Måneskinsarbejde...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-01 02:53

Hejsa

Nu har jeg endelig haft tid til at installere Mac OS 9.2a2 (US beta) på
min G3/233/352mb RAM.

Jeg må sige, at jeg er noget overrasket over, at en så tidlig beta
fungerer så fint, som den gør.

- Den indeholder ikke nye kontrolpaneler eller udvidelser
- Den er forbavsende stabil.
- Den er hurtigere end OS 9.1
- Den åbner og lukker vinduer meget hurtig.
- Desværre bruger den ikke mindre RAM end OS 9.1.
- Den indeholder QuickTime 5.01 !!
- Den åbner IT programmer som Netscape 4.77 væsentlig hurtigere end 9.1

Men ellers har jeg egentlig ikke bemærket de store ændringer, bortset
fra, at CarbonLib versionen er en 1.3.1 - altså en nummer nyere end den
Carbon SDK, der pt er tilgængelig. Og det kunne faktisk være sjovt at
se, om der er andre, der har den og har prøvet den sammen med OS X.

Og som de fleste her i gruppen jo nok efterhånden véd, så bruger jeg
CloseView hele tiden, og med den halv-carboniserede version, jeg selv
har fusket noget med, er CV blevet endnu mere stabil og letflydende. -
Dvs., at skærmbilledet ikke hopper nær så meget, når musen bevæges, mens
CV er aktiv.

Ligeledes har jeg kort afprøvet den med flg. programmer: ClarisWorks
4.04DK, AppleWorks 5.03DK, AppleWorks 6.1.2US, Nisus Writer 6.0.1US,
Style 1.9b3, Microsoft Word 5.1aDK.

Alle CWKS/AWKS programmer er prøvet kort i både tekstbehandling og i
tegneprogram. Den første gang programmerne åbnes, går der lidt længere
tid, da der skal lægges nye indstillingsfiler. Med en quit og en ny
åbning af programmerne går det faktisk en del hurtigere end med OS 9.1.
- Især er AWKS 6.1.2 blevet endda meget hurtigere i opstart. Systemet
vil blive holdt 'MS-fri' på nær MSWD 5.1aDK..

Systemmappen fylder 271,8mb inkl. ca. 40mb skrifter og bruger ca. 51,7mb
i RAM uden VM slået til. System og Finder er tildelt 8mb ekstra RAM
hver, så hvis ikke dette var tilfældet ville den kun bruge ca. 35mb RAM.

- Så alt i alt lover det godt for den endelige version 9.2, når den
frigives.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 06-05-01 19:25

> Nu har jeg endelig haft tid til at installere Mac OS 9.2a2 (US beta) på
> min G3/233/352mb RAM.

Har du fået den sendt fra Apple via ADC? Jeg har endnu ikke modtaget
den?

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk

Fra : N/A

Dato : 07-05-01 00:05

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 07-05-01 00:05

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> Du kan da bare downloade den fra developer siden din drønnert!

Tænkte nok at der var en kæk jyde der ville komme med en smart
kommentar; ) Enten er jeg blind som en høne, ller også er den der ikke?

/Sebastian

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-05-01 02:33

Hej Sebastian

Nej, jeg lånte den af en anden.
mvh. Erik Richard

Fra : Christian Flintrup

Dato : 08-05-01 22:37

> Nej, jeg lånte den af en anden.

'Fyha, din lille gavtyv!' :)

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-01 03:45

Hej Christian

Ja da! - men med noget af det, jeg sidder og bøvler med i øjeblikket,
som fx. tilpasning af forskelligt software til svagtseende, så er man
nogle gange nødt til den slags.

I 'gamle dage', - dvs. indtil for ca. 5 år siden, ringede jeg blot til
Apple Danmark, så kom der dagen efter en CD med det aktuelle system, som
jeg skulle bruge, men så gik de over til, at vi fik systemet, såsnart
det blev udgivet, ja for det meste endda før det kunne købes. Men den
politik er de desværre holdt op med, så den sidste, jeg fik gratis fra
Apple var Mac OS 8.0.

mvh. erik Richard

Fra : Christian Flintrup

Dato : 09-05-01 21:27

> I 'gamle dage', - dvs. indtil for ca. 5 år siden, ringede jeg blot til
> Apple Danmark, så kom der dagen efter en CD

Jamen, så er der jo slet ikke tale om piratkopiering når de engang
gjorde det!

