8x AGP grafikkort i 4x AGP bundkort
Fra : Peer

Dato : 05-07-04 21:27

Hej NG!

Jeg overvejer nyt grafikkort. Såvidt jeg kan se, understøtter mit bundkort
(MICRO-STAR INTERNATIONA model MS-6399) kun 4x AGP.
Jf. tidligere indslag i denne NG vil det ikke være noget problem at isætte
et 8x AGP grafikkort (f.eks. et Club-3D GeForce FX5700-256 ) i mit bundkort
(er det ikke korrekt??), men da det kun understøtter 4x AGP er mit spørgsmål
så om det er spild af penge med et 8x AGP grafikkort?? Vil det være bedre
med et 4x AGP grafikort??

Vh.
Peer

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-07-04 21:50

Peer wrote:

> AGP er mit spørgsmål så om det er spild af penge med et 8x AGP

AGP x8 er pr. definition spild af penge, da der ikke er den store
ydelsesforskel mellem x4 og x8.

Jesper G. Poulsen

Fra : Mig

Dato : 06-07-04 16:40

"Peer" <morninghair*REMOVETHIS*@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
spørgsmål
> så om det er spild af penge med et 8x AGP grafikkort?? Vil det være bedre

Hvis kortet KUN kører 8x AGP kan du ikke bruge det...men jeg har ikke hørt
at der findes kort der KUN kører x8...mit eget GF4TI4200 kører både 4x og 8x
og det er rigtigt at 8x ikke er mere end et par procent hurtigere end
4x...det er ihvertfald ikke dobbelt ydelse som man ellers kunne tro/håbe
på......

Fra : Sune Salminen

Dato : 06-07-04 23:08

Peer wrote:
> [...]
> AGP er mit spørgsmål så om det er spild af penge med et 8x AGP
> grafikkort?? Vil det være bedre med et 4x AGP grafikort??

Nej, for du får stadig glæde af Pixel Shaders og alt det andet gejl de
nye grafikkort har, selvom du kører det ved AGPx4. Men du skal være
opmærksom på noget andet, nemlig at de nye grafikkort har en molex
connector ligesom dem der sidder på harddiske og CD drev, som skal
tilsluttes din PCs strømforsyning.
Jeg har ikke læst noget om hvad strømforbruget er, men man kunne godt
forestille sig at hvis man har mange strømslugende ting og sager i sin
PC kan det blive for meget for den stakkels strømforsyning også at
skulle trække et grafikkort. Er der nogen der ved noget om det?
Jeg kan i hvert fald se at både temperatur og blæseromdrejninger er
steget i min strømforsyning efter jeg købte mit 5900XT kort. Mit
motherboard (Asus TUSL2-C) er i øvrigt også AGPx4. Jeg ligger omkring
4260 i 3Dmark2003, og det synes jeg er ret pænt når man tænker på hvor
gammel resten af min PC snart er. CPU'en er en P3-1400/133 med 512KB
cache, og den kører fint Farcry demoen ved 1024x768 på max detail level.
Så jeg synes bare du skal købe det kort du har kig på.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Peer

Dato : 07-07-04 16:35

Mange tak for jeres svar!

Mht. strømforbruget er det bevidst at jeg er gået efter et Club-3D FX5700
kort, da det ikke kræver "ekstern" strømforsyning (ihvertfald ikke jf. flg.
besked jeg fik fra deres support, da jeg spurgte hvilke kort der skulle ha'
ekstern strøm: "GeForce FX 59xx and 68xx series and Radeon 98xx and X800
series."
Om dette også gælder andre grafikkort fra andre mærker kan nogen måske svare
på??