Korrekt registrering af fødselstidspunkt
Fra : Ralph-Brian Vessel H~

Dato : 12-07-04 15:49

Hej nyhedsgruppe

Når vi nu har snakken inde på korrekt registrering på EDB; hvad så med de
personer der efter indførslen af sommertid i Danmark, er født eller døde i
tidsrummet mellem midnat og kl. 01.00 !

MVH
Ralph Hørberg.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-07-04 16:05

Den Mon, 12 Jul 2004 16:49:28 +0200, skrev Ralph-Brian Vessel Hørberg:

>Når vi nu har snakken inde på korrekt registrering på EDB; hvad så med de
>personer der efter indførslen af sommertid i Danmark, er født eller døde i
>tidsrummet mellem midnat og kl. 01.00 !

Klokken kvart over midnat er klokken kvart over midnat - uanset hvad
klokken "i virkeligheden" er. Den nye dag og dermed den næste dato
begynder så snart den store viser passerer 12. Uden at vide det, går
jeg da ud fra, at det også er det der indføres i
jordemoderprotokollen.

Sådan kan man jo blive ved. Hvad med den tante der dør i
Orientexpressen på den langtbortisk-kinesiske grænse? Hvor og hvornår
er hun død? Eller hvad med soldaten der er meldt savnet og efter al
sandsynlighed ligger mast i et skyttehul et sted på østfronten? Hvor
og hvornår?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

Fra : strid

Dato : 12-07-04 19:41

Sådan som jeg har forstået det så er sommertid noget vi skifter kl 03
om natten, og det er der man stopper urene eller stiller dem frem.
Min mor som er sygeplejeske siger at de gjorde det at man skriver det
tidspunkt klokken er når barnet er født, nemmelig at hvis det er 03.01
så er det 04.01 og omvendt .. ikke så besværligt :)

Man kan blive ved i dage og år med de der "mind-games"

Astrid

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-07-04 19:57

Den Mon, 12 Jul 2004 20:40:45 +0200, skrev strid:

Den Mon, 12 Jul 2004 17:04:31 +0200, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>tidspunkt klokken er når barnet er født, nemmelig at hvis det er 03.01
>så er det 04.01 og omvendt .. ikke så besværligt :)

Øhhh, måske misforstod jeg det oprindelige spørgsmål? Jeg svarede i
almindelighed, men der er selvfølgelig nogle specielle aspekter på de
to dage hvor man går til og fra sommertid. I og med at det netop ikke
foregår pr. midnat, men kl. 3 om natten, skulle der vel ikke være de
store problemer med datoen?

Jeg vil således fastholde - ikke som noget jeg ved med bestemthed, men
ud fra min egen kringlede logik - at klokken er kvart over
et-eller-andet, uanset om klokken er stillet nok så meget frem og
tilbage.

Fra : Michael Erichsen

Dato : 12-07-04 20:37

Ralph-Brian Vessel Hørberg wrote:
> [...]
> personer der efter indførslen af sommertid i Danmark, er født eller døde i

For det første er det mellem 2 og 3, uret "står stille".

Dernæst er det ganske uafhængigt af registreringsmedie. Den person, der
registrerer fødselen indtaster dato, og CPR-nummeret tildeles herudfra.
Der er (endnu) ikke stregkoder i nakken på de nyfødte, som kan scannes ind.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-07-04 22:11

Michael Erichsen <dsmer@attglobal.net> skrev Mon, 12 Jul 2004 21:37:23
+0200

>For det første er det mellem 2 og 3, uret "står stille".

Det er vel egentlig ikke det der er kernen i det oprindelige spørgsmål.?

Kernen i det oprindelige spørgsmål er vel at det er den første time
efter midnat (hver eneste nat i hele sommerperiden) vi kører med
'forkert' dato.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ralph-Brian Vessel H~

Dato : 12-07-04 22:32

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kernen i det oprindelige spørgsmål er vel at det er den første time
> efter midnat (hver eneste nat i hele sommerperiden) vi kører med

Det var sådan set også det jeg mente, at det i virkeligheden er en 'falsk'
dato i den første time efter midnat. Og at denne time i 'virkeligheden'
hører til den foregående dato.

Men man kan jo selvfølgelig blive ved med at diskuterer hvad der er rigtig
og forkert, også afhængig af om man er tilhænger af sommertid eller ej.

Det rigtige klokkeslæt er vel afhængig af hvornår solen på disse
breddegrader står i syd, - Det gør den jo heller ikke over hele landet
kl. 12.00 (eller om sommeren kl. 13.00).