Beklager min direkte grove og malplacerede udtalelse om dig værende en
gavtyv. Det er jo slet ikke tilfældet!

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-05-01 02:14

Jeg skrev i mit første indlæg:

> - Den indeholder ikke nye kontrolpaneler eller udvidelser

Jo sandelig indeholder den noget nyt!!! - Jeg sad her i eftermiddags og
legede videre, og til min store overraskelse viser det sig, at udvidelserne
til _DiskBurner_ bliver installert sammen med det øvrige system!

Dette kunne tyde på, at når den endelige version kommer, vil det blive
muligt at bruge DiskBurner til andre end de indbyggede CD-R/RW i de nye
Apple modeller. Jeg har ikke set alt efter på CD'en, så jeg kan endnu ikke
sige, om selve brænderprogrammet også er der. Men min LaCie brænder var
faktisk tændt, da jeg lavede installationen, så det kan være derfor,
udvidelserne blev installeret... Spændende!

> - Den er forbavsende stabil.

Jeg har haft en enkelt 'freeze-up', men jeg er ikke sikker på, at det ikke
var min egen skyld, fordi, jge prøvede at starte 2 programmer på samme tid.

Tjah, og så har jeg lige bemærket en - synes jeg, - lidt underlig ting....
Menuen 'Special' har fået nyt navn... Den hedder nu 'Slurm!', - hvad det så
skal betyde -))

Og så kan jeg tilføje, at ved at kigge på nogle af kontrolpanelerne og
udvidelserne, tror jeg nok, jeg vil kunne sige, at OS 9.2 vil være endnu
mere OS X venlig end 9.1. I flere af dem er der ihvertfald en del
resourcer, jeg ikke har fundet i alm. 9.1 kontrolpaneler og udvidelser, men
kun i carboniserede versioner.

En lille tilføjelse til QuickTime 5.01. Selv på min 'gamle' G3/233/352mb
RAM kører QT 5.01 en hel del hurtigere og mere flydende end QT 4.1.2 gør.

- Og så må jeg hellere komme til at se lidt på CD'en med Tome for at se,
hvad der egentlig ligger gemt i resourcerne til installationen.

Fra : Simon T

Dato : 07-05-01 07:07

On Mon, 7 May 2001 3:14:21 +0200, Erik Richard Sørensen wrote
(in message <3AF5F6E7.7100CDD1@mail1.stofanet.dk>):

> [...]
> faktisk tændt, da jeg lavede installationen, så det kan være derfor,
> udvidelserne blev installeret... Spændende!

Men du har ikke testet om din brænder kan bruges med CD-Burner eller hvordan?

> Jeg har haft en enkelt 'freeze-up', men jeg er ikke sikker på, at det ikke
> var min egen skyld, fordi, jge prøvede at starte 2 programmer på samme tid.

Det burde man da kunne, men det er jo en beta...

> Tjah, og så har jeg lige bemærket en - synes jeg, - lidt underlig ting....
> Menuen 'Special' har fået nyt navn... Den hedder nu 'Slurm!', - hvad det så
> skal betyde -))

Jeg ved ikke lige hvor længe du har været betatester? Men selv jeg der aldrig
har været med i en betatest, ved da at der altid er en eller anden mærkværdig
titel på specialmenuen i Apples beta-systemer. De har været igennem ret mange
mærkelige...

[snip]
> En lille tilføjelse til QuickTime 5.01. Selv på min 'gamle' G3/233/352mb
> RAM kører QT 5.01 en hel del hurtigere og mere flydende end QT 4.1.2 gør.
[snap]

Også hurtigere end 5.0?

Med Venlig Hilsen

Simon T

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-05-01 14:52

Hej Simon

Simon T wrote:

> Men du har ikke testet om din brænder kan bruges med CD-Burner eller hvordan?

Endnu ikke. Jeg lavede kun en standard installering på en seperat disk, så jeg
skal lige have kigget efter om hele Disk Burner er der også.

