kold kartoffelsalat
Fra : margit

Dato : 11-07-04 13:29

Hvor mange kartofler - ca vægt - skal jeg beregne til 20 personer til kold
kartoffelsalat. Det er som aftensmad - skrub af mad - efter en større
frokost. Og hvor mange frikadeller af normal størrelse?
Jeg mangler også opskriften til en god dressing dertil.
På forhånd tak.
Mvh Margit

Fra : Ralph

Dato : 11-07-04 15:09

"margit" <saaj@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange kartofler - ca vægt - skal jeg beregne til 20 personer til
kold
> kartoffelsalat. Det er som aftensmad - skrub af mad - efter en større
> frokost.

Her i huset - fem pers. - bruger jeg ca. 1 kg. kartofler, mao. du skal bruge
4 kg. til 20 pers.

Og hvor mange frikadeller af normal størrelse?

Der bruger jeg ca. 700 g. hakket svin, der giver vel ca et kg. fars, så
igen, du skal bruge 3 kg. kød = 4 kg. fars

Et lille råd, lav forskellige slags frikadeller, prøv dig frem, jeg har gode
erfaringer med (een eller højest to af de nævnte ingredienser pr. type)

hvidløg, chilli, persille, bacon (stegt), hakket oliven, feta, revet ost,
kapers, finthakkede soltørrede tomater, små porrer i tynde skiver.

HVIS du laver forskellige typer, så lav 1½ gange mere, så er der nemlig mere
"spild", husk hvis de er gennemopvarmede (minus dem med persille) så kan de
fryses igen.

> Jeg mangler også opskriften til en god dressing dertil.

til fem pers.

2½ dl. cremefraiche
2½ dl. mayonnaise (eller den færdige kartoffelsalatdressing)
et lille revet løg
½ spsk sennep
en håndfuld finthakket grønt (persille/purløg/kørvel/dild)
Salt/peber

God appetit

Fra : alfaekko

Dato : 11-07-04 19:14

> [...]
mere
> "spild", husk hvis de er gennemopvarmede (minus dem med persille) så kan

Så starter persillehysteriet igen. Man kan sagtens opvarme ting, der
indeholder persille, blot disse har været tilberedt ved tilstrækkelig høj
temperatur, hvilket en stegt frikadelle f.eks har.

Man må IKKE opvarme ting, der ved servering har fået et drys persille, eller
anden frisk krydderurt.
Her er det nemlig ikke sikkert at eventuelle jordbakterier er slået ihjel.

Persille er ikke farlig, jordbakterier er!

Anders.