Hundelege...
Fra : Ann K.

Dato : 05-05-01 23:13

Hejsa.
Dise, Jan og jeg var med hundeklubben til den årlige "dagsøvelse" sidste
søndag... "Øvelsen" består i en konkurrence, hvor kun hunde, der ikke har
bestået nogen prøver kan deltage...
Der er flere skøre og sjove indslag som nok kunne give andre en herlig dag
med vovsen, så derfor vil jeg da prøve at beskrive nogle stykker...
1. Indkald - pærelet... især når det består i at HF får vovse til at
"sitte", tager et par stylter, går ca 5 meter, lægger stylterne og går
yderligere ca 5 meter, vender sig om og kalder vovse til sig, lige forbi en
_meget_ død due...
2. Frem og tilbage spring... nemt! også når hele den nederste del af
springet er "dækket" af lækre pølser!!!!
3. Afdækning af hunden - bliv liggende, mens HF lige tager en rask tur i løb
ned af en trappe og tilbage igen... Vovse må naturligvis heller ikke spise
nogle af de udlagte guffer....
4. Apportering - af en bold der ligger i en balje med vand... Her syntes
Dise altså at det var mægtig pænt af arrangørerne, sådan at stille vand til
rådighed for en tørstig hund!
5. Køre i trillebør... øjjjj, hvor faaaarligt - godt at Dise kan lide at
blive rost!
6. Find din hund... Vovse bindes af, HF får en sort pose overhovedet, føres
væk fra hunden og snurres rundt et par gange... Her er det praktisk at have
lært sin hund at halse!
7. Lineføring - hvem kan ikke det? Især når det skal foregå, mens HF i
venstre hånd bærer på en bakke med 5 tennisbolde, som ikke må tabes!
8. Agility (4 små spring stillet i hvert hjørne af bordet) - ret morsomt når
hunden skal dirigeres, mens HF har en oppustet ballon hængende i munden....

Og flere andre ting som jeg ikke lige kan huske...
Ved hver post er der desuden også opgaver som skal løses af HF - fx "hvilke
hunderacer?", Kimsleg, "bogens titel" osv osv....

Har I andre gode hundelege??? der skal jo gerne være noget inspiration til
næste gang... eller bare til dagligdagen....

Mvh Ann - og Dise, der også vandt sin 1.ste pokal i søndags... det er nu
dejligt når der står 1.ste præmie på sådan en tingest (prale, prale)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-05-01 23:45

Hej Ann

Det lyder sk... skørt og hylende morsomt

Tillykke med 1. pr.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 06-05-01 07:56

Nøøøøøøøøøøj, hvor lyder det sjovt*SSS*
Og svært og udfordrende. Det er jo ikke noget man har kunnet træne specifikt
hjemmefra. Her gælder det om at vise at grunddressuren er i orden*S*

Gætter på at både hund og fører har været totalt døde oven i hovedet
bagefter.

Men herfra lyder et stort tillykke. Præmien har helt sikkert været fuldt
fortjent

--
Venlig hilsen Praxis©

Fra : Carina Graversen

Dato : 06-05-01 12:24

Hej Ann.

Jeg har også nogle gange været med til at lave sådanne konkurrencer i
DcH-regi, i forbindelse bla. sommerferie. Her nogle ting vi har brugt:

- lineføring med en bukseelastik som snor.
- lineføring hvor HF har en ske med et æg i munden.
- apportering med en pølse/æg (det er faktisk lykkedes at få en hund til
at aflevere begge dele i hel stand).
- hundespørgsmål (f.eks, hvad hedder hårende yderst på hundens hale ???).
- find manden i terrænet, hvor et hold på måske 4 -5 hunde og hundeførere
skal sidde på række, og ud fra hundenes opmærksomhed skal gætte hvor
figuranten er gemt, og hvordan han har bevæget sig rundt.

osv.osv.osv.

- det er heldigvis kun fantasien der sætter grænserne

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (INA)
E-mail: ina@hund.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
Hundetræningsweekend: http://hunde-viden.homepage.dk
Redningshunde: http://www.redningshund.dk
ICQ # 50 67 93 53

Fra : Ann K.

Dato : 06-05-01 22:18

Hejsa.
Jo, det var en hylesjov dag... Udendørs i næsten 6 timer i ægte dansk
forårsvejr (læs; skyet og regn!). Og Ja, for første gang nogen sinde, tror
jeg at det lykkedes at gøre Dise rigtig godt træt... Da vi gik hjem, gad hun
i hvert fald ikke forsøge at jage joggere

> apportering med en pølse/æg (det er faktisk lykkedes at få en hund til
at aflevere begge dele i hel stand).
<> Hæ, Vi er virkelig stolte af "madøret" Sif faktisk kan udføre den
øvelse... men det kræver godt nok, at der venter nogle fantastisk gode
guffer hos HF
(Dise gider da ikke engang at tage pølsen i munden ;)

> find manden i terrænet, hvor et hold på måske 4 -5 hunde og hundeførere
skal sidde på række, og ud fra hundenes opmærksomhed skal gætte hvor
figuranten er gemt, og hvordan han har bevæget sig rundt.
<> Wau - vil foreslå Jan at bruge den øvelse på det eftersøgnings hold han
pt går på sammen med Sif... Der tales nemlig hele tiden om at "stole på sin
hund"!

Takker...
Mvh Ann