> Det burde man da kunne, men det er jo en beta...

Årh jo, men nu var det altså lige både Word 6 og Word 2001, jeg kom til at
starte samtidig. Det kan godt være derfor... Jeg har et par henvisninger til dem
på skrivebordet ved siden af hinanden, og på en eller anden måde var de blevet
markeret begge to, og så brugte jeg blot COM+O....

> [...]
> titel på specialmenuen i Apples beta-systemer. De har været igennem ret mange

Hvis jeg var officiel betatester for Apple, tror jeg nok ikke lige, jeg havde
skrevet noget her i gruppen...mon? -))

> Også hurtigere end 5.0?

Har lige fået den, og skal have den installeret på min 9.1US, så får vi se.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 07-05-01 18:59

> Hvis jeg var officiel betatester for Apple, tror jeg nok ikke lige, jeg havde
> skrevet noget her i gruppen...mon? -))

Jeg tror hellere du må slette dit platte Member of ADC fra den alen
lange signatur. Læs din NDA! På den anden side skriver du andetsteds i
tråden, at det er pirat software du leger med, så det medlemsskab er
vist ikke fem potter ... værd.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-01 02:09

Hej Jan

Hvis du ikke véd det, så er der flere former for medlemskab af ADC, og da jeg
heller ikke har underskrevet nogen former for NDA erklæringer, så er det
flintrende ligegyldig. Men jeg kan garantere dig, at hvis jeg havde underskrevet
en NDA, så var der ikke kommet en lyd om OS 9.2 fra mig, - så spar dine
udgydelser....

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 08-05-01 19:30

> Hej Jan
>
> Hvis du ikke véd det, så er der flere former for medlemskab af ADC,

Henvis mig venligst til en.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 08-05-01 20:11

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Henvis mig venligst til en.

Dvs. et medlemsskab uden NDA.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-01 03:32

Hej Jan

Ja, der er et gratis medlemskab, der ikke kræver NDA. - Men som sagt i
det andet svar, så kig selv på <http://developer.apple.com/>

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 09-05-01 18:14

> Ja, der er et gratis medlemskab, der ikke kræver NDA. - Men som sagt i
> det andet svar, så kig selv på <http://developer.apple.com/>

Hold da helt op, det er noget at prale af! Jeg kan godt set pointen i at
det skal med i din 10 lijer lange signatur som du jo ikke vil forkorte,
da du aftaler med bl.a. Nisus om at der skal indgå en reklame i din
signatur!!!

/Sebastian

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 09-05-01 18:58

> Hej Jan
>
> Ja, der er et gratis medlemskab, der ikke kræver NDA. - Men som sagt i
> det andet svar, så kig selv på <http://developer.apple.com/>

Punkt 6 i Terms and Conditions and Protoype License and Confidentiality
Agreement. (Siden du ikke har villet læse det hele, så er vigtigste del
sat for sig)

6. Pre-release Software. You understand that Apple may make alpha,
beta and other pre-release versions of Apple software available to
members for downloading online pursuant to the terms and conditions of
the Prototype License and Confidentiality Agreement set forth below
and/or another license agreement accompanying such software. You agree
that if the software is accompanied by a license agreement, prior to
downloading the software you will read the license agreement, and if you
decide to download the software, your use of the software will be
governed by the terms and conditions set forth in such license
agreement. If there is no license agreement accompanying the software,
your use of the software will be subject to the Prototype License and
Confidentiality Agreement set forth below. You certify that alpha, beta
and other pre-released test software will only be used for testing
purposes, and will not be rented, sold, leased, sublicensed, assigned,
or otherwise transferred except as permitted in Section 3 of this
agreement.
///
Further, you certify that you will not transfer or export any product,
process or service that is the direct product of the beta test software
and that final testing will be done with any finished product which will
be released to the mass market.
///

På den anden side, så var din 9.2whatever jo heller ikke helt efter
licensreglerne, så man kan vel sige, at du ikke hære under aftalen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-05-01 19:58

In article <3AF8ABE4.47C80E3F@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Ja, der er et gratis medlemskab, der ikke kræver NDA. - Men som sagt i
> det andet svar, så kig selv på <http://developer.apple.com/>

fniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis - Så er jeg også ADC medlem, og medlem i en
af landets største foreninger: danmarks Hi-Fi klub, jeg kunne
fortsætte....... Men jeg har sgu for ondt imaven af grin til at kunne
ramme tasterne korekt............... hold op.............