MVH
Ralph Hørberg

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-07-04 22:52

Ralph-Brian Vessel Hørberg skrev:

> Det rigtige klokkeslæt er vel afhængig af hvornår solen på disse
> breddegrader står i syd, - Det gør den jo heller ikke over hele
landet
> kl. 12.00 (eller om sommeren kl. 13.00).

Ja, og solen står slet ikke i syd på samme klokkeslet hver dag. Det
varierer med adskillige minutter hen over året.

Er det overhovedet sommertiden der er forkert? Hvorfor er det ikke
vintertiden - den bruges kortere tid af året end sommertiden.

Og er kl. 0.00 egentlig det naturlige sted at skifte døgn på? Det er jo
også noget vi har valgt. Det kunne lige så godt være et andet tidspunkt.

Fødselsdatoen er i sig selv afhængig af den kalender der "tilfældigvis"
er gældende.

Både sommer- og normaltid samt den gregorianske kalender vi anvender, er
i princippet arbitrære - man kunne have valgt en anden officiel kalender
eller anden lokaltid - så sommertid er ikke ringere end andre
tidsregninger til at fastsætte fødselsdatoer. En fødselsdag er tværtimod
netop karakteriseret ved at det er den dato der står på kalenderen på
det tidspunkt og på det sted man er født.

I Danmark har vi en officiel tidsregning der bl.a. er fastsat ved at vi
anvender den gregorianske tidsregning, og vi anvender zonetiden for 15
grader øst om vinteren og zonetiden for 30 grader øst om sommeren, og
det er naturligvis såvel den officielle kalender som det officielle
tidspunkt der tæller.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-07-04 23:25

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> skrev Mon, 12 Jul
2004 23:51:58 +0200

>Er det overhovedet sommertiden der er forkert? Hvorfor er det ikke
>vintertiden - den bruges kortere tid af året end sommertiden.

Det er nok muligt. Men vintertiden er dog kun ca. 5 grader forkert -
sommertiden er ca. 20 grader forkert. )

Selvfølgelig er det en strid om bagateller. Men hvis man på et givet
tidspunkt vil beregne en persons alder i år, dage og timer, så må man
vel nødvendigvis forholde sig til problemstillingen.?

Klge folk har jo brugt oceaner af tid på at forklare og beregne
konsekvenserne af kalender-skiftet, hvor et antal dage forsvandt ud i
den blå luft.

Her er det jo kun en time det drejer sig om. Men er det en time vi får
forærende - eller er det en time vi mister..? )

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-07-04 23:25

"Ralph-Brian Vessel Hørberg" <ralph-brian@privat.dk> skrev Mon, 12 Jul
2004 23:31:41 +0200

>Det rigtige klokkeslæt er vel afhængig af hvornår solen på disse
>breddegrader står i syd, - Det gør den jo heller ikke over hele landet
>kl. 12.00 (eller om sommeren kl. 13.00).

Nej det være sig jo langt fra. Den tidszone vi tilhører er jo faktisk
kun rigtig for Bornholms vedkommende (og om sommeren endda for et punkt
der ligger 15 grader øst for Bornholm).

Dvs. ved middagstid er klokken reelt kun ca. halv elleve her i
Vestjylland.

Indtil for godt og vel 100 år siden regnede vi i sand soltid her i
landet - dvs. præster og degne havde ansvaret for at kirkeurene viste
præcist 12.00 når solen stod lige i syd. Og altså forskelligt fra sogn
til sogn hen over landet.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 14-07-04 12:07

Mon, 12 Jul 2004 23:31:41 +0200 skrev Ralph-Brian Vessel Hørberg:

> Det rigtige klokkeslæt i er vel afhængig af hvornår solen på disse
> breddegrader står i syd,

Måske.

Det 'rigtige' klokkeslæt i Danmark er simpelthen fastlagt
ved lov, nemlig

Lov om tidens bestemmelse, lov nr. 83 af 29. marts 1893 og
Lov om anvendelse af sommertid, lov nr 223 af 24. april 1974, samt
Anordning om fastsættelse af sommertid fra og med år 2002, anordning
nr 858 af 26. september 2001.

Frit oversat efter hukommelsen fra Alexander Solzhenitsyn's
"One Day in the Life of Ivan Denisovich":
Staten er almægtig. Selv tidens gang må underkaste sig dens lovgivning.

Der er iøvrigt udbredt enighed om at
Lov om tidens bestemmelse er forældet.

Bl.a. giver denne lovs definition anledning til en afvigelse på
op mod et helt sekund i forhold til det internationalt anvendte
klokkeslæt UTC (hvilket kan have stor betydning ifbm. f.eks.
elektronisk værdipapirhandel).

