"Et rigtigt menneske" og dogmereglerne [[S~
Fra : Mads Pedersen

Dato : 05-05-01 22:57

Var forleden inde at se denne absolut seværdige film og kom til at tænke
over om den nu i virkeligheden også overholder dogmereglerne....fuck hvor
lød det i grunden pseudointellektuelt på den ufede "sort rullekrave og
firkantede briller-agtige" måde

Nå, men det jeg studsede over var scenerne hvor Nicolai Lie Kaas henholdsvis
sover under sengen og hvor han til sidst bliver lukket inde i væggen igen.

Begge steder er der formentlig mørkt som i en brøndgravers r...., men
alligevel er der lys nok til at filme. Har instruktøren "fiflet" lidt med
"reglerne", er der brugt infrarød film (mit eget forslag) eller er
forklaringen en helt anden?

....og i øvrigt : hvad synes I om filmen? Jeg personligt synes som sagt at
den er absolut seværdig, men jeg ville nu ikke kategorisere den som en
komedie (kan ikke lige huske hvor det er jeg har set det gjort henne), men
hvad jeg så ville kalde den for i stedet, ved jeg sq ikke rigtigt. Måske
noget socialdrama eller sår'n?!!!!

--
Mvh Mads
----

Fra : Christian Andersen

Dato : 05-05-01 23:21

Snuggle Puss and Mads Pedersen sat in a meadow and agreed on this:

> [...]
>alligevel er der lys nok til at filme. Har instruktøren "fiflet" lidt med
>"reglerne", er der brugt infrarød film (mit eget forslag) eller er

Dogmereglerne foreskriver at man godt må bruge en lampe monteret på
kameraet.

<http://www.tvropa.com/tvropa1.2/film/dogme95/the_vow/vow.html>

"4. The film must be in colour. Special lighting is not acceptable.
(If there is too little light for exposure the scene must be cut or a
single lamp be attached to the camera)."

--
Mvh, Christian

Bliv fri for spam! - http://www.sneakemail.com

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 06-05-01 08:09

Flere af dogmefilmene inkl. Festen, Idioterne og "Et rigtigt menneske"
(måske også Italiensk for begyndere?) bryder en af dogmereglerne på det
groveste. Der står nemlig i regelsættet at filmen skal skydes på 35mm film,
men samtlige af de ovenstående er skudt på video. Faktisk er det kun (så
vidt jeg ved) Mifune der er optaget på 35mm.
Ouch!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-01 08:53

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> men samtlige af de ovenstående er skudt på video. Faktisk er det kun (så
> vidt jeg ved) Mifune der er optaget på 35mm.

Netop. Reglen om format er den absolut mest tåbelige af dogmereglerne.

Reglen lyder ordret citeret:

"9. The film format must be Academy 35 mm."

Ja, godaw do. Her bider alle instruktørerne sig så fast i, at der
står Academy og går derfor ud og skyder filmen i 1:1,37 (som ser
skrækkeligt ud i de fleste biografer) - men det med 35 mm tager
de ikke så højtideligt, så de bruger da bare et billigt videokamera
i stedet. Jeg kan måske godt se det kunstneriske mål med de øvrige
regler, men denne ene regel er direkte tåbelig.

--
-- Torben.

Fra : mayday

Dato : 06-05-01 15:00

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> skrev i en

> Netop. Reglen om format er den absolut mest tåbelige af dogmereglerne.

Hvad med at det at lave regler for film er tåbeligt.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-01 16:43

"mayday" <firecracker88@yahoo.com> writes:

> Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> skrev i en

> Hvad med at det at lave regler for film er tåbeligt.

Tjoh, det kan man også mene. Men jeg kan trods alt forstå begrundelsen
for mange af de andre dogme-regler samt den kunstneriske ide bag hvad
man gerne vil opnå med reglerne. Reglen om Academy-format kan jeg bare
ikke finde nogen som helst fornuftig begrundelse for. Er der nogen der
ved, hvad de kære dogme-brødre tænkte på, da de opfandt denne regel?

--
-- Torben.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 07-05-01 20:16

mayday <firecracker88@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d3lcl$22ld$1@news.cybercity.dk...

> Hvad med at det at lave regler for film er tåbeligt.

Næ. Regler er en simpel nødvendighed og findes indenfor alle kunstformer.

Hovedparten af alle film overholder de samme regler omkring klipning og
fortælling. Hvis de ikke gjorde det, ville de i værste fald være
uforståelige for publikum.

Alle genrefilm anvender de regler, som er etablerede indenfor genren.

Med Goethes ord: "Først i begrænsningen viser mesteren sig, og kun loven kan
give os frihed"

MVH
Jens

Fra : Tenzel Kim

Dato : 06-05-01 21:49

> Reglen lyder ordret citeret:
>
> "9. The film format must be Academy 35 mm."

Behøver det nødvendigvis at betyde at den skal være OPTAGET på Academy 35?
Kan det ikke bare betyde at den skal UDGIVES/VISES i Academy 35?

Tenz.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 07-05-01 09:00

"Tenzel Kim" <tenz@worldonline.nospam.dk> wrote in message

> Behøver det nødvendigvis at betyde at den skal være OPTAGET på Academy 35?
> Kan det ikke bare betyde at den skal UDGIVES/VISES i Academy 35?

I såfald ville det vel mere være en konstatering end en regel, da alle film
bliver vist på 35mm (eller 70mm, men det kommer jo ikke sagen ved). I øvrigt
ville det være den første regel der indbefattede præsentationen af filmen,
hvilket ikke rigtigt falder i tråd med resten af dogmereglerne....?

Mikkel Selsøe Sørensen