printervenlig udgave
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-04 12:13

Jeg støder af og til på hjemmesider, hvor der står at man - ved at klikke på
en knap - kan få en printervenlig udgave af teksten, som så uden videre kan
skrives ud, uden at man afsnupper endelserne fra den oprindelige
hjemmeside - er der nogen, der ved hvordan det gøres?

--
ahw

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 06-07-04 12:23

Nu ved jeg ikke om det er noget særligt finurligt du tænker på, men når jeg
laver printervenlige udgaver, kopierer jeg teksten ind i word og laver
linieskift og alt "det andet", så det er "pænt" på en A4 side, og kopierer
det derefter over i frontpage igen - så passer margener m.v. til printeren.
Det er jo så bare at gemme i en ny side som man linker til.

Mvh Charlotte Eglin

Fra : Gevaldi

Dato : 06-07-04 12:59

Charlotte Eglin skriblede:
> Nu ved jeg ikke om det er noget særligt finurligt du tænker på,

Det er det jo nok, når han skriver:

"Jeg støder af og til på hjemmesider, hvor
der står at man - ved at klikke på en knap
kan få en printervenlig udgave af teksten"

Det har jo ikke meget med din klippen og
klisteren at gøre.

--
/Gevaldi

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 06-07-04 14:03

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>det derefter over i frontpage igen - så passer margener m.v. til printeren.
>Det er jo så bare at gemme i en ny side som man linker til.

Det er jo ikke brugeren der skal klippe og klistre!
Hvis du læser ordentligt, skriver jeg jo netop at jeg kopierer det over i FP
igen, og linker til denne side - som jo er den printervenlige side! Brugeren
trykker på linket og får en færdig printervenlig side - og det var vel det
der blev spurgt om.

Det kan godt være at det ikke er den løsning Arne Wilstrup efterlyser, men
det er da et bud på en løsning. I modsætning til din nedsættende bemærkning
og ganske unødvendige indlæg.

Charlotte Eglin

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-04 16:23

Jeg takker mange gange for forslaget og vil snarest afprøve det.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-04 17:05

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har nu afprøvet metoden, og det ser desværre ikke ud til at virke efter
hensigten. Problemet er jo netop at man ved at indlæse en doc-fil i FP
ændrer denne til en html-fil, og det indebærer jo at den laves om efter de
sædvanlige regler.
Man kan jo ikke henvise til en side, der selv er en html-side og så regne
med at man kan forkorte dennes bredde uden at foretage noget "håndarbejde" i
form af "<br>" -tillæg m.v.

Måske ville en ren css-løsning være at foretrække.

Jeg forsøgte følgende:

1. lavede et word-dokument, der var tilpasset med lige marginer og var
kortere end hjemmesider normalt er i tekstlængde
2.Dette dokument indførte jeg så på en ny side i FrontPage (man kan jo ikke
blot linke til et doc-dokument og regne med at det viser dette dokument uden
videre)

3.Det medførte at siden blev lavet om til et html-dokument og var lige så
langt som det første dokument med samme linielængde etc.

Jeg har ikke ret meget erfaring i Css-konceptet, men det forekommer mig at
man kan lave det på den måde? ellers skal man nok ud i noget håndarbejde og
ændre på linielængderne i form af html-koder.

--
ahw

Fra : Gevaldi

Dato : 06-07-04 17:26

Arne H. Wilstrup skriblede:

> Jeg har ikke ret meget erfaring i Css-konceptet, men det forekommer
> mig at man kan lave det på den måde? ellers skal man nok ud i noget
> håndarbejde og ændre på linielængderne i form af html-koder.

Hvis du kikke på AF site og markerer et
stillingsopslag, vil du se at der fremkommer
noget ala det du efterlyser.

http://jobnet.af.dk/jobbanken/Frame/Frameset.aspx

--
/Gevaldi

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-04 17:43

> Arne H. Wilstrup skriblede:

> Hvis du kikke på AF site og markerer et
> stillingsopslag, vil du se at der fremkommer
> noget ala det du efterlyser.
>
> http://jobnet.af.dk/jobbanken/Frame/Frameset.aspx

tak - det er en asp-side - men jeg har forelagt spørgsmålet i
html-gruppen,der henviste mig til en css-løsning, hvilket jeg sagtens kan
forholde mig til må være en god løsning, men enkel er den ikke

Alligevel takker jeg for svarene!

--
ahw

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-07-04 17:39

http://html-faq.dk/2012.asp
--
Knud

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 06-07-04 19:50

> Jeg har nu afprøvet metoden, og det ser desværre ikke ud til at virke
efter
> hensigten.

Jamen hvad så med at definere en tabel hvori teksten står? Tabellen kan
defineres i højde og bredde så den ikke går ud over A4.

Jeg har dog tidligere haft held med at skrive i word, og gør det stadig, men
gemmer til .pdf, så printudgaven åbner i Adobe Reader. Men jeg synes faktisk
ofte at det er en langsommelig proces for brugeren at AR først skal åbne. Så
er en .html at foretrække.

Mvh
Charlotte

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-04 20:08

Jeg har ikke prøvet med rammemetoden - pdf-måden er langsommelig, som du
skriver og kræver at brugeren har programmet installeret - selvom det kan
downloades gratis, er det desværre noget, der tager tid.
Næ, jeg tror at jeg må ty til css-metoden - den har jo også nogle fordele
ved at man kun behøver at rette i en fil for at det hele virker som det skal
(forudsat at man har lavet det korrekt, naturligvis)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-07-04 16:32

Faktisk er det ikke en dårlig løsning, der foreslås, og så er den
naturligvis så enkel, at jeg er flov over ikke at have tænkt på den
forlængst. Jeg forestillede mig noget med et script, men den løsning
Charlotte Eglin foreslår, ser ud til at være både enkel at gå til og
forståelig.

--
ahw

Fra : inga schmidt

Dato : 13-07-04 09:00

Arne H. Wilstrup wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
> skrives ud, uden at man afsnupper endelserne fra den oprindelige
> hjemmeside - er der nogen, der ved hvordan det gøres?

Det skal gøres med CSS. Du kan læse om det her:
http://www.html.dk/artikler/00009/
Mvh Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne