Blomkåls gratin
Fra : Jon Lykke

Dato : 06-07-04 05:20

En lækker opskrift på Blomkål gratin?

....ligeså, kan man lave gratin i et ildfast fad, som ikke er højere 6 cm?
(Min mor plejer og lave det i et 15 cm højt glasfad)

Det kunne være lækker og få en god gratin til aftensmad.

En god dag til gruppen.

MVH

Rock_on

Fra : Margrete Johansen

Dato : 06-07-04 12:56

"Jon Lykke" <Jonlykke@hotmail.com> wrote in message
> En lækker opskrift på Blomkål gratin?
>
> ...ligeså, kan man lave gratin i et ildfast fad, som ikke er højere 6 cm?
> (Min mor plejer og lave det i et 15 cm højt glasfad)

Kan du ikke få opskriften af din mor?

Ellers: http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0394.htm

MJ

Fra : lone nielsen

Dato : 06-07-04 16:01

"Jon Lykke" <Jonlykke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Min mor plejer og lave det i et 15 cm højt glasfad)
>
> Det kunne være lækker og få en god gratin til aftensmad.

Her er en opskrift fra frk. Jensens kogebog og den er bare god

Gratindej
1 dl mel
50-60 g smør/margarine
3 dl mælk/suppe
3-4 øg
ca. ½ tsk salt
peber

Mel og mælk røres til en jævning, fedtstoffet tilsættes og sovsen koges
under omrøring, til den er glat og blank.
Når dejen er lidt afkølet røres æggeblommerne i en efter en og med kraftig
omrøring mellem hver. Endelig vendes de meget stift piskede hvider
forsigtigt i, og fyldet blandes med let hånd i dejen, før den hældes op i et
smurt ovnfast fad, strøet med rasp. Bages ca. 1 time ved ca. 200 grader og
serveres omgående, for at den ikke falder sammen.

Blomkålen pilles i buketter og koges næsten møre.
De blandes forsigtigt i til sidst.

Jeg plejer at komme nogle skinketern i det smager bare godt. Og det er bare
nemt at gå til.

Jeg håber at det lykkedes for dig, for vi er bestemt glad for denne ret.

Venlig hilsen Lone

---

Fra : Splinten

Dato : 06-07-04 18:40

"lone nielsen" <lone.nielsenSLET@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Her er en opskrift fra frk. Jensens kogebog og den er bare god

> [...]

3-4 heste i en gratin, det er vel lige i overkanten ?

Splinten

Fra : Jon Lykke

Dato : 07-07-04 06:20

Hej Lone.

Jeg prøvede din opskrift med succes i går. Tak for hjælpen.

MVH

Jon Lykke