Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
3 -4 dage for at overføre penge via Homeb
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-07-04 21:19

Jeg har fra et firma jeg ville købe en vare hos, fået oplyst at jeg skal
forvente at der går 3 - 4 hverdage for at få overført penge til deres
pengeinstitut via homebanking.

Det forstår jeg ikke.

Man kan jo næsten forestille sig at der sidder en og bogfører beløbet
med sin fyldepen i en stor bog, og via bud - på hest - får fortalt
Danske Bank at pengene nu er ankommet.

Men sådan er det vel ikke.? - Er der nogen bankansatte der læser dette.?

Firmaet har konto i Danske Bank. De ved ikke hvor jeg er kunde.
(Så det er vist en generel information de giver til alle kunder)

HVORFOR varer det 3-4 dage for noget der vel kan klares via et par
computere på 1 sekund eller mindre.?

Jeg måtte faxe en kopi af kvittering til dem, som bevis på overførsel,
da jeg ikke havde 4 dage.!!

Mvh. Jørgen

Fra : Bertiil Bims

Dato : 09-07-04 21:34

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse

> HVORFOR varer det 3-4 dage for noget der vel kan klares via et par
> computere på 1 sekund eller mindre.?

Overførsler mellem banker foregår ikke on-line. Bankerne er kun 'i kontakt'
med hinanden om natten efter bankdage, hvor de udveksler transaktioner med
hinanden samt debitorer/krediterer hinandens respektive saldi i
Nationalbanken.

Det betyder at hvis du i bank x afleverer penge fredag efter sidste
tidsfrist - (forskellig fra bank til bank) ja så kommer pengene først frem
til bank y tirsdag morgen.
Dertil kommer så den pågældende banks interne procedurer med at få dem
tilskrevet kontoen i den rigtige filial - som i nogen tilfælde kan tage
endnu en dag.

BB

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-07-04 21:52

Bertiil Bims wrote:
> [...]
> med hinanden om natten efter bankdage, hvor de udveksler transaktioner med
> hinanden samt debitorer/krediterer hinandens respektive saldi i

Det kan jeg leve med. Det er sandsynligt.

> [...]
> Dertil kommer så den pågældende banks interne procedurer med at få dem
> tilskrevet kontoen i den rigtige filial - som i nogen tilfælde kan tage

Hvis det er korrekt, har man misforstået noget i branchen. Ligger data
da stille fra fredag kl. 16 til mandag kl. 9.?
Kan computeren ikke køre i weekenden.?
Ingen går da manuelt ind og kontrollerer min overførsel. !!

Jeg sender fra en konto til en anden. Forskellige pengeinstitutter. Men
det er da bare forskel på de 4 første tal i konto nr.
Ingen har behov for at holde noget ajour i arbejdstiden. Dvs. hvorfor
skulle det vare flere dage.?

Jeg tror ikke på din forklaring. Sådan var det for 25 år siden. Jeg
tror _ikke_ at det er sådan idag.
Jeg formoder at de 3 - 4 dage er absolut værste tilfælde. At det normalt
varer under 1 døgn. Men jeg må jo reagere udfra 3 - 4 dage som de
fortæller mig.

Tildeling til den rigtige fillial: Det kan jeg ikke tro. Enhver konto
har et entydigt nr.

Jørgen

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 09-07-04 22:17

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote in message

> Hvis det er korrekt, har man misforstået noget i branchen. Ligger data
> da stille fra fredag kl. 16 til mandag kl. 9.?

Så godt som.

> [...]
> det er da bare forskel på de 4 første tal i konto nr.
> Ingen har behov for at holde noget ajour i arbejdstiden. Dvs. hvorfor

Det har du jo lige fået forklaret...

> Jeg tror ikke på din forklaring. Sådan var det for 25 år siden. Jeg
> tror _ikke_ at det er sådan idag.

Sådan er det stort set idag.

> Jeg formoder at de 3 - 4 dage er absolut værste tilfælde. At det normalt
> varer under 1 døgn. Men jeg må jo reagere udfra 3 - 4 dage som de
> fortæller mig.

3-4 dage er værste tilfælde. Der går typisk 2 bankdage for overførsel mellem
banker, men sker overførslen op til en weekend eller en helligdag, så må du
forvente at der går længere tid. Bankdage = hverdage.

> Tildeling til den rigtige fillial: Det kan jeg ikke tro. Enhver konto
> har et entydigt nr.

Registreringsnummeret afslører banken og filialen. Det har du ret i.

--
Mvh, Lasse K.

Fra : Bertiil Bims

Dato : 10-07-04 07:43

> [...]
>
> Hvis det er korrekt, har man misforstået noget i branchen. Ligger data
> da stille fra fredag kl. 16 til mandag kl. 9.?

Ja det gør de - bankernes regnskabssystemer afvikles kun på bankdage og for
data udvekslet mellem bankerne kun 1 gang pr. bankdøgn.
Bemærk at bankernes systemer afvikles hos 5-6 bogføringscentrale som ikke
har kontakt med hinanden før der kommer en samlet fil med dagens
transaktioner fra hver af de andre bogføringscentraler.

> Kan computeren ikke køre i weekenden.?

Jo - og det gør den sikkert også. Den bliver dog kun brugt til interne
transaktioner, så hvis du flytter penge fra konto i Nordea til anden konto i
Nordea kommer den sikkert igennem, men ikke hvis du flytter fra konto i
Nordea til konto i Danske Bank.

> Ingen går da manuelt ind og kontrollerer min overførsel. !!

Korrekt (med mindre den er fejlbehæftet og ender på fejlliste), men bankerne
kører en netto afregning for hele døgnets transaktioner via Nationalbanken.
Dvs. hvis A har debet transaktioner for 10.000.000 til B og
har kredittransaktioner for 6.500.000 så afregner man kun 3.500.000 på
'kassekreditten' i Nationalbanken. Næste morgen skal bank B så verificere og
acceptere dette nettotræk/tilskrivning.
Flaskehalsen i flowet er egentlig forretningsgangen overfor Nationalbanken
og deres bogføringscentral.

> Jeg tror ikke på din forklaring. Sådan var det for 25 år siden. Jeg
> tror _ikke_ at det er sådan idag.

Bad luck - for det er virkeligheden.

> Tildeling til den rigtige fillial: Det kan jeg ikke tro. Enhver konto
> har et entydigt nr.

Enhver hovedbank er defineret ved et hovedregistreringsnummer - det er den
man fører netto transaktioner på i Nationalbanken.
Enhver filial har et registreringsnummer bestående af 4 cifre - det gør at
man indenfor hovedbank kan finde ud af hvor hver transaktion skal føres
hen - bogføres.
Under hvert registreringsnummer er der entydige (4-10 cifre) kontonumre.
Disse er ikke nødvendigvis entydige på tværs af registreringsnumre. Du kan
godt have kontonr. 12345 i både Nordea og i Danske Bank. Eller for den sags
skyld i 2 forskellige filialer af Nordea.

*.*--

BB

Fra : Devilicious

Dato : 11-07-04 09:42

> godt have kontonr. 12345 i både Nordea og i Danske Bank. Eller for den
sags
> skyld i 2 forskellige filialer af Nordea.

er du helt sikkert på at du kan have samme kontonr. med 2 forskellige reg.
nr. i Nordea?
Så vidt jeg ved, gjorde man det ved fusionen til unibank muligt at sende til
et "forkert" reg. nr. i Nordea - dvs. at så længe reg. nr. rent faktisk
tilhørte Nordea, og at der var et kontonummer i Nordea som havde
kontonummeret, så ville pengene stadig finde vej ind på kontoen. Dette var
gjort muligt, fordi 2 kontonr. ikke var de samme, selv om man to reg. nr.
væk.
Baggrunden for dette var de mange filial sammen- og nedlægninger, hvor
rigtig mange arbejdsgivere ellers ville have været nød til at ændre
reg./kontonumre til deres ansatte, og dette ville føre til stor gene for de
lønmodtagere hvis arbejdsgivere ikke lige fik gjort det rigtigt.

Fra : Bertiil Bims

Dato : 11-07-04 10:08

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> sags
>
> er du helt sikkert på at du kan have samme kontonr. med 2 forskellige reg.
> nr. i Nordea?

Jeg aner ikke hvordan man rent faktisk har gjort indenfor de enkelte
pengeinstitutter.
Det ændrer ikke ved, at der i relation til omverdenen ikke er entydighed i
kontonumre.
Du kan sagtens opleve samme kontonummer i Nordea og Møns Bank

BB

Fra : ole holte

Dato : 10-07-04 11:54

"Bertiil Bims" <bbims_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Korrekt som Bertiil har forklaret !

I en STOR organisation sidder 50 personer og bogfører alle døgnets 24-timer og sender
penge til betalingsmodtager, men transaktionen sker først ved
REMITTERINGEN præcis hverdage kl. 13:00 uanset om alle ansatte er færdige med at bogføre,
det er kun de journaler der er godkendt, ved at de ansvarlige danner en betalingsoversigt
der så skal godkendes af 2-personer, derefter dannes en fil, elektronisk sendes til
banken, og igen skal 2-personer godkende at totolbeløbet bliver hævet på den
STORE-organisations konto, når det er sket, gør banken det videre forløb som Bertiiil har
forklaret, dog vil penge altid være til rådighed samme dag hvis betalingsmodtager har
konto i samme bank som organisationen. Organisationen får en kvittering og herefter bliver
betalingsmodtagers konto hos organisationen debiteret for betaling har fundet sted. Andre
får normalt pengene dagen efter dvs mandag hvis remitteringen er sket fredag

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-07-04 10:50

Jørgen Rasmussen wrote:

> Jeg har fra et firma jeg ville købe en vare hos, fået oplyst at jeg skal
> forvente at der går 3 - 4 hverdage for at få overført penge til deres
> pengeinstitut via homebanking.
>
> Det forstår jeg ikke.

Det kan være, at det firma du handler hos kun afsætter ressourcer til
gennemgang af betalinger 2 gange om ugen.

mvh

Carsten Riis