Grænsebilleder
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 10-07-04 18:23

Med dette billede er der nok ikke BINGO, men i det omfang jeg falder over
billeder fra grænseovergange, vil jeg da gerne lægge dem i
dk.binaer.historie
I dag:
Grænsen ved Siltoft.
Om ikke for andet, så for at holde liv i binaer

--
Venlig hilsen
Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-07-04 21:02

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@FJERNmail.dk> wrote in message
> [...]
> Flemming Svendsen, Korsør
> FJERN er min spamsikring, man kan således ikke sende 'SVAR' uden at fjerne

Flemming

Tak for de dejlige billeder. Den første ved Siltoft har jeg set i
manipuleret form, som vinterbillede. Sofiedal-billedet har jeg aldrig set
før.

Er de fra samme bog?

Er du generelt interesseret i grænsen?

Mvh

Jesper

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-07-04 06:41

> Tak for de dejlige billeder. Den første ved Siltoft har jeg set i
> manipuleret form, som vinterbillede. Sofiedal-billedet har jeg aldrig set
> før.
>
> Er de fra samme bog?

Svar: Ja, disse to er fra DANSK GRÆNSELÆRE.

> Er du generelt interesseret i grænsen?

Svar: Nej egentlig ikke - - men vi har vel næsten alle forbindelse til
Sønderjylland, selv har jeg interesser i Rømø hvor min morfar er født, så
derfor har jeg suget lidt historie til mig om emnet.
Jeg har et par bøger mere jeg skal undersøge for grænsebilleder, og nu er
det jeg tænker om ikke "Grænsforeningen" kunne være behjælpelig med at løse
gåden?

Også "Sønderjysk Tidsskrift" eller "Sønderjyske årbøger" der alle kan lånes
på biblioteket, kan måske give svar.

En lille dråbe historie fra Rømø:
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/romo.htm

Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 11-07-04 07:17

Flemming Svendsen wrote:
> [...]
>
> Også "Sønderjysk Tidsskrift" eller "Sønderjyske årbøger" der alle kan
> lånes på biblioteket, kan måske give svar.

Eller der er måske hjælp at hente her http://www.genforeningsmuseet.dk/
der også er grænsemuseum.

M.v.h
Niels

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-07-04 08:22

Niels Jacobsen skrev:
> Eller der er måske hjælp at hente her
> http://www.genforeningsmuseet.dk/ der også er grænsemuseum.

Nu du nævner museet ved den *gamle* grænse, vil jeg lige
nævne en bog fra Toldhistorisk Selskab (fra 1978):
"Den gamle grænse - set på postkort" af Jens Bruhn. Men
som sagt handler den om grænsen 1864-1920.

Måske findes der noget lignende fra den nuværende grænse?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som har kigget "Grænsebogen" fra 1923 igennem,

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-07-04 17:30

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> [...]
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> - som har kigget "Grænsebogen" fra 1923 igennem,
> men der er ikke nogen relevante *grænse*-billeder i.

Aage Emil Hansen har to dejlige bøger, en om hver grænse.

Jesper

Fra : Bent Fleron

Dato : 10-07-04 20:27

Flemming Svendsen wrote:

> Om ikke for andet, så for at holde liv i binaer

Ja, om ikke for andet når nu vi havde så meget bøvl med at få gruppen
oprettet (med Poul Erik Jensen som frontfigur) )
Men jeg tror nu nok de fleste i dag benytter gruppen 'Hjælp til Tydning'
under DisForum hvor der pt er 8475 indlæg.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : mia gerdrup

Dato : 12-07-04 07:08

Jeg ville frygtelig gerne se de billeder - men aner ikke hvordan man
kommer ind på binair.dk - er der een der gider komme med "opskriften"?

mvh
mia

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-07-04 07:57

mia gerdrup skrev:
> Jeg ville frygtelig gerne se de billeder - men aner ikke hvordan man
> kommer ind på binair.dk - er der een der gider komme med "opskriften"?

Gruppen hedder dk.binaer.historie
Og den kan vist ikke nås via google, som du har sendt
dit indlæg fra. Men du kan gøre det fra din egen news-reader.

En nem måde at hente gruppen ind i din news-reader er
at gå ind på dette link til "usenet.dk":

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.binaer.historie

Så kan du fx blade ned og trykke på linjen med denne tekst:

"Åben denne gruppe fra egen newsserver"

P.s.: Det er en fordel at holde binære- og tekstgrupper
adskilt i hver sin server. Det kan du få mere at vide om
i gruppen:
dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express
(- hvis altså du bruger Outlook Express)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Michael Olsen

Dato : 29-07-04 16:16

Jeg kan ikke lade være med at henvise til min hjemmeside, hvor jeg tidligere
har lagt en masse billeder fra Genforeningen i 1920. Billederne er taget af
militærfolk i bl.a. Sønderborg og Tønder og beskriver de første danske
soldaters indtog i landsdelen.

Adressen er http://www.voldmestergade.dk/Gamlefotos/Gamlefotostart.htm
Rul ned på siden, hvor du finder henvisningerne nederst.

mvh Michael Olsen