Støddæmper
Fra : Kaj Olsen

Dato : 10-07-04 10:04

Hej NG

Jeg har en Adria cv som er en "billig udgave", og leveret uden støddæmpere.

Jeg har ingen problemer underkørsel, men vil støddæmpere alligevel forbedre
vognens køreegenskaber, og er det overhovedet værd at eftermontere.

Det skal nævnens at vognen er fra 2002 og med ALKO undervogn.

Mvh
Kaj Olsen

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-07-04 11:34

> [...]
> vognens køreegenskaber, og er det overhovedet værd at eftermontere.
>
> Det skal nævnens at vognen er fra 2002 og med ALKO undervogn.

Hej Kaj

Ja det vil forbedre dine køre egenskaber ret meget.
Det er klart den bedste forbedring du kan lave for køre egenskaberne,
derefter kommer varevogns dæk og anti slinger kobling.

Hilsen Jørgen

Fra : Kaj Olsen

Dato : 10-07-04 11:56

> Ja det vil forbedre dine køre egenskaber ret meget.
> Det er klart den bedste forbedring du kan lave for køre egenskaberne,
> derefter kommer varevogns dæk og anti slinger kobling.
>
> Hilsen Jørgen

Jeg har monteret ALKO 2004 kobling, jeg formoder de dæk som var på vognen da
jeg købte den i 2002 er OK et par år endnu, har selvfølgelig anskaffet mig
et reservehjul, fra en Mercedes passer perfekt.

Fra : Carsten Stage

Dato : 10-07-04 16:16

Jørgen L. wrote:

> Ja det vil forbedre dine køre egenskaber ret meget.
> Det er klart den bedste forbedring du kan lave for køre egenskaberne,
> derefter kommer varevogns dæk og anti slinger kobling.

Helt enig i det du skriver.

Der er en misforståelse fra Adrias side, at man sparede støddæmperne væk,
for at lave en attraktiv pris.

ALKO antislingrekoblingerne er helt OK - men kun til at give en større
sikkerhedsmargen til et i forvejen sikkert vogntog. Den bør ikke monteres
for at dække over symtomer på andre problemer.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-08-04 23:32

"Kaj Olsen" <morial@ØØØHHHØØØ.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vognens køreegenskaber, og er det overhovedet værd at eftermontere.
>
> Det skal nævnens at vognen er fra 2002 og med ALKO undervogn.

Har nu prøvet 2 helt nye Adria'er uden støddæmpere (A- og Altea) samt en 3
år gammel B-serie - og har absolut ikke kunnet se eller mærke forskel under
kørsel ! Jeg har endda brugt urimeligt meget tid på at "mærke efter" og
kigge i spejlene for at spore forskelle. Men har altså ikke kunnet finde
forskelle !
Begge "A" modeller var varianter af 430'eren og B-eren var en 391'er - altså
alle med totalvægt lige omkring 1 ton til vores gamel Volvo 740 stationcar.
Der er godkendt til at trække 1.600 kg - det kan vel også spille en rolle.
Min vurdering er: støddæmpere ser ikke ud til at have den store virkning på
en torsions-aksel, hvor begge hjuls affjedrings-bevægelser følges ganske
godt ad, da de jo faktisk sidder på hver sin ende af samme aksel. Bevares -
denne aksel (som sidder inde i den synlige aksel under CV'en) er jo en
torsions-aksel og altså kan den vride en del ~ hjulene kan fjedre
uafhængigt. Til gengæld klares selve affjedringen af gummi-elementerne i
akselen og gummiets affjedrings-egenskaber er i sig selv støddæmpende - til
en vis grad, bevares
Jeg kunne tænke mig at prøve en CV med slingre-dæmper moteret - den kan vil
tage alle de små, lidt irriterende "rokke- og gire bevægelser" ?

Åh - jeg sku' måske huske at sige at A- og Altea-serien ikke har
støddæmpere, medens B-serien har (vistnok på alle årgange ?)

Forresten kom vi hjem for en ugen siden efter 2 herlige uger i det jydske.
Selvom vejret var noget svingende med temperaturen havde vi en forbløffende
tør tur.
Vi kan stadigt varmt anbefale Henne Strand Camping (nu med nye ejere),
Svinkløv som en dejlig naturplads og endelig Skiveren som en dejlig plads
tæt ved vandet og med dejlige faciliteter.
Råbjerg Mile Camping kørte vi fra - alt for indelukket af hegnsbeplantning
over CV-højde (ingen udsigt) og kun få, ringe pladser ved legepladsen (vi
har en datter på 6....). Skiveren havde også mange beplantede pladser, men
et (for os) dejligt åbent område ved legeplads osv, samt mange pladser tæt
på havet.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller