dato, så forvent ikke at se Tysklands
svar på frilandsmuseet!)

Spandau byder bl.a. på St-Nikolai Kirche, hvor den første protestantiske
messe i Brandenburg-området blev holdt allerede i 1539 på Joakim II's bud.
Kirken har derudover et ganske flot alter, og andre smukke ting. Det samme
gælder Marienkirche, som set udefra ikke er noget specielt, og heller ikke
særlig stor, men som til gengæld er ganske overdådigt indrettet.

Den helt store seværdighed i Spandau er Zitadelle, som er en voldsomt stor
fæstning - det meste er af nyere dato, men man kan bl.a. gå de mange trin op
i Juliusturm, som er fra 1300-tallet (vistnok), og yderst velbevaret. Fra
toppen er der en smuk udsigt over Spandau og de nærliggende floder Havel
og - kan ikke lige huske hvad den anden hedder.... Den permanente udstilling
på Zitadelle byder bl.a. på flere århundreders eksempler på militært
hovedtøj, og er faktisk ganske interessant. Og så er det ret billigt - tror
vi betalte ?4-5 for to personer.Se http://www.zitadelle-spandau.net/ for
mere info.

Spandau og dens seværdigheder er ikke ukendt, men det er mit indtryk at byen
ikke besøges af mange ikke-tyske turister - hvilket er synd.. Hermed
anbefalet..