Men det skulle nok være muligt at læse sig frem til hvilken dag
man er født på.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : torleif haugødegård

Dato : 14-07-04 15:29

On Wed, 14 Jul 2004 13:06:43 +0200, "Lars Kr. Lundin" >Mon, 12 Jul
> [...]
>op mod et helt sekund i forhold til det internationalt anvendte
>klokkeslæt UTC (hvilket kan have stor betydning ifbm. f.eks.

Et innspill fra Norge, sendt kl 16:29:17 iflg
http://www.justervesenet.no/index.asp?strUrl=1000689i

Norsk normaltid er en time foran den såkalte UTC-tid. UTC står for
"Coordinated Universal Time", som er en felles, legal tid som gjelder
over hele verden.

Absolutt tid defineres som et veiet gjennomsnitt av et stort antall
atomur verden over. Disse sammenliknes ved bruk av GPS (Global
Positioning System) via satelitter og er grunnlag for "International
Atomic Time" (TAI). Denne antas å ikke avvike fra en ideell, perfekt
klokke med mer enn 1/10 mikrosekund per år.

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-07-04 00:26

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-30@lklundin.dk> skrev Wed, 14 Jul 2004
13:06:43 +0200

>Det 'rigtige' klokkeslæt i Danmark er simpelthen fastlagt
>ved lov, nemlig
>
>Lov om tidens bestemmelse, lov nr. 83 af 29. marts 1893 og

Og det var simpelthen jernbanedriften og de dertil hørende køreplaner og
stationsure der nødvendiggjorde dette.

Hidtil havde det fungeret upåklageligt med lokaltid i hver eneste lille
flække - men nu måtte man nødvendigvis have indført en dansk normaltid.

Fra : Jan T Pharo

Dato : 13-07-04 18:32

Mon, 12 Jul 2004 23:10:42 +0200, Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk>;
<dk.videnskab.historie.genealogi>:

>Kernen i det oprindelige spørgsmål er vel at det er den første time
>efter midnat (hver eneste nat i hele sommerperiden) vi kører med
>'forkert' dato.

For at komplicere det hele yderligere, kan man jo lægge til, at
klokkemidnet og solmidnat ikke er samme tidspunkt, undtaget på den
meridian, tidszonen er baseret på. For os er det så 15ºE. Her hos mig,
står solen i nord) og det er solmidnat) cirka klokken 00.20 efter
normaltid, og cirka kl 01.20 etter sommertid. Det samme gælder så også
for f eks Grenå og Byrum. I f eks Bergen er solmidnat endnu 20 minutter
senere. Skulle man regne døgnene - og datoerne - anderledes end efter
den officielle tid, så skulle man samtidigt også beregne ud ifra
_soltid_ på ethvert sted, og det bli'r for meget.

Man er praktisk, og regner efter den officielle tidszone, om den nu er
baseret på soltid på 15º eller på 30º.

--
/Jan
<janpharo@online.no>

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 13-07-04 18:48

Jan T Pharo skrev:

> For at komplicere det hele yderligere, kan man jo lægge
> til, at klokkemidnet og solmidnat ikke er samme tidspunkt,
> undtaget på den meridian, tidszonen er baseret på.

Ikke engang på meridianen passer det at klokkemidnat og solmidnat er den
samme.

Sand soltid (hvor solen virkelig er i forhold til jorden) følger ikke
middelsoltiden (hvor solen ville være hvis den - set fra jorden -
bevægede sig med konstant hastighed). Ved sand soltid er døgnene ikke
lige lange, og solen står derfor ikke i syd kl. præcis 12 på zonetidens
meridian, men op til adskillige minutter før eller efter middag.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-04 18:57

Den Tue, 13 Jul 2004 19:47:50 +0200, skrev Thomas Thorsen:

> [...]
>lige lange, og solen står derfor ikke i syd kl. præcis 12 på zonetidens
>meridian, men op til adskillige minutter før eller efter middag.

Amen!

Jeg nærer en næsegrus beundring for folk der ved en hel masse om eet
eller andet. Jeg er sikker på mit hoved ville eksplodere, hvis det
skulle rumme alt det.

Fascinerende eller ej: Er vi ikke ved at være ude i Off-Topic?

Fra : Jan T Pharo

Dato : 13-07-04 20:18

Tue, 13 Jul 2004 19:57:08 +0200, Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk>;
<6b88f0dt9slmpigdb3vl6gt3238sbib2jk@4ax.com>;
<dk.videnskab.historie.genealogi>:

>Fascinerende eller ej: Er vi ikke ved at være ude i Off-Topic?

Jo. Løsning (som min lille, og en lille smule upræcise beskrivelse
skulle munde ud i): Benyt den kalender, der gælder for det sted og den
tid på året, hendelsen sker.
--
/Jan <><
bruker TMG