Termokandeforbedringer feder
Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-04 07:36

Vil du have mobil køl med i haven en lang sommerdag, så kom ikke hele
isterningbakkens indhold i termokanden - måske de fryser sammen til en
klump, som du ikke kan ryste ud.
Køb isterningsposer og med tre klip på langs får du fire strimler
isterninger, der kan fiskes op enkeltvis.

Har man isterninger i overskud, frister det til en ekstra drink, -
- og til den lidt ekstra snacks - ligesom køleskab og andre
gastronomiforbedringer er det kilde til overvægt.

Jeg troede engang at vegetarisme kunne holde mig slank, men ikke når man
opsøger snack og løg fristelser.

Min gamle termokande var god nok, insisterede jeg når min søn pralede af sin
effektive stålsag fra Spejdersport, men så var jeg på vej til 40-års
jubilæum og i Holtetoget sad overklassseløg og snakkede om at deres lille
sporty stål-termokande lækkede hvis mundingen var nedad i tasken, og jeg
brød ind og spurgte "kan jeg købe den" og fik den bulede defekte luksus-sag
forærende.(Tiggeri, why not)

Den holder tre gange længere på varmen eller kulden end min gamle med
glas-dobbeltlag(hvad har udviklingsingeniørerne mon fundet på, som virker så
fantastisk effektivt?) , og nu spør jeg fysikere om varmetabet især skyldes
ledning og kun nedsættes med ca. en tyvendedel, hvis proppen ikke er på, dvs
en tyvendedel af væskens overflade er blottet til omgivelserne.

Stråling, konvektion og ledning gir varmetab. Fordampning skaber kulde - men
øger næppe væsentligt varmetabet fra 90 grader varmt vand i termokande, som
ikke er skruet tæt til eller blot har en plastikkop over mundingen, til at
mindske luftudskiftningen over væskeoverfladen.?

The only way to get rid of temptation is to yield to it. Resist
it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to
itself. Oscar Wilde

There is no secret in life. Life's aim, if it has one, is simply to be
always looking for temptation. Oscar Wilde

Fristelsen er til, for at man skal give efter for den. Guy de Maupassant

Man kan modstå alt undtagen fristelser. Oscar Wilde

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : -V-

Dato : 13-07-04 14:33

Bo Warming wrote:

[snip nogle fysiske betragtninger]

Beklager overfor de folk med BW i filteret, men:

Hvad i himlens navn har din smøre med politik at gøre?
At du lige redder den, så den ikke er OT i dk.videnskab, det er en ting, men
*dk.politik*?!

Sheesh.

Jeg har fjernet krydspostningen til dk.politik.

-V-

Fra : Dan Frederiksen

Dato : 13-07-04 12:47

Du har mange citater om at give efter for fristelse.
Arbejder du hjemme for djævlen?
Dobbeltkonfekt telemarketing.

Ståltermokande har to fordele.
Vakuum og den ringe varmestråling fra metal.
Glass kan have op til 25 gange kraftigere varmestråling hvis metallet er
poleret.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-04 15:22

"Dan Frederiksen" <bulkemail@shouldbeillegal.org> wrote in message
> [...]
> Vakuum og den ringe varmestråling fra metal.
> Glass kan have op til 25 gange kraftigere varmestråling hvis metallet er

Men de gamle termokander med dobbelt glas med vakuum imellem, var altid
omgivet af plastik, så kan varmestråling betyde så meget?

Hvordan undgås at tyndt metal giver efter for suget - er der
afstandsholdere af noget tyndt, stift, ikkeledende eller hvad?

Fristelses-citaterne er noget af det politisk relevante, for der kører
jævnlig tråde om pædofili og andre ting som vissse sårbare individer er
extremt fristet af. I vort samfund er der fjernet mange udfordringer, så man
skaber sig sære fjendebilleder og dagdrømme - fx om forbudte erotiske
oplevelser. Eller rusmidler. Eller Madglæde. Det hele hænger sammen og
derfor er OT-anklage fejlagtig.

Hvis nogen har erfaring for at mine associationer springer mere end du kan
magte, så lad vær at åbne mine indlæg.

Jeg søger at udvikle og få erfaring med skrivestil der ikke er traditionel,
og som søger at indfange sammenhænge der er DELVIS og OVERSET. Det er let at
angribe. Mange mailer mig ros - og nogle poster til ng en overfladisk
kritik. Mail kritik privat. Gå efter bolden, som den person jeg har svarer.

"Virtue is insufficient temptation". George Bernard Shaw

Fra : Dan Frederiksen

Dato : 14-07-04 12:52

> Men de gamle termokander med dobbelt glas med vakuum imellem, var altid
> omgivet af plastik, så kan varmestråling betyde så meget?

Ja, en plastoverflade kan udstråle 120W per m2 mere end poleret alluminium
ved 40 grader (20 over stue temp)

> Hvordan undgås at tyndt metal giver efter for suget - er der
> afstandsholdere af noget tyndt, stift, ikkeledende eller hvad?

Diameter er relativ lav, nogenlunde godstykkelse og så dobbeltkrumme former.
Disse har ingen oplagte derformeringsveje ligesom f.eks en stor tynd plade
har.
Gastryk er desuden naturligt jævnt og stabilt og relativt let at bære i
forhold til tilsvarende dynamiske kræfter som i en svejende konstruktion.

> [...]
> skaber sig sære fjendebilleder og dagdrømme - fx om forbudte erotiske
> oplevelser. Eller rusmidler. Eller Madglæde. Det hele hænger sammen og

Er der tråde om pædofili i dk.videnskab? udover altså dem du starter.

> Hvis nogen har erfaring for at mine associationer springer mere end du kan
> magte, så lad vær at åbne mine indlæg.

Samme forsvar kan spammailers bruge men er tilsvarende ugyldigt.

> [...]
> angribe. Mange mailer mig ros - og nogle poster til ng en overfladisk
> kritik. Mail kritik privat. Gå efter bolden, som den person jeg har

Jeg er for at prøve nye ting og eksperimentere med vores menneskelige væsen
men din kaotiske stil er lidet attraktiv. Man kan ligeledes kommunikere ved
at skrige en person op i ansigtet og prikke dem i øjnene og kalde det at
udvikle kommunikationskunsten men det ville være en ren løgn for at
undskylde en syg trang.
Din skrivestil minder om BT overskrifter der kun tjener til at forvirre så
man ikke opdager hvor ringe kvalitet det egentligt er.

"Gå efter bolden, som den person jeg har svarer."

Tag f.eks den sætning der.
Du virker til at have nogle voldsomme impulser der forhindrer dig at
fokuserer dine evner.
Jeg ønsker for dig at du får ro i dit sind.