Per H wrote:
> On Wed, 07 Jul 2004 19:06:39 GMT, roager@oncable.dk (René Roager)
> skrev:
>
>> Nu ved jeg ikke lige hvad 35 psi svarer til i bar, men du skriver
>> ikke hvor meget over de 3,2 bar det er.
>> Grunden er måske, ar Neergaard allerede har taget højde for at det
>> kan anbefales at komme mere tryk på dækket end der umiddelbart
>
>
> det er fordi jeg ikke har tabellen her. Men jeg tror at jeg komme i
> hvad dækket max kan tåle. Så kan det vel ikke gå helt galt.
Hejsa
Andre har allerede trampet stien før dig
Kik på dcu
http://www.dcu.dk/campisterimellem/search.asp?funktion=doSearch&submenuid=4728&menuid=4726&AreaGuid=2285&searchWords=d%E6ktryk&searchIn=0&subGroupGuid=0&author=Alle
Men
http://www.hfb.dk/pdf-txt/beregn/enheder.pdf 1 bar = 1,4504 psi
35 psi = 2.4 bar
Hvor vidt man skal køre med overtryk skal jeg ikke ta stilling til -
men når CV alligevel skal luftes kunne man runde et kvalificeret
dækcenter og få at vide hvilke dæk der sidder på CV. Eller noter
mærket - der åbenbart blev monteret af - hvem og hvornår og tjek om
det
er det vognen er typegodkendt med. Læg mærke til lasteevne og hastighed.
Der er sikkert en god grund til at max lufttryk er oplyst -
Dækimportørforeningen oplyser, at man skal være opmærksom på at max er
et prøvetryk, og ikke anbefalet tryk.
Jeg har set, at man tidligere solgte CV med dæk der kun lige akkurat
levede op til kravene - men også , at købere efter en handel opdagede at
dækkene på vognen var både for gamle - men også underdimensionerede.
Også selv om vognen lige havde været gennem syn. Læs evt. oplysninger om
max akseltryk - et lille mærkat på akslen og sammenlign med de dæk
der sidder på vognen.
Jeg er næsten sikker på at Neergaard ikke anbefaler højere dæktryk end
dækket er mærket til, og at der er altså tale om to forskellige
dæktyper - .
Ring dog og spør - da deres hjemmeside har givet anledning til
tvivl hos jer.
Samtidig skal man huske, at mange vogne tidligere blev monteret med
andre dæk - og instruktionsbogen følgelig har oplysninger passende til
de
dengang monterede dæk. Vælger man at sætte anden dæktype på vognen skal
man naturligvis udnytte de nye dæks egenskaber bedst muligt, hvilket for
"varevogndækkene" vil sige at der skal mere luft i. Derfor nye
oplysninger.
Sagen viser, at man til gene for campisterne tidligere har sparet på
dækkene - og derefter solgt en masse stabilisatorer for at få det hele
til at føles nogenlunde.
Ikke, at jeg tror det er med ond vilje - måske et konkuranceparameter
der nu er mere synligt, men der er er vel også et vægthensyn -
jeg går ud fra, at de nye dæk er en del tungere - x 3 - men dækfolk må
da i masser af år ha rystet på hovedet når max laste evne - og hastighed
på dækkene holdes op mod det de blev udsat for.
Har man gammel type dæk på CV - der måske oven i købet er valgt lige på
kanten, ville jeg filosofere lidt over det at klare sagen bare ved at
hæve
lufttrykket.
Koderne på dækket findes en masse steder Jeg har set dem fra et lokalt
firma
www.bilkvik.dk - og husk at man fraråder dæk der er ældre end
5-7 år.
Også selv om de ser pæne ud.
Det er dog interesat at læse
http://www.dakimportorforeningen.dk/Default.asp?ID=33 (Myterne om
"gamle
dæk" ). Det er åbenbart sådan, at dæk på lager blir passet som Klovborg
s
oste.
Hilsen Sten Bo