--
Morten

ADC member.......

Fra : Christian Flintrup

Dato : 09-05-01 21:30

Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> fniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis

Ja det er utroligt hvilken morskab og glæde ERS spreder i denne
nyhedsgruppe! Tak til ham! :)

--
Christian

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-05-01 20:33

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Henvis mig venligst til en.

Man kan fx få tilsendt et nyhedsbrev - og det er helt gratis

Thomas Tvegaard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-05-01 21:32

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Man kan fx få tilsendt et nyhedsbrev - og det er helt gratis

Ja, og det, der står i brevet, kan også læses på frugtfirmaets
hjemmeside! ;-/

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-01 03:29

Hej Jan

Som du kan se nedenfor, så er der indtil flere....

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Henvis mig venligst til en.

Product Name

ADC Premier Membership, Price: US$3,500
One-year program membership with access to a PREMIER bundle of technical
and marketing benefits, including:

Mac OS X and Mac OS X Developer Tools on CD-ROM
One (1) ADC Premier Mailing Subscription
Eight (8) Technical Support Incidents
Ten (10) ADC Premier Hardware Discounts
ADC Software Seeding Program
ADC Compatibility Labs Access
Full Conference Pass to WWDC
ADC Premier Technical and Business Discounts

ADC Select Membership, Price: US$500
One-year program membership with access to a SELECT bundle of technical
and marketing benefits, including:

Mac OS X and Mac OS X Developer Tools on CD-ROM
One (1) ADC Select Mailing Subscription
Two (2) Technical Support Incidents
ADC Software Seeding Program
ADC Compatibility Labs Access
ADC Select Technical and Business Discounts

ADC Student Membership Gift Certificate, Price: US$99
Gift membership to be transferred after purchase to student recipient.
Recipient
MUST be an Online member identified as a student.

Plus, at der også er et gratis medlemskab, men med den får du ikke
tilsendt diverse CD'er med alle de nyeste software tools. - Fx. får du
ikke adgang til at downloade fulde systemer, men kun dele - fx.
developer kits osv.

Prøv at gå til <http://developer.apple.com/>. Dér er der masser af info,
om hvordan man bliver medlem af de forskellige grupper inden for ADC

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 09-05-01 18:58

[bla bla bla]
Læs før du klikker "agree" næste gang.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-05-01 10:17

In article <3AF5F6E7.7100CDD1@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Dette kunne tyde på, at når den endelige version kommer, vil det blive
> muligt at bruge DiskBurner til andre end de indbyggede CD-R/RW i de nye
> Apple modeller.

Det er det da allerede - Jeg har instaleret seneste version gennem
softwareupdate på min iBook endda med dk system.,

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-05-01 15:22

Hej Morten

Ja, du kan installere det, men kan du også bruge det på en alm. Mac med en
ekstern SCSI / FireWire / USB brænder?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-05-01 16:26

In article <3AF6AF90.D38535C7@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Ja, du kan installere det, men kan du også bruge det på en alm. Mac med en
> ekstern SCSI / FireWire / USB brænder?

version 1.01 (og iTunes 1.1) som har været ude _længe_ understøtter
eksterne USB og Firewire brændere.

SCSI er ikke understøttet, jeg ved ikke om den nye Authoring Support
understøtter SCSI, men jeg tvivler. Hvorfor skulle Apple understøtte
SCSI? Når de gennem flere år har signaleret kraftigt at SCSI er op til
treidieparts producenter.
Apple har ikke udsendt en en SCSI mac siden de beige G3'ere (97) og
Lombard Powerbook'en som også havde USB (99) - Vi skriver 2001 og alt
hvad apple har udsendt siden den beige G3 har USB eller USB+FIrewire.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-05-01 10:19

> [...]

> Menuen 'Special' har fået nyt navn... Den hedder nu 'Slurm!', - hvad det så

Det er din releases interne navn - Den praksis har Apple brugt i
århundreder...