Hvad gør man?
Fra : Monty

Dato : 06-07-04 09:40

Er det muligt via et sted på nettet og se lidt om sine bedsteforældere? Jeg
mener hvis man nu har et personnummer på dem er der så et sted på nettet
hvor man kan få en kort levensbeskrivesle af hvor de har boet ect? Jeg
tænker herpå lidt i stilen med de oplysninger som kommunen ligger inde med
omkring os alle.
Bliver sådan oplysninger slettet ved dødsfald eller lagt i arkiv hvor det er
muligt at søge akteindsigt eller hvad sker der med dem?

Monty

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 06-07-04 15:04

"Monty" <diverse@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> muligt at søge akteindsigt eller hvad sker der med dem?

Hvis du har deres personnummer, kan du muligvis få oplysninger om dem på
folkeregistret.

mvh
Jette Toftegaard

Fra : Michael Erichsen

Dato : 06-07-04 18:28

Monty wrote:

> [...]
> Bliver sådan oplysninger slettet ved dødsfald eller lagt i arkiv hvor det er
> muligt at søge akteindsigt eller hvad sker der med dem?

CPR-systemet har kun eksisteret siden 1968, men oplysninger om flytning,
ægteskaber etc. fra dette tidspunkt findes i systemet.

Hvis man vil se, hvad de har om en selv, kan man få egenindsigt på
www.cpr.dk, enten pr. post eller online, hvis man har et digitalt
certifikat.

Man slettes ikke, når man dør eller flytter til udlandet, så alle data
ligger stadig i systemet. Så det er kun et spørgsmål om lovlighed og
formentlig betaling at få slået op.

Der er tale om ét system, så der er samme adgang fra alle kommuner.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Helle Petersen

Dato : 07-07-04 07:33

Jeg tror du vil få problemer med at få de oplysninger over nettet. Der er
nogle regler omkring personregistre som gør at du skal henvende dig
personligt (det var i hvertfald hvad jeg fik oplyst på landsarkivet i
Odense). Udover det er der nogle regler om at oplysninger skal være 80 år
gamle, men det kan være at det ikke gælder når det er familie.

Mvh
Helle