Nedfrysning af hvidkål
Fra : Helle

Dato : 13-07-04 19:11

Hej,
Jeg kan ikke nå at få bugt med et hvidkåls hoved inden for rimelig tid, og
derfor ville det være rart at kunne fryse det ned. Kan det lade at fryse
(rå) hvidkål ned uden at det bliver kedeligt eller ødelagt ? Eller skal de
lige tilberedes på en eller anden måde først ?

--
Venligst
Helle

Fra : Thïngmand

Dato : 14-07-04 08:49

Det kan jo holde sig næsten uendeligt i et køleskab, hvis man blot skærer
det tynde brune lag af inden man bruger det - tjek hellere nette for nogle
gode opskrifter! Jeg er selv svært glad for
http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/p0510837.html - det er måske en
vinterret, men der er jo ikke megt sommer over vejret i øjeblikket, så....

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Peter Westh

Dato : 14-07-04 09:36

Som Thïngmand vil jeg også sige, at hvidkål holder sig utrolig godt i
køleskabet. Men hvis du vil fryse det, skal du klart tilberede det først, og
helst på en måde, hvor konsistensen ikke betyder alverden - f.eks. som
stuvet hvidkål.

MVH

Peter

Fra : Helle

Dato : 14-07-04 15:27

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
og
> helst på en måde, hvor konsistensen ikke betyder alverden - f.eks. som

Takker. Jeg har ikke så stort køleskab desværre. Men jeg har et skab, som er
rimelig køligt (10-12 grader), kan det bruges ?

Pft
Helle

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 14-07-04 16:10

Vil lige sige at jeg har frosset hvidkål som var skåret i strimler uden at
gøre noget ved det. Og det fungerede fint til stuvet hvidkål. Og selv om et
hvidkål er billigt vil jeg da hellere fryse det, når man nu kan, end at
smide det ud

Linda

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 16:18

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:40f54cd2$0$12551$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Og selv om et
> hvidkål er billigt vil jeg da hellere fryse det, når man nu kan, end at
> smide det ud

Hvorfor? Jeg er lige ved at tro, at det er dyrere at nedfryse det (afhængig
af perioden, selvfølgelig) frem for at købe et friskt. Hvad koster et
hvidkålshovede? 10 kr? Du skal ikke åbne din fryser mange gange, eller have
hvidkål frosset ned mange uger her om sommeren, før du har brugt for 10 kr.
strøm.

--
-Jens B.

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 14-07-04 18:28

> [...]
gange, eller have hvidkål frosset ned mange uger her om sommeren, før du har

Nu er fryseren jo tændt alligevel og en fuld fryser er immervæk billigere i
drift end en halvfuld

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 15:45

> [...]

> (rå) hvidkål ned uden at det bliver kedeligt eller ødelagt ? Eller skal de
> lige tilberedes på en eller anden måde først ?

Hvorfor pokker dog nedfryse en god, frisk råvare, når du kan købe den så
billigt? Smid resten af hvidkålen på kompostbunken og køb dog et frisk, når
du skal bruge hvidkål næste gang.

--
-Jens B.